Transport management in Greater Belo Horizonte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6293 |
Resumo: | This paper analyzes the public transport system in the metropolitan area of Belo Horizonte, especially what makes the current management structure ¿ which emphasizes the participation of small districts in detriment of the big cities and the state government ¿ not be more effective neither more democratic than previous administrations under the military regime. The paper presents a brief retrospect of the public transport management system since 1978, when the foundations of this new model were laid. Then it analyzes the impacts that the institutionalization of the metropolitan area of Belo Horizonte, as a consequence of the Constitution of 1988, had on the metropolitan public transport system. Finally, the paper discusses the logic that guides the leading actors in this institutional arena, as well as some of the challenges that must be faced in order to achieve a better performance. |
id |
FGV-4_1a37add0d58ea65d3f2021c705f281e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6293 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Transport management in Greater Belo HorizonteA gestão do transporte na Região Metropolitana de Belo Horizontetransporte públicogestão.This paper analyzes the public transport system in the metropolitan area of Belo Horizonte, especially what makes the current management structure ¿ which emphasizes the participation of small districts in detriment of the big cities and the state government ¿ not be more effective neither more democratic than previous administrations under the military regime. The paper presents a brief retrospect of the public transport management system since 1978, when the foundations of this new model were laid. Then it analyzes the impacts that the institutionalization of the metropolitan area of Belo Horizonte, as a consequence of the Constitution of 1988, had on the metropolitan public transport system. Finally, the paper discusses the logic that guides the leading actors in this institutional arena, as well as some of the challenges that must be faced in order to achieve a better performance.Este artigo analisa a trajetória recente da gestão do transporte público na Região Metropolitana de Belo Horizonte (RMBH), especialmente o que leva a atual estrutura de gestão — que privilegia a participação dos municípios menores vis-à-vis as grandes cidades e o governo estadual — não se mostraroperacionalmente mais eficaz, nem necessariamente mais democrática, do que os formatos anteriores, identificados com o período militar. É feito um breve retrospecto da trajetória do sistema de gestão do transporte coletivo por ônibus na região a partir de 1978, quando foram erigidas as bases do atual modelo. A seguir, analisam-se os impactos do processo de institucionalização da RMBH pós-Constituição de 1988 no transporte público metropolitano. Posteriormente, analisa-se a lógica de atuação dos principais atores nessa nova arena institucional e, por último, são discutidos sucintamentealguns desafios que se colocam para um melhor desempenho do sistema.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2000-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6293Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 4 (2000); 105 a 132Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 4 (2000); 105 a 132Revista de Administração Pública; v. 34 n. 4 (2000); 105 a 1321982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6293/4884Azevedo, Sérgio deGuia, Virgínia Rennó dos Maresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T21:04:52Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/6293Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T21:04:52Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transport management in Greater Belo Horizonte A gestão do transporte na Região Metropolitana de Belo Horizonte |
title |
Transport management in Greater Belo Horizonte |
spellingShingle |
Transport management in Greater Belo Horizonte Azevedo, Sérgio de transporte público gestão. |
title_short |
Transport management in Greater Belo Horizonte |
title_full |
Transport management in Greater Belo Horizonte |
title_fullStr |
Transport management in Greater Belo Horizonte |
title_full_unstemmed |
Transport management in Greater Belo Horizonte |
title_sort |
Transport management in Greater Belo Horizonte |
author |
Azevedo, Sérgio de |
author_facet |
Azevedo, Sérgio de Guia, Virgínia Rennó dos Mares |
author_role |
author |
author2 |
Guia, Virgínia Rennó dos Mares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Sérgio de Guia, Virgínia Rennó dos Mares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
transporte público gestão. |
topic |
transporte público gestão. |
description |
This paper analyzes the public transport system in the metropolitan area of Belo Horizonte, especially what makes the current management structure ¿ which emphasizes the participation of small districts in detriment of the big cities and the state government ¿ not be more effective neither more democratic than previous administrations under the military regime. The paper presents a brief retrospect of the public transport management system since 1978, when the foundations of this new model were laid. Then it analyzes the impacts that the institutionalization of the metropolitan area of Belo Horizonte, as a consequence of the Constitution of 1988, had on the metropolitan public transport system. Finally, the paper discusses the logic that guides the leading actors in this institutional arena, as well as some of the challenges that must be faced in order to achieve a better performance. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6293 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/6293/4884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 34 No. 4 (2000); 105 a 132 Revista de Administração Pública; Vol. 34 Núm. 4 (2000); 105 a 132 Revista de Administração Pública; v. 34 n. 4 (2000); 105 a 132 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943762608553984 |