Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado Neto, Alfredo José
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Giraldi, Janaina de Moura Engracia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36437
Resumo: This study analyzes the footwear industry in Franca region (SP), with regard to positioning strategies in the domestic market. An overview of the national footwear industry is followed by results of an empirical research performed with shoe manufacturers from the region of Franca. A cluster analysis resulted in a four group classifi cation based on fi ve variables (prices, production costs, product quality, production technology and innovation capacity). Groups are characterized by the use of one of the following strategies: focus on the male shoe low incomesegment (group 1); low costs (groups 2 and 3); and differentiation by means of high quality products at higher prices (group 4). In closing, strategic alternatives were suggested to fi rms considered in an unfavorable position compared to their competitors.
id FGV-7_0df1e8b6a2bdcbb115faf0ce91db9f67
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36437
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca regionAnálise do posicionamento de indústrias calçadistas na região de FrancaPositioningfootwear industrystrategycompetitive advantagestrategic clustersPosicionamentoindústria calçadistaestratégiavantagem competitivagrupos estratégicosThis study analyzes the footwear industry in Franca region (SP), with regard to positioning strategies in the domestic market. An overview of the national footwear industry is followed by results of an empirical research performed with shoe manufacturers from the region of Franca. A cluster analysis resulted in a four group classifi cation based on fi ve variables (prices, production costs, product quality, production technology and innovation capacity). Groups are characterized by the use of one of the following strategies: focus on the male shoe low incomesegment (group 1); low costs (groups 2 and 3); and differentiation by means of high quality products at higher prices (group 4). In closing, strategic alternatives were suggested to fi rms considered in an unfavorable position compared to their competitors.Este estudo analisa estratégias de posicionamento da indústria calçadista da região de Franca (SP) com relação ao mercado interno. O trabalho apresenta um panorama da indústria calçadista nacional; em seguida, são apresentados os resultados de uma pesquisa empírica empreendida com empresas da região. Uma análise de conglomerados permitiu identifi car quatro diferentes grupos de empresas com base em cinco variáveis (preços praticados, custos de produção, qualidade dos produtos, tecnologia de produção e capacidade de inovação), utilizando três diferentes estratégias: foco no segmento de calçados masculinos para um público de renda baixa (grupo 1), baixo custo (grupos 2 e 3), e diferenciação por meio de produtos de melhor qualidade e preços mais altos (grupo 4). Ao fi nal, foram sugeridas alternativas estratégicas para as empresas consideradas em posição desfavorável em comparação às concorrentes.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36437RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 48 No. 1 (2008): janeiro-março; 36-47RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 48 Núm. 1 (2008): janeiro-março; 36-47RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 48 n. 1 (2008): janeiro-março; 36-472178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36437/35209Machado Neto, Alfredo JoséGiraldi, Janaina de Moura Engraciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:41:35Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36437Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:41:35Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
Análise do posicionamento de indústrias calçadistas na região de Franca
title Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
spellingShingle Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
Machado Neto, Alfredo José
Positioning
footwear industry
strategy
competitive advantage
strategic clusters
Posicionamento
indústria calçadista
estratégia
vantagem competitiva
grupos estratégicos
title_short Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
title_full Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
title_fullStr Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
title_full_unstemmed Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
title_sort Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
author Machado Neto, Alfredo José
author_facet Machado Neto, Alfredo José
Giraldi, Janaina de Moura Engracia
author_role author
author2 Giraldi, Janaina de Moura Engracia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado Neto, Alfredo José
Giraldi, Janaina de Moura Engracia
dc.subject.por.fl_str_mv Positioning
footwear industry
strategy
competitive advantage
strategic clusters
Posicionamento
indústria calçadista
estratégia
vantagem competitiva
grupos estratégicos
topic Positioning
footwear industry
strategy
competitive advantage
strategic clusters
Posicionamento
indústria calçadista
estratégia
vantagem competitiva
grupos estratégicos
description This study analyzes the footwear industry in Franca region (SP), with regard to positioning strategies in the domestic market. An overview of the national footwear industry is followed by results of an empirical research performed with shoe manufacturers from the region of Franca. A cluster analysis resulted in a four group classifi cation based on fi ve variables (prices, production costs, product quality, production technology and innovation capacity). Groups are characterized by the use of one of the following strategies: focus on the male shoe low incomesegment (group 1); low costs (groups 2 and 3); and differentiation by means of high quality products at higher prices (group 4). In closing, strategic alternatives were suggested to fi rms considered in an unfavorable position compared to their competitors.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36437
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36437/35209
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 48 No. 1 (2008): janeiro-março; 36-47
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 48 Núm. 1 (2008): janeiro-março; 36-47
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 48 n. 1 (2008): janeiro-março; 36-47
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160819597344768