Shared knowledge, IT resources and business process performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreno Junior, Valter de Assis
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Cavazotte, Flávia de Souza Costa Neves, Arruda, Ricardo Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21009
Resumo: This research assesses the effects of resources and capabilities related to Information Technology (IT), and of shared knowledge among IT and business managers, on the level of operational alignment between these areas, and, thereby, on the performance of business processes. Data was collected from IT and back office managers of 39 companies from Rio de Janeiro that operate in the service sector. Results of structural equations analysis suggest that operational alignment positively affects the performance of back office processes, which, by its turn, influences the satisfaction of process customers. Although IT resources and capabilities, as well as shared knowledge, do not seem to have a direct effect on the level of operational alignment, it was observed that, as IT and business areas share more knowledge, the flexibility of a company’s IT infrastructure tends to have stronger, positive effects on operational alignment. The results are discussed with their implications for theory and practice. 
id FGV-7_dd6f4a0ecaf3ff9c86353c1e6411f04a
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/21009
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Shared knowledge, IT resources and business process performanceConocimiento compartido, recursos de TI y desempeño de procesos de negociosConhecimento compartilhado, recursos de TI e desempenho de processos de negóciosShared knowledgebusiness-IT operational alignmentIT resources and capabilitiesresource based view (RBV)business process.Conocimiento compartidoalineación operacional entre TI y negociorecursos y capacidades de TIvisión basada en recursos (VBR)procesos de negocios.Conhecimento compartilhadoalinhamento operacional entre TI e negóciorecursos e capacidades de TIvisão baseada em recursos (VBR)processos de negócios.This research assesses the effects of resources and capabilities related to Information Technology (IT), and of shared knowledge among IT and business managers, on the level of operational alignment between these areas, and, thereby, on the performance of business processes. Data was collected from IT and back office managers of 39 companies from Rio de Janeiro that operate in the service sector. Results of structural equations analysis suggest that operational alignment positively affects the performance of back office processes, which, by its turn, influences the satisfaction of process customers. Although IT resources and capabilities, as well as shared knowledge, do not seem to have a direct effect on the level of operational alignment, it was observed that, as IT and business areas share more knowledge, the flexibility of a company’s IT infrastructure tends to have stronger, positive effects on operational alignment. The results are discussed with their implications for theory and practice. Esta investigación trata sobre los efectos de recursos y capacidades asociados a la Tecnología de la Información (TI), y del conocimiento compartido entre gestores de las áreas de TI y de negocios, en la alineación operacional entre esas áreas y, por consiguiente, en el desempeño de procesos de negocios. El estudio se basa en datos recolectados en las áreas de TI y de retaguardia (back office) de 39 empresas prestadoras de servicios de Rio de Janeiro. Los resultados observados por medio del análisis de ecuaciones estructurales sugieren que la alineación operacional afecta positivamente el desempeño de procesos de back office, y este, la satisfacción de sus clientes. Aunque recursos y capacidades de TI, así como el compartir conocimiento, no tengan efecto directo sobre el nivel de alineación operacional, cuanto mayor el intercambio de conocimiento entre las áreas de TI y de negocio, más intensa y positiva la asociación entre la flexibilidad de la infraestructura de TI y la alineación operacional entre las áreas. El artículo discute las implicancias teóricas y prácticas de esas observaciones.Esta pesquisa investiga os efeitos de recursos e capacidades associados à Tecnologia da Informação (TI), e do conhecimento compartilhado entre gestores das áreas de TI e de negócios, no alinhamento operacional entre essas áreas e, por conseguinte, no desempenho de processos de negócios. O estudo baseia-se em dados coletados nas áreas de TI e de retaguarda (back office) de 39 empresas prestadoras de serviços do Rio de Janeiro. Resultados observados por meio da análise de equações estruturais sugerem que o alinhamento operacional afeta positivamente o desempenho de processos de back office, e este, a satisfação de seus clientes. Embora recursos e capacidades de TI, assim como o compartilhamento de conhecimento, não tenham efeito direto sobre o nível de alinhamento operacional, quanto maior o compartilhamento de conhecimento entre as áreas de TI e de negócio, mais intensa e positiva a associação entre a flexibilidade da infraestrutura de TI e o alinhamento operacional entre as áreas. O artigo discute as implicações teóricas e práticas dessas observações.