The taste transformation ritual in the specialty coffee market

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quintão, Ronan Torres
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Brito, Eliane Pereira Zamith, Belk, Russell W.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/71817
Resumo: Although the consumer culture field has addressed the role of ritual processes in consumption, no research has yet identified how connoisseur consumers, through ritual practices, establish and manipulate their distinction from other consumers. Drawing on key concepts from ritual theory, this research addresses the role played by ritual in connoisseurship consumption and consumers’ taste. In conducting an ethnographic study on connoisseurship consumption, the first author immersed himself in the North American specialty coffee context—Toronto, Montreal, Seattle, and New York—from August 2013 to July 2014. He used long interviews and participant observation to collect data, which was then interpreted using a hermeneutic approach. We introduce the taste transformation ritual, theorizing the process that converts regular consumers into connoisseur consumers by establishing and reinforcing differences between mass and connoisseurship consumption. We develop a broader theoretical account that builds on consumption ritual and taste formation.
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spelling The taste transformation ritual in the specialty coffee marketEl rito de la transformación del gusto en el mercado de los cafés especialesRitual de transformação do gosto no mercado dos cafés especiaisConsumption ritualconnoisseurship consumptiontasteethnographyspecialty coffee.Rito de consumoconsumo de entendidosgustoetnografíacafé especial.Ritual de consumoconsumo de apreciaçãogostoetnografiacafé especial.Although the consumer culture field has addressed the role of ritual processes in consumption, no research has yet identified how connoisseur consumers, through ritual practices, establish and manipulate their distinction from other consumers. Drawing on key concepts from ritual theory, this research addresses the role played by ritual in connoisseurship consumption and consumers’ taste. In conducting an ethnographic study on connoisseurship consumption, the first author immersed himself in the North American specialty coffee context—Toronto, Montreal, Seattle, and New York—from August 2013 to July 2014. He used long interviews and participant observation to collect data, which was then interpreted using a hermeneutic approach. We introduce the taste transformation ritual, theorizing the process that converts regular consumers into connoisseur consumers by establishing and reinforcing differences between mass and connoisseurship consumption. We develop a broader theoretical account that builds on consumption ritual and taste formation.Aunque el campo de la cultura consumista ha tratado el papel de los procesos rituales en consumo, aún no se ha identificado cómo los consumidores entendidos, a través de prácticas de ritos, establecen y manipulan su distinción de los demás consumidores. Utilizando los conceptos clave de la teoría ritual, este estudio trata el papel desempeñado por los ritos en el consumo y gusto de conocedores entendidos. Al conducir un estudio etnográfico sobre consumo de entendidos, el primer autor realizó una inmersión en el contexto de los cafés especiales de América del Norte (Toronto, Montreal, Seattle y Nueva York), de agosto de 2013 a julio de 2014. Usó largas entrevistas y observación de participantes para reunir datos, que después se interpretaron utilizando un abordaje hermenéutico. Introducimos el rito de transformación del gusto teorizando el proceso que convierte consumidores comunes en consumidores entendidos al establecer y reforzar opuestos entre consumo masivo y consumo de entendidos. Elaboramos una explicación teórica más amplia que se basa en el rito de consumo y la formación del gusto.Apesar de o campo da cultura de consumo ter realizado diversas pesquisas sobre o papel do ritual no consumo, nenhuma pesquisa, até então, identificou como o consumidor apreciador, por meio de práticas rituais, estabelece e manipula sua própria distinção em relação aos demais consumidores. Tendo como base conceitos da teoria sobre ritual, esta pesquisa explica o papel desempenhado pelo ritual no consumo de apreciação e no gosto do consumidor. Realizando um estudo etnográfico sobre o consumo de apreciação de cafés especiais, o primeiro autor mergulhou no contexto da América do Norte – Toronto, Montreal, Seattle e Nova Iorque – de agosto de 2013 a julho de 2014. Ele utilizou entrevistas longas e observação participante para coletar os dados, que foram interpretados utilizando a abordagem hermenêutica. Foi introduzida a ideia do ritual de transformação do gosto, teorizando sobre o processo que converte consumidores regulares em apreciadores por meio do estabelecimento e reforço das diferenças existentes entre o consumo de massa e de apreciação. Desenvolveu-se uma ampla explicação teórica baseada no ritual de consumo e formação do gosto.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2017-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/7181710.1590/S0034-759020170506RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 57 No. 5 (2017): setembro-outubro; 483-494RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 57 Núm. 5 (2017): setembro-outubro; 483-494RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 57 n. 5 (2017): setembro-outubro; 483-4942178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/71817/69596Copyright (c) 2017 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuintão, Ronan TorresBrito, Eliane Pereira ZamithBelk, Russell W.2019-01-17T12:32:57Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/71817Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:53.059770Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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