Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Toaldo, Ana Maria Machado
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Luce, Fernando Bins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37240
Resumo: The following paper deals with marketing strategy. Specifi cally, it deals with the development of a theoretical model for marketing strategy formulation and implementation and its contribution to Marketing Theory. The literature about strategy was examined and two strategy making models were used for developing a model presented in this article. Besides combining these two models, an exploratory research was conducted to elaborate an initial structure of an evolutionary model, which was later validated with a group of companies using the results of a Structural Equation Modeling. Analysis of results in this research has shown the signifi cant variables and their connections to build a model of marketing strategy making. This model contributes to the study of marketing strategy because it presents refl ections about formulation and implementation considering several strategy views.
id FGV-7_0305c0f93487e8c410212984d0e75ebf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37240
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketingEstratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketingMarketingstrategyprocessformulationimplementationMarketingestratégiaprocessoformulaçãoimplementaçãoThe following paper deals with marketing strategy. Specifi cally, it deals with the development of a theoretical model for marketing strategy formulation and implementation and its contribution to Marketing Theory. The literature about strategy was examined and two strategy making models were used for developing a model presented in this article. Besides combining these two models, an exploratory research was conducted to elaborate an initial structure of an evolutionary model, which was later validated with a group of companies using the results of a Structural Equation Modeling. Analysis of results in this research has shown the signifi cant variables and their connections to build a model of marketing strategy making. This model contributes to the study of marketing strategy because it presents refl ections about formulation and implementation considering several strategy views.O artigo aborda o tema estratégia de marketing, enfocando sua formulação e implementação. Apresenta o desenvolvimento de um modelo teórico de formação da estratégia de marketing e suas contribuições para a teoria em Marketing. Para tanto, analisou-se a literatura sobre estratégia e estudaram-se dois modelos de formação da estratégia de marketing. Além desses modelos, agregou-se uma pesquisa exploratória realizada em algumas empresas, a qual permitiu que fosse elaborada uma estrutura inicial de um modelo evolutivo, validada por um grupo de executivos das empresas pesquisadas a partir dos resultados da modelagem de equações estruturais. A análise dos resultados da pesquisa sugere as variáveis significativas, bem como as suas relações para a formação da estratégia de marketing. Esse modelo contribui para o estudo da estratégia de marketing por apresentar refl exões sobre formulação e implementação de estratégias, elaborando um construto a partir das várias visões de estratégia.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2006-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37240RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 46 No. 4 (2006): outubro-dezembro; 25-35RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 46 Núm. 4 (2006): outubro-dezembro; 25-35RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 46 n. 4 (2006): outubro-dezembro; 25-352178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37240/36004Toaldo, Ana Maria MachadoLuce, Fernando Binsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:43:26Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37240Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:07.220296Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
title Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
spellingShingle Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
Toaldo, Ana Maria Machado
Marketing
strategy
process
formulation
implementation
Marketing
estratégia
processo
formulação
implementação
title_short Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
title_full Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
title_fullStr Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
title_full_unstemmed Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
title_sort Estratégia de marketing: contribuições para a teoria em marketing
author Toaldo, Ana Maria Machado
author_facet Toaldo, Ana Maria Machado
Luce, Fernando Bins
author_role author
author2 Luce, Fernando Bins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Toaldo, Ana Maria Machado
Luce, Fernando Bins
dc.subject.por.fl_str_mv Marketing
strategy
process
formulation
implementation
Marketing
estratégia
processo
formulação
implementação
topic Marketing
strategy
process
formulation
implementation
Marketing
estratégia
processo
formulação
implementação
description The following paper deals with marketing strategy. Specifi cally, it deals with the development of a theoretical model for marketing strategy formulation and implementation and its contribution to Marketing Theory. The literature about strategy was examined and two strategy making models were used for developing a model presented in this article. Besides combining these two models, an exploratory research was conducted to elaborate an initial structure of an evolutionary model, which was later validated with a group of companies using the results of a Structural Equation Modeling. Analysis of results in this research has shown the signifi cant variables and their connections to build a model of marketing strategy making. This model contributes to the study of marketing strategy because it presents refl ections about formulation and implementation considering several strategy views.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37240
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37240
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37240/36004
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 46 No. 4 (2006): outubro-dezembro; 25-35
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 46 Núm. 4 (2006): outubro-dezembro; 25-35
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 46 n. 4 (2006): outubro-dezembro; 25-35
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943135188910080