Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lavagnini Barboza , Luisa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bertassini , Ana Carolina, Gerolamo, Mateus Cecilio, Ometto , Aldo Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85958
Resumo: The transition towards the circular economy (CE) requires that organizational values be examined in more depth and understood more fully, which can encourage innovation and sustainable attitudes. The majority of the studies on this matter, however, only address the technical aspects of the transition to a CE. The aim of this paper was to identify and analyze those organizational values that are essential for sustaining a culture that incorporates concepts of circularity and sustainability. Using a multi-method approach, we identified a list of 29 circular values and proposed a definition for each one. The values identified were discussed with regard to their importance in achieving sustainability. By way of  a case study we also exemplified the adoption of circular values and how the specific organization we studied is nurturing those values. This seminal study enriches discussion of the importance of soft factors for the transition to a CE. It also embraces the relevance of human resource management in organizations for boosting sustainability.
id FGV-7_680a7e801d303768ed4758233c772f5b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85958
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Organizational values as enablers for the circular economy and sustainabilityValores organizativos como apoyo para la economía circular y sostenibilidadValores organizacionais como suporte para a economia circular e sustentabilidadecircular economyorganizational cultureorganizational valuessustainabilityinnovationeconomia circularcultura organizacionalvalores organizacionaissustentabilidadeinovaçãoeconomía circularcultura organizativavalores organizativossostenibilidadinnovaciónThe transition towards the circular economy (CE) requires that organizational values be examined in more depth and understood more fully, which can encourage innovation and sustainable attitudes. The majority of the studies on this matter, however, only address the technical aspects of the transition to a CE. The aim of this paper was to identify and analyze those organizational values that are essential for sustaining a culture that incorporates concepts of circularity and sustainability. Using a multi-method approach, we identified a list of 29 circular values and proposed a definition for each one. The values identified were discussed with regard to their importance in achieving sustainability. By way of  a case study we also exemplified the adoption of circular values and how the specific organization we studied is nurturing those values. This seminal study enriches discussion of the importance of soft factors for the transition to a CE. It also embraces the relevance of human resource management in organizations for boosting sustainability.La transición hacia una economía circular (EC) requiere una profundización y comprensión de los valores organizativos, que pueden estimular y fomentar las innovaciones y actitudes sostenibles. Sin embargo, la mayoría de los estudios abordan los aspectos técnicos de esta transición. Por lo tanto, el objetivo de este artículo fue identificar y analizar los valores organizativos que son esenciales para sostener una cultura que incorpore circularidad y sostenibilidad. Utilizando un enfoque multimétodo, identificamos 29 valores circulares y propusimos una definición para cada uno de ellos. Los valores identificados se debatieron en relación con su importancia para la sostenibilidad. Además, ejemplificamos con un estudio de caso la adopción de valores circulares y cómo esa organización está desarrollando esos valores. Este estudio seminal enriquece el debate sobre la importancia de soft skills para la transición a la EC. Además, fomenta la relevancia de la gestión de los recursos humanos para impulsar la sostenibilidad.A transição para a Economia Circular (EC) requer o aprofundamento e a compreensão dos valores organizacionais, os quais podem estimular e encorajar inovações e atitudes sustentáveis. Entretanto, a maioria dos estudos aborda majoritariamente aspectos técnicos para essa transição. Portanto, o objetivo deste artigo foi identificar e analisar valores organizacionais essenciais para sustentar uma cultura que incorpore conceitos de circularidade e sustentabilidade. A partir de uma abordagem multimétodo, identificamos 29 valores circulares e propomos a definição de cada um deles. Os valores identificados foram discutidos em relação à sua importância para alavancar a sustentabilidade. Ademais, exemplificamos, por meio de um estudo de caso, a adoção de valores circulares e como essa organização específica está nutrindo esses valores. Este estudo seminal enriquece a discussão sobre a importância de soft skills para a transição para a EC. Além disso, ele fomenta a relevância da gestão de recursos humanos nas organizações para impulsionar a sustentabilidade.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/8595810.1590/S0034-759020220509RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 62 No. 5 (2022): September-October; e2021-0331RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 62 Núm. 5 (2022): September-October; e2021-0331RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 62 n. 5 (2022): setembro-outubro; e2021-03312178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85958/81023https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85958/81024Copyright (c) 2022 RAE - Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management)info:eu-repo/semantics/openAccessLavagnini Barboza , Luisa Bertassini , Ana Carolina Gerolamo, Mateus Cecilio Ometto , Aldo Roberto 2022-11-12T05:09:10Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85958Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:14.248243Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
Valores organizativos como apoyo para la economía circular y sostenibilidad
Valores organizacionais como suporte para a economia circular e sustentabilidade
title Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
spellingShingle Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
Lavagnini Barboza , Luisa
circular economy
organizational culture
organizational values
sustainability
innovation
economia circular
cultura organizacional
valores organizacionais
sustentabilidade
inovação
economía circular
cultura organizativa
valores organizativos
sostenibilidad
innovación
title_short Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
title_full Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
title_fullStr Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
title_full_unstemmed Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
title_sort Organizational values as enablers for the circular economy and sustainability
author Lavagnini Barboza , Luisa
author_facet Lavagnini Barboza , Luisa
Bertassini , Ana Carolina
Gerolamo, Mateus Cecilio
Ometto , Aldo Roberto
author_role author
author2 Bertassini , Ana Carolina
Gerolamo, Mateus Cecilio
Ometto , Aldo Roberto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lavagnini Barboza , Luisa
Bertassini , Ana Carolina
Gerolamo, Mateus Cecilio
Ometto , Aldo Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv circular economy
organizational culture
organizational values
sustainability
innovation
economia circular
cultura organizacional
valores organizacionais
sustentabilidade
inovação
economía circular
cultura organizativa
valores organizativos
sostenibilidad
innovación
topic circular economy
organizational culture
organizational values
sustainability
innovation
economia circular
cultura organizacional
valores organizacionais
sustentabilidade
inovação
economía circular
cultura organizativa
valores organizativos
sostenibilidad
innovación
description The transition towards the circular economy (CE) requires that organizational values be examined in more depth and understood more fully, which can encourage innovation and sustainable attitudes. The majority of the studies on this matter, however, only address the technical aspects of the transition to a CE. The aim of this paper was to identify and analyze those organizational values that are essential for sustaining a culture that incorporates concepts of circularity and sustainability. Using a multi-method approach, we identified a list of 29 circular values and proposed a definition for each one. The values identified were discussed with regard to their importance in achieving sustainability. By way of  a case study we also exemplified the adoption of circular values and how the specific organization we studied is nurturing those values. This seminal study enriches discussion of the importance of soft factors for the transition to a CE. It also embraces the relevance of human resource management in organizations for boosting sustainability.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85958
10.1590/S0034-759020220509
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85958
identifier_str_mv 10.1590/S0034-759020220509
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85958/81023
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85958/81024
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 RAE - Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 RAE - Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 62 No. 5 (2022): September-October; e2021-0331
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 62 Núm. 5 (2022): September-October; e2021-0331
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 62 n. 5 (2022): setembro-outubro; e2021-0331
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943150187741184