Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36437 |
Resumo: | This study analyzes the footwear industry in Franca region (SP), with regard to positioning strategies in the domestic market. An overview of the national footwear industry is followed by results of an empirical research performed with shoe manufacturers from the region of Franca. A cluster analysis resulted in a four group classifi cation based on fi ve variables (prices, production costs, product quality, production technology and innovation capacity). Groups are characterized by the use of one of the following strategies: focus on the male shoe low incomesegment (group 1); low costs (groups 2 and 3); and differentiation by means of high quality products at higher prices (group 4). In closing, strategic alternatives were suggested to fi rms considered in an unfavorable position compared to their competitors. |
id |
FGV-7_f2c13bc9adada545f4ead9c7453446ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/36437 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca regionAnálise do posicionamento de indústrias calçadistas na região de FrancaPositioningfootwear industrystrategycompetitive advantagestrategic clustersPosicionamentoindústria calçadistaestratégiavantagem competitivagrupos estratégicosThis study analyzes the footwear industry in Franca region (SP), with regard to positioning strategies in the domestic market. An overview of the national footwear industry is followed by results of an empirical research performed with shoe manufacturers from the region of Franca. A cluster analysis resulted in a four group classifi cation based on fi ve variables (prices, production costs, product quality, production technology and innovation capacity). Groups are characterized by the use of one of the following strategies: focus on the male shoe low incomesegment (group 1); low costs (groups 2 and 3); and differentiation by means of high quality products at higher prices (group 4). In closing, strategic alternatives were suggested to fi rms considered in an unfavorable position compared to their competitors.Este estudo analisa estratégias de posicionamento da indústria calçadista da região de Franca (SP) com relação ao mercado interno. O trabalho apresenta um panorama da indústria calçadista nacional; em seguida, são apresentados os resultados de uma pesquisa empírica empreendida com empresas da região. Uma análise de conglomerados permitiu identifi car quatro diferentes grupos de empresas com base em cinco variáveis (preços praticados, custos de produção, qualidade dos produtos, tecnologia de produção e capacidade de inovação), utilizando três diferentes estratégias: foco no segmento de calçados masculinos para um público de renda baixa (grupo 1), baixo custo (grupos 2 e 3), e diferenciação por meio de produtos de melhor qualidade e preços mais altos (grupo 4). Ao fi nal, foram sugeridas alternativas estratégicas para as empresas consideradas em posição desfavorável em comparação às concorrentes.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36437RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 48 No. 1 (2008): janeiro-março; 36-47RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 48 Núm. 1 (2008): janeiro-março; 36-47RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 48 n. 1 (2008): janeiro-março; 36-472178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36437/35209Machado Neto, Alfredo JoséGiraldi, Janaina de Moura Engraciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:41:35Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/36437Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:55.894144Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region Análise do posicionamento de indústrias calçadistas na região de Franca |
title |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region |
spellingShingle |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region Machado Neto, Alfredo José Positioning footwear industry strategy competitive advantage strategic clusters Posicionamento indústria calçadista estratégia vantagem competitiva grupos estratégicos |
title_short |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region |
title_full |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region |
title_fullStr |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region |
title_full_unstemmed |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region |
title_sort |
Analysis of the positioning of footwear manufacturers in the Franca region |
author |
Machado Neto, Alfredo José |
author_facet |
Machado Neto, Alfredo José Giraldi, Janaina de Moura Engracia |
author_role |
author |
author2 |
Giraldi, Janaina de Moura Engracia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado Neto, Alfredo José Giraldi, Janaina de Moura Engracia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Positioning footwear industry strategy competitive advantage strategic clusters Posicionamento indústria calçadista estratégia vantagem competitiva grupos estratégicos |
topic |
Positioning footwear industry strategy competitive advantage strategic clusters Posicionamento indústria calçadista estratégia vantagem competitiva grupos estratégicos |
description |
This study analyzes the footwear industry in Franca region (SP), with regard to positioning strategies in the domestic market. An overview of the national footwear industry is followed by results of an empirical research performed with shoe manufacturers from the region of Franca. A cluster analysis resulted in a four group classifi cation based on fi ve variables (prices, production costs, product quality, production technology and innovation capacity). Groups are characterized by the use of one of the following strategies: focus on the male shoe low incomesegment (group 1); low costs (groups 2 and 3); and differentiation by means of high quality products at higher prices (group 4). In closing, strategic alternatives were suggested to fi rms considered in an unfavorable position compared to their competitors. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36437 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36437/35209 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 48 No. 1 (2008): janeiro-março; 36-47 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 48 Núm. 1 (2008): janeiro-março; 36-47 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 48 n. 1 (2008): janeiro-março; 36-47 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943134471684096 |