Dimensions of the imitation among entreprises: a study in the brazilian manufacturing industry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bataglia, Walter
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Silva, Adilson Aderito da, Franceschi, Claudia Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30966
Resumo: The objective of this paper was to identify the dimensions of the imitation construct between companies and to propose an operating procedure to measure it in business sectors. The imitation was conceptualized as a copy of capabilities. Putting them into operation was made possible by the ease of understanding them. The perceptions of 112 managers from 14 sectors of the Brazilian economy in the State of Sao Paulo were collected. The database of the Federation of Industries of the State of São Paulo (Fiesp) was used. The dimensions underlying the construct were identified by exploratory factorial analysis. The results indicate that the less that research and development (R&D) activities are carried out, the less the importance of the level of schooling in productive processes, the lower the technological content of products and processes and the less significant the assembly of products, the greater the imitation tends to be in one sector.
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spelling Dimensions of the imitation among entreprises: a study in the brazilian manufacturing industryDimensiones de la imitación entre empresas: un estudio en la industria de transformación brasileñaDimensões da imitação entre empresas: um estudo na indústria de transformação brasileiraImitation among enterprisesmeasurement of the imitationorganizational competencestechnological regimeresearch and developmentImitación entre las empresasmensuración de la imitacióncompetencias organizacionalesrégimen tecnológicoinvestigaciónImitação entre empresasmensuração da imitaçãocompetências organizacionaisregime tecnológicopesquisa e desenvolvimentoThe objective of this paper was to identify the dimensions of the imitation construct between companies and to propose an operating procedure to measure it in business sectors. The imitation was conceptualized as a copy of capabilities. Putting them into operation was made possible by the ease of understanding them. The perceptions of 112 managers from 14 sectors of the Brazilian economy in the State of Sao Paulo were collected. The database of the Federation of Industries of the State of São Paulo (Fiesp) was used. The dimensions underlying the construct were identified by exploratory factorial analysis. The results indicate that the less that research and development (R&D) activities are carried out, the less the importance of the level of schooling in productive processes, the lower the technological content of products and processes and the less significant the assembly of products, the greater the imitation tends to be in one sector.El objetivo de este trabajo fue identificar las dimensiones del constructo imitación entre empresas y proponer un procedimiento operacional para su mensuración en los sectores empresariales. La imitación fue conceptuada como copia de competencias. Su operacionalización fue hecha por la facilidad de las comprender. Recogiéronse las percepciones de 112 gestores de 14 sectores de la economía brasileña en el estado de São Paulo (Fiesp). Las dimensiones subyacentes al constructo fueran identificadas por el análisis factorial exploratorio. Los resultados indican que la imitación en un sector tiende a ser mayor cuanto menos se realizan actividades de investigación y desarrollo (I + D), menor es la importancia del grado de escolaridad en los procesos productivos, menor es el contenido tecnológico de los productos y procesos y menos relevante es el montaje de los productos. O objetivo deste trabalho foi identificar as dimensões do construto imitação entre empresas e propor um procedimento operacional para sua mensuração nos setores empresariais. A imitação foi conceituada como cópia de competências. Sua operacionalização foi feita pela facilidade de compreendê-las. Colheram-se as percepções de 112 gestores de 14 setores da economia brasileira no Estado de São Paulo. Utilizou-se a base de dados da Federação da Indústria do estado de São Paulo (Fiesp). As dimensões subjacentes ao construto foram identificadas pela análise fatorial exploratória. Os resultados indicam que a imitação em um setor tende a ser maior quanto menos se realizam atividades de pesquisa e desenvolvimento (P&D), menor é a importância do grau de escolaridade nos processos produtivos, mais baixo é o conteúdo tecnológico dos produtos e processos e menos relevante é a montagem dos produtos.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30966RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 51 No. 2 (2011): março-abril; 160-174RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 51 Núm. 2 (2011): março-abril; 160-174RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 51 n. 2 (2011): março-abril; 160-1742178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30966/29784Bataglia, WalterSilva, Adilson Aderito daFranceschi, Claudia Fernandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:33:04Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/30966Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:33:04Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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