Social skills in the milk market
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878 |
Resumo: | In Southern Brazil the family farmer cooperative growth shows the defi ciency of the majority of market studies. These studies foresee an inexorable globalization process, market concentration and exclusion of the poorest producers. The objective of this article is to understand how stable milk offering for the cooperative is guaranteed in a competitive environment, even with few economic resources. The sociological market study shows that important position in the market was occupied because of the social skills of the cooperative. These skills are expressed by the capacities to mobilize social and symbolic capital, to form a new social identity, to stimulate the cooperation and to maintain stable relations with suppliers. Conclusions point out that only a territorial approach of the markets can understand why varied organizations of producers are formed and why not economic factors are determinant for the competition. |
id |
FGV-7_a5606cf3c0f08ed75e07acbc1a738998 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36878 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Social skills in the milk marketHabilidades sociais no mercado de leiteMarketsterritoriescooperativessocial skillseconomic sociologyMercadosterritórioscooperativashabilidades sociaissociologia econômicaIn Southern Brazil the family farmer cooperative growth shows the defi ciency of the majority of market studies. These studies foresee an inexorable globalization process, market concentration and exclusion of the poorest producers. The objective of this article is to understand how stable milk offering for the cooperative is guaranteed in a competitive environment, even with few economic resources. The sociological market study shows that important position in the market was occupied because of the social skills of the cooperative. These skills are expressed by the capacities to mobilize social and symbolic capital, to form a new social identity, to stimulate the cooperation and to maintain stable relations with suppliers. Conclusions point out that only a territorial approach of the markets can understand why varied organizations of producers are formed and why not economic factors are determinant for the competition.O crescimento de cooperativas de agricultores familiares na região Sul do Brasil contradiz a maioria dos estudos de mercado, que prevêem um processo inexorável de globalização, concentração de mercado e exclusão dos produtores mais pobres. O objetivo deste artigo é discutir como as cooperativas conseguiram garantir a estabilidade da oferta de leite em um ambiente competitivo, mesmo dispondo de poucos recursos econômicos. O artigo aponta que as habilidades sociais das cooperativas foram decisivas na definição de sua posição de destaque nesse mercado. Essas habilidades expressam-se na capacidade de mobilizar capital social e simbólico, de formar uma nova identidade social em torno da produção familiar de leite, de estimular a cooperação e manter estáveis as relações com os seus fornecedores. A conclusão deste trabalho aponta que só uma abordagem territorial desses mercados pode nos ajudar a compreender por que são formadas variadas organizações de produtores e por que fatores não econômicos são determinantes para a concorrência.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2007-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 2 (2007): abril-junho; 15-25RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 2 (2007): abril-junho; 15-25RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 2 (2007): abril-junho; 15-252178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878/35650Magalhães, Reginaldo Salesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:42:23Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36878Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:42:23Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social skills in the milk market Habilidades sociais no mercado de leite |
title |
Social skills in the milk market |
spellingShingle |
Social skills in the milk market Magalhães, Reginaldo Sales Markets territories cooperatives social skills economic sociology Mercados territórios cooperativas habilidades sociais sociologia econômica |
title_short |
Social skills in the milk market |
title_full |
Social skills in the milk market |
title_fullStr |
Social skills in the milk market |
title_full_unstemmed |
Social skills in the milk market |
title_sort |
Social skills in the milk market |
author |
Magalhães, Reginaldo Sales |
author_facet |
Magalhães, Reginaldo Sales |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Reginaldo Sales |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Markets territories cooperatives social skills economic sociology Mercados territórios cooperativas habilidades sociais sociologia econômica |
topic |
Markets territories cooperatives social skills economic sociology Mercados territórios cooperativas habilidades sociais sociologia econômica |
description |
In Southern Brazil the family farmer cooperative growth shows the defi ciency of the majority of market studies. These studies foresee an inexorable globalization process, market concentration and exclusion of the poorest producers. The objective of this article is to understand how stable milk offering for the cooperative is guaranteed in a competitive environment, even with few economic resources. The sociological market study shows that important position in the market was occupied because of the social skills of the cooperative. These skills are expressed by the capacities to mobilize social and symbolic capital, to form a new social identity, to stimulate the cooperation and to maintain stable relations with suppliers. Conclusions point out that only a territorial approach of the markets can understand why varied organizations of producers are formed and why not economic factors are determinant for the competition. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36878/35650 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 2 (2007): abril-junho; 15-25 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 2 (2007): abril-junho; 15-25 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 2 (2007): abril-junho; 15-25 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160819679133696 |