Social skills in the milk market

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Reginaldo Sales
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878
Resumo: In Southern Brazil the family farmer cooperative growth shows the defi ciency of the majority of market studies. These studies foresee an inexorable globalization process, market concentration and exclusion of the poorest producers. The objective of this article is to understand how stable milk offering for the cooperative is guaranteed in a competitive environment, even with few economic resources. The sociological market study shows that important position in the market was occupied because of the social skills of the cooperative. These skills are expressed by the capacities to mobilize social and symbolic capital, to form a new social identity, to stimulate the cooperation and to maintain stable relations with suppliers. Conclusions point out that only a territorial approach of the markets can understand why varied organizations of producers are formed and why not economic factors are determinant for the competition.
id FGV-7_a5606cf3c0f08ed75e07acbc1a738998
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36878
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Social skills in the milk marketHabilidades sociais no mercado de leiteMarketsterritoriescooperativessocial skillseconomic sociologyMercadosterritórioscooperativashabilidades sociaissociologia econômicaIn Southern Brazil the family farmer cooperative growth shows the defi ciency of the majority of market studies. These studies foresee an inexorable globalization process, market concentration and exclusion of the poorest producers. The objective of this article is to understand how stable milk offering for the cooperative is guaranteed in a competitive environment, even with few economic resources. The sociological market study shows that important position in the market was occupied because of the social skills of the cooperative. These skills are expressed by the capacities to mobilize social and symbolic capital, to form a new social identity, to stimulate the cooperation and to maintain stable relations with suppliers. Conclusions point out that only a territorial approach of the markets can understand why varied organizations of producers are formed and why not economic factors are determinant for the competition.O crescimento de cooperativas de agricultores familiares na região Sul do Brasil contradiz a maioria dos estudos de mercado, que prevêem um processo inexorável de globalização, concentração de mercado e exclusão dos produtores mais pobres. O objetivo deste artigo é discutir como as cooperativas conseguiram garantir a estabilidade da oferta de leite em um ambiente competitivo, mesmo dispondo de poucos recursos econômicos. O artigo aponta que as habilidades sociais das cooperativas foram decisivas na definição de sua posição de destaque nesse mercado. Essas habilidades expressam-se na capacidade de mobilizar capital social e simbólico, de formar uma nova identidade social em torno da produção familiar de leite, de estimular a cooperação e manter estáveis as relações com os seus fornecedores. A conclusão deste trabalho aponta que só uma abordagem territorial desses mercados pode nos ajudar a compreender por que são formadas variadas organizações de produtores e por que fatores não econômicos são determinantes para a concorrência.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2007-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 2 (2007): abril-junho; 15-25RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 2 (2007): abril-junho; 15-25RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 2 (2007): abril-junho; 15-252178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878/35650Magalhães, Reginaldo Salesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:42:23Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36878Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:42:23Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Social skills in the milk market
Habilidades sociais no mercado de leite
title Social skills in the milk market
spellingShingle Social skills in the milk market
Magalhães, Reginaldo Sales
Markets
territories
cooperatives
social skills
economic sociology
Mercados
territórios
cooperativas
habilidades sociais
sociologia econômica
title_short Social skills in the milk market
title_full Social skills in the milk market
title_fullStr Social skills in the milk market
title_full_unstemmed Social skills in the milk market
title_sort Social skills in the milk market
author Magalhães, Reginaldo Sales
author_facet Magalhães, Reginaldo Sales
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Reginaldo Sales
dc.subject.por.fl_str_mv Markets
territories
cooperatives
social skills
economic sociology
Mercados
territórios
cooperativas
habilidades sociais
sociologia econômica
topic Markets
territories
cooperatives
social skills
economic sociology
Mercados
territórios
cooperativas
habilidades sociais
sociologia econômica
description In Southern Brazil the family farmer cooperative growth shows the defi ciency of the majority of market studies. These studies foresee an inexorable globalization process, market concentration and exclusion of the poorest producers. The objective of this article is to understand how stable milk offering for the cooperative is guaranteed in a competitive environment, even with few economic resources. The sociological market study shows that important position in the market was occupied because of the social skills of the cooperative. These skills are expressed by the capacities to mobilize social and symbolic capital, to form a new social identity, to stimulate the cooperation and to maintain stable relations with suppliers. Conclusions point out that only a territorial approach of the markets can understand why varied organizations of producers are formed and why not economic factors are determinant for the competition.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878/35650
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 2 (2007): abril-junho; 15-25
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 2 (2007): abril-junho; 15-25
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 2 (2007): abril-junho; 15-25
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160819679133696