Estratégia nas empresas de internet: lições da informalidade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37753 |
Resumo: | Previous research on the theme of strategy formation in small companies has found that these companies do not use a formal strategic planning process. Rather, they tend to use a more informal and opportunistic approach to strategy formulation. Instead of using a structured tool-kit-based approach to strategy, the results of this article show that small Internet service firms adopt a distinct process for strategy development. This process is based on three dimensions: incrementalism, informalism and networking. Furthermore, this study reveals that these companies do not use in a systematic way any of the academic tools conceived to support strategy development. These tools were perceived as too time consuming and, to a certain degree, unsuitable for adoption by the case-firms. |
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Estratégia nas empresas de internet: lições da informalidadeEstratégia nas empresas de internet: lições da informalidadeStrategyInternete-businesssmall companiesinformalism and strategyEstratégiaInternete-businesspequenas empresasinformalidade e estratégiaPrevious research on the theme of strategy formation in small companies has found that these companies do not use a formal strategic planning process. Rather, they tend to use a more informal and opportunistic approach to strategy formulation. Instead of using a structured tool-kit-based approach to strategy, the results of this article show that small Internet service firms adopt a distinct process for strategy development. This process is based on three dimensions: incrementalism, informalism and networking. Furthermore, this study reveals that these companies do not use in a systematic way any of the academic tools conceived to support strategy development. These tools were perceived as too time consuming and, to a certain degree, unsuitable for adoption by the case-firms.Pesquisas realizadas sobre o tema de formação de estratégias em pequenas empresas indicam que estas não usam abordagens formais para o apoio ao processo de planejamento estratégico. Elas tendem a utilizar uma abordagem informal e oportunista na criação de estratégias. Os resultados deste artigo mostram que pequenas firmas de prestação de serviços para a Internet não adotam ferramentas do tipo tool-kit. Elasaplicam um conjunto de atividades influenciadas por três dimensões características na formação de estratégias: “incrementalismo”, informalidade e networking. Este estudo revela, ainda, que as empresas não empregam, de forma sistemática, as ferramentas acadêmicas concebidas para apoiar o processo de desenvolvimento de estratégias. Essas ferramentas foram percebidas como consumidoras de tempo eimpróprias para a adoção pelas empresas analisadas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2001-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37753RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 41 No. 4 (2001): outubro-dezembro; 32-43RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 41 Núm. 4 (2001): outubro-dezembro; 32-43RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 41 n. 4 (2001): outubro-dezembro; 32-432178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37753/36503Barros, Marco A.info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:48:50Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37753Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:48:50Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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