The mediating role of job satisfaction between quality in work factors and work engagement
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/85996 |
Resumo: | The purpose of this paper is to analyze the relationship between quality in work factors (QWF) and work engagement (WE) with a mediating role of job satisfaction (JS). A quantitative cross-sectional methodology was used. The sample consisted of 234 bank employees. Data were analyzed with technique structural equation modeling. Results revealed that JS is a total mediator between QWF and WE. The evidence indicates that QWF is an antecedent of WE in the banking sector, but engagement will be increased when banking employees as well are satisfied with their jobs. The overall level of JS and WE was high because bank employees perceive quality on responsibility, feedback, wage, and social support as work factors. This study presents a scope of results limited to the north-central region of Mexico. |
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The mediating role of job satisfaction between quality in work factors and work engagementEl papel mediador de la satisfacción laboral entre la calidad en los factores del trabajo y el compromiso laboralO papel mediador da satisfação no trabalho entre a qualidade dos fatores de trabalho e o comprometimento com o trabalhoQuality in work factorswork engagementjob satisfactionbanking sectormediationQualidade no trabalhofatorescompromisso no trabalhosatisfação no trabalhosetor bancáriomediaçãocalidad en los factores del trabajocompromiso laboralsatisfacción laboralsector bancariomediaciónThe purpose of this paper is to analyze the relationship between quality in work factors (QWF) and work engagement (WE) with a mediating role of job satisfaction (JS). A quantitative cross-sectional methodology was used. The sample consisted of 234 bank employees. Data were analyzed with technique structural equation modeling. Results revealed that JS is a total mediator between QWF and WE. The evidence indicates that QWF is an antecedent of WE in the banking sector, but engagement will be increased when banking employees as well are satisfied with their jobs. The overall level of JS and WE was high because bank employees perceive quality on responsibility, feedback, wage, and social support as work factors. This study presents a scope of results limited to the north-central region of Mexico.El propósito de este documento es analizar la relación entre la calidad en los factores del trabajo (CFT) y el compromiso laboral (CL) con un rol mediador de la satisfacción laboral (SL). Se utilizó una metodología cuantitativa transversal. La muestra estuvo conformada por 234 empleados bancarios. Los datos fueron analizados con la técnica de ecuaciones estructurales. Los resultados revelaron que la SL es un mediador total entre la CFT y el CL. La evidencia indica que la CFT es un antecedente del CL en el sector bancario, pero el compromiso aumentará cuando los empleados bancarios también estén satisfechos con su trabajo. El nivel general de SL y CL fue alto porque los empleados bancarios perciben calidad en la responsabilidad, retroalimentación, salario y apoyo social como factores del trabajo. Este estudio presenta un alcance de los resultados limitado a la región centro-norte de México.O objetivo deste documento é analisar a relação entre os fatores de qualidade no trabalho (FQT) e o comprometimento do trabalho (CT) com um papel mediador da satisfação no trabalho (ST). Uma metodologia quantitativa transversal foi utilizada. A amostra foi composta por 234 funcionários de bancos. Os dados foram analisados com a técnica de equações estruturais. Os resultados revelaram que a ST é um mediador total entre os FQT e o CT. As evidências indicam que os FQT são um precedente para o CT no setor bancário, mas o comprometimento aumentará quando os bancários também estiverem satisfeitos com seu trabalho. O nível geral de ST e CT foi alto porque os funcionários do banco percebem a qualidade na responsabilidade, feedback, salário e apoio social como fatores de trabalho. Este estudo apresenta um escopo de resultados limitado à região centro-norte do México.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/8599610.1590/S0034-759020220410RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 62 No. 4 (2022): July-August; e2021-0153RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 62 Núm. 4 (2022): julho-agosto; e2021-0153RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 62 n. 4 (2022): julho-agosto; e2021-01532178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspaenghttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/85996/81037https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/85996/81038Copyright (c) 2022 RAE-Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessHinojosa-López , Jessica Ivonne 2022-11-12T05:03:45Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/85996Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2022-11-12T05:03:45Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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