Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sánchez-Sellero, Maria Carmen
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Sánchez-Sellero, Pedro, Cruz-González, Maria Montserrat, Sánchez-Sellero, Francisco Javier
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32829
Resumo: This paper determines a model to analyze the effect of the job-related features on the labour satisfaction. The empirical contrast uses the Quality of Labour Life Survey corresponding to the year 2010 (Ministry of Labour and Immigration, Spain), and the applied model is the stepwise regression. The independent variables which explain the labour satisfaction are by importance: motivation, activity, labour organization, wage, working day, boss valuation, stability, personal development, holidays and permissions, and promotion possibilities. Results show that all the regression coefficients are positive and significant and the goodness of the final model is satisfactory because the independent variables are referred only to the organization characteristics.
id FGV-7_a2db6bbf2118a710f1a52ae63eb36b88
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/32829
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Organizational characteristics in the labour satisfaction in SpainCaracterísticas organizacionais da satisfação no emprego na EspanhaCaracterísticas organizacionais da satisfação no emprego na EspanhaExpectationsmotivationorganizationjob satisfactionproductivityExpectativasmotivaciónorganizaciónsatisfacción laboralrendimientoExpectativamotivaçãoorganizaçãosatisfação no trabalhodesempenhoThis paper determines a model to analyze the effect of the job-related features on the labour satisfaction. The empirical contrast uses the Quality of Labour Life Survey corresponding to the year 2010 (Ministry of Labour and Immigration, Spain), and the applied model is the stepwise regression. The independent variables which explain the labour satisfaction are by importance: motivation, activity, labour organization, wage, working day, boss valuation, stability, personal development, holidays and permissions, and promotion possibilities. Results show that all the regression coefficients are positive and significant and the goodness of the final model is satisfactory because the independent variables are referred only to the organization characteristics.En el presente artículo se lleva a cabo un modelo de análisis de la incidencia de las características inherentes al trabajo sobre la satisfacción laboral. El contraste empírico tiene su origen en la Encuesta de Calidad de Vida en el Trabajo del año 2010 (Ministerio de Trabajo e Inmigración de España), siendo la metodología aplicada una regresión stepwise. Las variables independientes que se han considerado en el modelo de la satisfacción laboral fueron, por orden de inclusión y explicación : motivación, actividad, organización del trabajo, salario, jornada, valoración de los superiores, estabilidad, desarrollo personal, vacaciones y permisos y posibilidad de promoción. Se han obtenido como resultado todos los coeficientes de regresión positivos y significativos, siendo la bondad del modelo aceptable en la medida en que las variables independientes se derivan únicamente de características de la organización.No presente estudo foi desenvolvido um modelo de análise dos efeitos das características inerentes ao trabalho sobre a satisfação no trabalho. O contraste empírico tem a sua origem nos resultados do Inquérito de Qualidade de Vida no Trabalho - 2010 (Ministério do Trabalho e Imigração de Espanha), tendo sido utilizada a metodologia de regressão stepwise. As variáveis independentes do modelo explicativo da satisfação no trabalho entraram da seguinte ordem: motivação, atividade, organização do trabalho, salário, jornada, valorização dos superiores, estabilidade, desenvolvimento pessoal, férias e dispensas, e possibilidade de promoção. Os resultados obtidos mostram que todos os coeficientes de regressão são positivos e significativos, sendo a bondade do modelo aceitável na medida em que todas as variáveis independentes derivam apenas das características organizacionais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2014-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32829RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 5 (2014): setembro-outubro; 537-547RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 5 (2014): setembro-outubro; 537-547RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 5 (2014): setembro-outubro; 537-5472178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32829/31648Sánchez-Sellero, Maria CarmenSánchez-Sellero, PedroCruz-González, Maria MontserratSánchez-Sellero, Francisco Javierinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:34:17Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/32829Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:34:17Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
Características organizacionais da satisfação no emprego na Espanha
Características organizacionais da satisfação no emprego na Espanha
title Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
spellingShingle Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
Sánchez-Sellero, Maria Carmen
Expectations
motivation
organization
job satisfaction
productivity
Expectativas
motivación
organización
satisfacción laboral
rendimiento
Expectativa
motivação
organização
satisfação no trabalho
desempenho
title_short Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
title_full Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
title_fullStr Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
title_full_unstemmed Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
title_sort Organizational characteristics in the labour satisfaction in Spain
author Sánchez-Sellero, Maria Carmen
author_facet Sánchez-Sellero, Maria Carmen
Sánchez-Sellero, Pedro
Cruz-González, Maria Montserrat
Sánchez-Sellero, Francisco Javier
author_role author
author2 Sánchez-Sellero, Pedro
Cruz-González, Maria Montserrat
Sánchez-Sellero, Francisco Javier
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sánchez-Sellero, Maria Carmen
Sánchez-Sellero, Pedro
Cruz-González, Maria Montserrat
Sánchez-Sellero, Francisco Javier
dc.subject.por.fl_str_mv Expectations
motivation
organization
job satisfaction
productivity
Expectativas
motivación
organización
satisfacción laboral
rendimiento
Expectativa
motivação
organização
satisfação no trabalho
desempenho
topic Expectations
motivation
organization
job satisfaction
productivity
Expectativas
motivación
organización
satisfacción laboral
rendimiento
Expectativa
motivação
organização
satisfação no trabalho
desempenho
description This paper determines a model to analyze the effect of the job-related features on the labour satisfaction. The empirical contrast uses the Quality of Labour Life Survey corresponding to the year 2010 (Ministry of Labour and Immigration, Spain), and the applied model is the stepwise regression. The independent variables which explain the labour satisfaction are by importance: motivation, activity, labour organization, wage, working day, boss valuation, stability, personal development, holidays and permissions, and promotion possibilities. Results show that all the regression coefficients are positive and significant and the goodness of the final model is satisfactory because the independent variables are referred only to the organization characteristics.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32829
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32829
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32829/31648
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 5 (2014): setembro-outubro; 537-547
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 5 (2014): setembro-outubro; 537-547
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 5 (2014): setembro-outubro; 537-547
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160819274383360