Social responsability practices, corporate reputation and financial performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valenzuela Fernández, Leslier
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Jara-Bertin, Mauricio, Villegas Pineaur, Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49254
Resumo: We analyze whether the adoption of voluntary disclosures practices on Corporate Social Responsibility (CSR) by several communicational channels has influence over financial performance and corporate reputation. Once we identify four CSR dimensions (social, ethical, environmental, partners) using a sample of 55 Chilean traded firms for the period 2007-2012. Our results show that the adoption of the four CSR dimension at the same time, and the social and ethical dimension improves financial performance, while a strength relationship with partners improve Corporate Reputation. Thus, we provide new evidence for an emerging market economy about the importance of CSR strategies adoption.
id FGV-7_35988effc3280ae75bca4314fbcc0a99
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/49254
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Social responsability practices, corporate reputation and financial performancePrácticas de responsabilidad social, reputación corporativa y desempeño financieroPráticas de responsabilidade social, reputação corporativa e desempenho financeiroCorporate social responsibilityCorporate reputationFinancial performanceEthical dimensionPartners dimensionResponsabilidad social empresarialReputación corporativaDesempeño financieroDimensión éticaDimensión colaboradoresResponsabilidade social corporativaReputação corporativaDesempenho financeiroDimensão éticaDimensão de parceriasWe analyze whether the adoption of voluntary disclosures practices on Corporate Social Responsibility (CSR) by several communicational channels has influence over financial performance and corporate reputation. Once we identify four CSR dimensions (social, ethical, environmental, partners) using a sample of 55 Chilean traded firms for the period 2007-2012. Our results show that the adoption of the four CSR dimension at the same time, and the social and ethical dimension improves financial performance, while a strength relationship with partners improve Corporate Reputation. Thus, we provide new evidence for an emerging market economy about the importance of CSR strategies adoption.Este trabajo analiza si la adopción de estrategias de divulgación de información voluntaria de prácticas de Responsabilidad Social Empresarial (RSE) a través de distintos medios de comunicación tiene incidencia sobre el desempeño financiero y la reputación corporativa. Una vez identificadas las distintas dimensiones por las cuales las empresas emiten información (social, ética, medioambiental, colaboradores) por medio de un análisis de contenidos para una muestra de 55 empresas chilenas cotizadas durante el periodo 2007-2012, nuestros resultados ponen de manifiesto que la implementación de las cuatro dimensiones en su conjunto, al igual que la dimensión ética y social, influyen positivamente sobre el desempeño financiero. Mientras que un tratamiento responsable a los colaboradores impacta positivamente sobre la Reputación Corporativa medida como el crecimiento de las ventas. Así, nuestro trabajo provee nueva evidencia para una economía emergente y algunas luces acerca del efecto potencial que tiene la adopción de prácticas de RSE.Este trabalho busca verificar se a adoção de práticas de divulgação voluntária da Responsabilidade Social Corporativa (RSC) por vários canais de comunicação tem influência no desempenho financeiro e na reputação corporativa. Foram identificadas quatro dimensões da RSC (social, ética, ambiental e parcerias) usando uma amostra de 55 empresas chilenas no período de 2007-2012. Nossos resultados mostram a adoção das quatro dimensões de RSC simultaneamente: as dimensões social e ética melhoram o desempenho financeiro, ao passo que uma relação sólida com os parceiros melhora a reputação corporativa. Assim, fornecemos novas evidências para a economia dos mercados emergentes sobre a importância da adoção de estratégias de RSC.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49254RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 3 (2015): maio-junho; 329-344RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 3 (2015): maio-junho; 329-344RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 3 (2015): maio-junho; 329-3442178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49254/48091Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessValenzuela Fernández, LeslierJara-Bertin, MauricioVillegas Pineaur, Francisco2016-08-17T11:29:59Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/49254Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:29:59Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
Prácticas de responsabilidad social, reputación corporativa y desempeño financiero
Práticas de responsabilidade social, reputação corporativa e desempenho financeiro
title Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
spellingShingle Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
Valenzuela Fernández, Leslier
Corporate social responsibility
Corporate reputation
Financial performance
Ethical dimension
Partners dimension
Responsabilidad social empresarial
Reputación corporativa
Desempeño financiero
Dimensión ética
Dimensión colaboradores
Responsabilidade social corporativa
Reputação corporativa
Desempenho financeiro
Dimensão ética
Dimensão de parcerias
title_short Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
title_full Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
title_fullStr Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
title_full_unstemmed Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
title_sort Social responsability practices, corporate reputation and financial performance
author Valenzuela Fernández, Leslier
author_facet Valenzuela Fernández, Leslier
Jara-Bertin, Mauricio
Villegas Pineaur, Francisco
author_role author
author2 Jara-Bertin, Mauricio
Villegas Pineaur, Francisco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valenzuela Fernández, Leslier
Jara-Bertin, Mauricio
Villegas Pineaur, Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Corporate social responsibility
Corporate reputation
Financial performance
Ethical dimension
Partners dimension
Responsabilidad social empresarial
Reputación corporativa
Desempeño financiero
Dimensión ética
Dimensión colaboradores
Responsabilidade social corporativa
Reputação corporativa
Desempenho financeiro
Dimensão ética
Dimensão de parcerias
topic Corporate social responsibility
Corporate reputation
Financial performance
Ethical dimension
Partners dimension
Responsabilidad social empresarial
Reputación corporativa
Desempeño financiero
Dimensión ética
Dimensión colaboradores
Responsabilidade social corporativa
Reputação corporativa
Desempenho financeiro
Dimensão ética
Dimensão de parcerias
description We analyze whether the adoption of voluntary disclosures practices on Corporate Social Responsibility (CSR) by several communicational channels has influence over financial performance and corporate reputation. Once we identify four CSR dimensions (social, ethical, environmental, partners) using a sample of 55 Chilean traded firms for the period 2007-2012. Our results show that the adoption of the four CSR dimension at the same time, and the social and ethical dimension improves financial performance, while a strength relationship with partners improve Corporate Reputation. Thus, we provide new evidence for an emerging market economy about the importance of CSR strategies adoption.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49254
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49254
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49254/48091
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 3 (2015): maio-junho; 329-344
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 3 (2015): maio-junho; 329-344
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 3 (2015): maio-junho; 329-344
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160828910796800