Institutional analysis of formal strategy practices
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37044 |
Resumo: | This theoretical essay addresses the issue of business strategy formal practices institutionalization. It was adopted an institutional analysis perspective in order to observe how normative mechanisms are utilized by signifi cant social agents for the dissemination and institutionalizationof formal strategic practices in organizations. Formal business management practices were defi ned as all the managerial tools and concepts that are formally instituted in managerial practices as belonging to the process of elaborating and visualizing business strategy. In this sense, we highlight the strategic planning process disseminated from the nineteen seventies onwards, as the most representative model of the diffusion and institutionalization of this type of organizational practice. We conclude our essay by raising issues that are relevant for the study and practice in the field of strategy in organizations concerning the relationship between theory and practice, based on the institutional analysis perspective. |
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Institutional analysis of formal strategy practicesAnálise institucional de práticas formais de estratégiaInstitutionalization of practicesinstitutional theorybusiness strategystrategic managementorganizational fieldInstitucionalização de práticasteoria institucionalestratégia empresarialgestão estratégicacampo organizacionalThis theoretical essay addresses the issue of business strategy formal practices institutionalization. It was adopted an institutional analysis perspective in order to observe how normative mechanisms are utilized by signifi cant social agents for the dissemination and institutionalizationof formal strategic practices in organizations. Formal business management practices were defi ned as all the managerial tools and concepts that are formally instituted in managerial practices as belonging to the process of elaborating and visualizing business strategy. In this sense, we highlight the strategic planning process disseminated from the nineteen seventies onwards, as the most representative model of the diffusion and institutionalization of this type of organizational practice. We conclude our essay by raising issues that are relevant for the study and practice in the field of strategy in organizations concerning the relationship between theory and practice, based on the institutional analysis perspective.O presente ensaio teórico endereça a questão do processo de institucionalização das práticas formais de estratégia empresarial. Para tanto, adotamos a perspectiva institucional de análise para verifi car como os mecanismos normativos são utilizados por agentes sociais signifi cativos para a disseminação e a institucionalização de práticas formais de estratégia em organizações. Por práticas formais de gestão estratégica defi nimos todas as ferramentas gerenciais e conceitos formalmente instituídos de prática gerencial como pertencentes ao processo de elaboração e viabilização da estratégia empresarial. Nesse sentido, destacamos o processo de planejamento estratégico, disseminado especialmente a partir da década de 70 do século passado como o modelo mais representativo da difusão e institucionalização desse tipo de prática organizacional. Concluímos nosso ensaio levantando questões relevantes para a pesquisa e para a prática no campo da estratégia em organizações a partir da relação entre teoria e prática, com base na perspectiva institucional de análise.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2007-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37044RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 4 (2007): outubro-dezembro; 89-100RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 4 (2007): outubro-dezembro; 89-100RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 4 (2007): outubro-dezembro; 89-1002178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37044/35817Machado-da-Silva, Clóvis L.Vizeu, Fábioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:41:51Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37044Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:41:51Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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