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21009RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 2 (2014): março-abril; 170-186RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 2 (2014): março-abril; 170-186RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 2 (2014): março-abril; 170-1862178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21009/19736Moreno Junior, Valter de AssisCavazotte, Flávia de Souza Costa NevesArruda, Ricardo Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:35:19Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/21009Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:35:19Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Shared knowledge, IT resources and business process performance
Conocimiento compartido, recursos de TI y desempeño de procesos de negocios
Conhecimento compartilhado, recursos de TI e desempenho de processos de negócios
title Shared knowledge, IT resources and business process performance
spellingShingle Shared knowledge, IT resources and business process performance
Moreno Junior, Valter de Assis
Shared knowledge
business-IT operational alignment
IT resources and capabilities
resource based view (RBV)
business process.
Conocimiento compartido
alineación operacional entre TI y negocio
recursos y capacidades de TI
visión basada en recursos (VBR)
procesos de negocios.
Conhecimento compartilhado
alinhamento operacional entre TI e negócio
recursos e capacidades de TI
visão baseada em recursos (VBR)
processos de negócios.
title_short Shared knowledge, IT resources and business process performance
title_full Shared knowledge, IT resources and business process performance
title_fullStr Shared knowledge, IT resources and business process performance
title_full_unstemmed Shared knowledge, IT resources and business process performance
title_sort Shared knowledge, IT resources and business process performance
author Moreno Junior, Valter de Assis
author_facet Moreno Junior, Valter de Assis
Cavazotte, Flávia de Souza Costa Neves
Arruda, Ricardo Reis
author_role author
author2 Cavazotte, Flávia de Souza Costa Neves
Arruda, Ricardo Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreno Junior, Valter de Assis
Cavazotte, Flávia de Souza Costa Neves
Arruda, Ricardo Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Shared knowledge
business-IT operational alignment
IT resources and capabilities
resource based view (RBV)
business process.
Conocimiento compartido
alineación operacional entre TI y negocio
recursos y capacidades de TI
visión basada en recursos (VBR)
procesos de negocios.
Conhecimento compartilhado
alinhamento operacional entre TI e negócio
recursos e capacidades de TI
visão baseada em recursos (VBR)
processos de negócios.
topic Shared knowledge
business-IT operational alignment
IT resources and capabilities
resource based view (RBV)
business process.
Conocimiento compartido
alineación operacional entre TI y negocio
recursos y capacidades de TI
visión basada en recursos (VBR)
procesos de negocios.
Conhecimento compartilhado
alinhamento operacional entre TI e negócio
recursos e capacidades de TI
visão baseada em recursos (VBR)
processos de negócios.
description This research assesses the effects of resources and capabilities related to Information Technology (IT), and of shared knowledge among IT and business managers, on the level of operational alignment between these areas, and, thereby, on the performance of business processes. Data was collected from IT and back office managers of 39 companies from Rio de Janeiro that operate in the service sector. Results of structural equations analysis suggest that operational alignment positively affects the performance of back office processes, which, by its turn, influences the satisfaction of process customers. Although IT resources and capabilities, as well as shared knowledge, do not seem to have a direct effect on the level of operational alignment, it was observed that, as IT and business areas share more knowledge, the flexibility of a company’s IT infrastructure tends to have stronger, positive effects on operational alignment. The results are discussed with their implications for theory and practice. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21009
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21009/19736
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 2 (2014): março-abril; 170-186
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 2 (2014): março-abril; 170-186
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 2 (2014): março-abril; 170-186
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160818005606400