Dimensões culturais do marketing: teoria antropológica, etnografia e comportamento do consumidor
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Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37241 |
Resumo: | The present article intends to discuss the use of the anthropological approach of the consumption and especially, the ethnographic method, in the academic area of Marketing. Initially, some classic texts in the fi eld of Anthropology of Consumption will be commented, in order to emphasize the specifi city of the contribution of that discipline to the studies about consumption - the perception that this phenomenon is, first of all, symbolic and collective. Then, we analyze the manners by which ethnography was used in the studies published in journals of Marketing and in the academic production of a research and teaching institute in Brazil. The anthropological refl ection found in the studies commented here serves, as a whole, to open new intellectual prospects, promoting a critical debate concerning the positivistic and reductionistic inclination present in the fi eld of investigations about the consumer in the area of Marketing. |
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Dimensões culturais do marketing: teoria antropológica, etnografia e comportamento do consumidorDimensões culturais do marketing: teoria antropológica, etnografia e comportamento do consumidorAnthropologyconsumptioncultureethnographyconsumer behaviorAntropologiaconsumoculturaetnografiacomportamento do consumidorThe present article intends to discuss the use of the anthropological approach of the consumption and especially, the ethnographic method, in the academic area of Marketing. Initially, some classic texts in the fi eld of Anthropology of Consumption will be commented, in order to emphasize the specifi city of the contribution of that discipline to the studies about consumption - the perception that this phenomenon is, first of all, symbolic and collective. Then, we analyze the manners by which ethnography was used in the studies published in journals of Marketing and in the academic production of a research and teaching institute in Brazil. The anthropological refl ection found in the studies commented here serves, as a whole, to open new intellectual prospects, promoting a critical debate concerning the positivistic and reductionistic inclination present in the fi eld of investigations about the consumer in the area of Marketing.O presente artigo pretende discutir a utilização da abordagem antropológica sobre o consumo e, em especial, do método etnográfi co na área acadêmica de Marketing. Inicialmente serão comentados alguns textos clássicos no campo da antropologia do consumo, a fi m de ressaltar a especifi cidade da contribuição dessa disciplina aos estudos sobre o consumo: a percepção de que esse fenômeno é, antes de tudo, simbólico e coletivo. Em seguida, são analisados os modos de utilização da etnografi a nos estudos publicados em revistas acadêmicas de Marketing e na produção acadêmica de um instituto de pesquisa e ensino no Brasil. A refl exão antropológica encontrada nos estudos aqui comentados serve, em seu conjunto, para abrir novas perspectivas intelectuais, promovendo um debate crítico em relação ao viés positivista e reducionista presente no campo de investigações sobre o consumidor na área de Marketing.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2006-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37241RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 46 No. 4 (2006): outubro-dezembro; 36-47RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 46 Núm. 4 (2006): outubro-dezembro; 36-47RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 46 n. 4 (2006): outubro-dezembro; 36-472178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37241/36005Rocha, Everaldo Pereira GuimarãesBarros, Carlainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:43:26Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37241Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:07.288207Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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