Critical determinants within knowledge transfer processes: a case study at Embrapa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, José Márcio de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Diniz, Daniela Martins, Duarte, Roberto Gonzalez, Dressler, Marcelo, Carvalho, Rodrigo Baroni de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/12053
Resumo: The literature on knowledge transfer has favored a one dimensional approach of factors influencing this process. We argue, in this article, that different factors from both the relational context as well as from the organizational context may affect the process of knowledge transfer among organizations. In order to analyze the influence of these factors on the knowledge transfer process, a qualitative case study was carried out at Embrapa. Results have demonstrated low social connection and integration between the parts (relational context factor) and low absorptive capacity of recipient organizations and low motivation of parts (organizational context factors) affect negatively the process of knowledge transfer between organizations.
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spelling Critical determinants within knowledge transfer processes: a case study at EmbrapaFactores determinantes en el proceso de transferencia del conocimiento: un estudio de caso em Embrapa Milho y Sorgo y firmas licenciadasFatores determinantes em processos de transferência de conhecimentos: um estudo de caso na Embrapa Milho e Sorgo e firmas licenciadasknowledge transfercritical factorsagribusiness.transferencia de conocimientofatores críticosagronegócio.transferência de conhecimentofatores críticosagronegócio. The literature on knowledge transfer has favored a one dimensional approach of factors influencing this process. We argue, in this article, that different factors from both the relational context as well as from the organizational context may affect the process of knowledge transfer among organizations. In order to analyze the influence of these factors on the knowledge transfer process, a qualitative case study was carried out at Embrapa. Results have demonstrated low social connection and integration between the parts (relational context factor) and low absorptive capacity of recipient organizations and low motivation of parts (organizational context factors) affect negatively the process of knowledge transfer between organizations. La literatura sobre transferencia de conocimiento aún contempla una perspectiva unidimensional en el análisis de los factores que influyen en dicho processo. Argumenta-se, en este artículo, que diferentes factores relacionados con el contexto relacional y con el contexto organizacional afectan el proceso de transferencia de conocimiento entre las organizaciones. Con el fin de analizar la influencia de esos factores en el proceso de transferencia de conocimiento, ha sido realizado un estudio de caso cualitativo en la Embrapa Milho e Sorgo. Los resultados ponen de manifiesto que la baja conexión e integración entre las partes (factores del contexto relacional) e la baja capacidad de absorción de las receptoras y baja motivación (enseñar y aprender) de las partes (factores del contexto organizacional) tienen influencias significativas sobre el éxito de la transferencia de conocimiento. A literatura sobre transferência de conhecimento tem privilegiado uma perspectiva unidimensional na análise de fatores que influenciam esse processo. Argumenta-se, neste artigo, que diferentes fatores relativos tanto ao contexto relacional quanto ao contexto organizacional influenciam o processo de transferência de conhecimento entre organizações. A fim de analisar a influência desses fatores no processo de transferência de conhecimento, realizou-se um estudo de caso qualitativo na Embrapa Milho e Sorgo. Os resultados mostram que fatores do contexto relacional, tal como a baixa conexão e integração entre as organizações (fonte e receptora), e fatores do contexto organizacional, tais como a baixa capacidade absortiva da receptora e a baixa motivação (aprender e ensinar) das duas partes (fonte e receptora), afetam negativamente o processo de transferência de conhecimento. Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2013-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/12053Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 47 No. 5 (2013); 1283 a 1306Revista de Administração Pública; Vol. 47 Núm. 5 (2013); 1283 a 1306Revista de Administração Pública; v. 47 n. 5 (2013); 1283 a 13061982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/12053/10972Castro, José Márcio deDiniz, Daniela MartinsDuarte, Roberto GonzalezDressler, MarceloCarvalho, Rodrigo Baroni deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-09T18:51:17Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/12053Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2013-10-09T18:51:17Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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