Convivencia: A solution to the halal/pork tension in Spain?
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/74957 |
Resumo: | This work illuminates the connection between foodways and identity forging in Spain’s migration context. The concern of Moroccan and Pakistani Muslims over maintaining halal food practices conflicts with Spain’s reliance on and celebration of Iberian ham. This “two food cultures conflict,” which I conceptualize as a halal/pork binary, can be traced back to the 15th century Spanish reconquista. However, Moroccan restaurateurs’ current revival of the convivencia (coexistence) narrative, their emphasis on a collective Andaluzi identity, and tapasization and halalization of Moroccan-Muslim and Spanish foodways are possible solutions to this tension. This identity work in the restaurant allows them to reconcile the cultural, religious, and gastronomic tensions between Muslims and non-Muslims in Spain and rewrites halal foodways into the Spanish foodscape. |
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Convivencia: A solution to the halal/pork tension in Spain?Convivencia: ¿Una solución para la tensión halal/cerdo en España?Convivência: Uma solução para a tensão de halal/carne de porco na Espanha?ImmigrantsidentityfoodhalalMuslimInmigrantesidentidadeprácticas culináriashalalmusulmánImigrantesidentidadehábitos alimentareshalalmuçulmanosThis work illuminates the connection between foodways and identity forging in Spain’s migration context. The concern of Moroccan and Pakistani Muslims over maintaining halal food practices conflicts with Spain’s reliance on and celebration of Iberian ham. This “two food cultures conflict,” which I conceptualize as a halal/pork binary, can be traced back to the 15th century Spanish reconquista. However, Moroccan restaurateurs’ current revival of the convivencia (coexistence) narrative, their emphasis on a collective Andaluzi identity, and tapasization and halalization of Moroccan-Muslim and Spanish foodways are possible solutions to this tension. This identity work in the restaurant allows them to reconcile the cultural, religious, and gastronomic tensions between Muslims and non-Muslims in Spain and rewrites halal foodways into the Spanish foodscape.Este trabajo ilumina la relación entre las prácticas culinarias y la forja de identidad en el contexto migratorio de España. La preocupación de los musulmanes marroquíes y paquistaníes de mantener prácticas culinarias halal entra en conflicto con la dependencia y celebración española del jamón ibérico. Este “conflicto de dos culturas culinarias”, lo que conceptualizo como un binario halal/cerdo, se remonta a la reconquista española del siglo XV. Sin embargo, el revival actual de los propietarios de restaurantes marroquíes de la narrativa de la convivencia (coexistencia), su énfasis en una identidad andaluza colectiva y la conversión de prácticas culinarias marroquíes-musulmanas y españolas en platos estilo tapas y halal sirven como posibles soluciones a esta tensión. Este trabajo de identidad en el restaurante les permite reconciliar las tensiones culturales, religiosas y gastronómicas entre musulmanes y no musulmanes en España y reescribe las prácticas culinarias halal en el marco gastronómico español.Este trabalho ilumina a conexão entre hábitos alimentares e forjamento de identidade no contexto da imigração na Espanha. A preocupação dos muçulmanos marroquinos e paquistaneses com a manutenção de práticas alimentares halal entra em conflito com a dependência e celebração do presunto ibérico na Espanha. Esse “conflito de duas culturas alimentares”, o que conceituo como um binário halal/carne de porco, pode ser rastreado até a reconquista espanhola no século XV. No entanto, o restabelecimento atual dos proprietários de restaurantes marroquinos da narrativa da convivência (coexistência), sua ênfase numa identidade coletiva de Andaluzia e sua tapasização e halalização de alimentos marroquinos muçulmanos e espanhóis servem como soluções possíveis para essa tensão. Este trabalho de identidade nos restaurantes permite-lhes reconciliar as tensões culturais, religiosas e gastronômicas entre muçulmanos e não muçulmanos na Espanha e reescreve os alimentos halal dentro da paisagem alimentar espanhola.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2018-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/7495710.1590/S0034-759020180303RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 58 No. 3 (2018): maio-junho; 222-232RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 58 Núm. 3 (2018): maio-junho; 222-232RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 58 n. 3 (2018): maio-junho; 222-2322178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/74957/71763https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/74957/71764Copyright (c) 2018 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessRiesz, Leela2019-01-18T17:32:08Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/74957Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:56.917570Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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