“I respect your amen, do you respect my axé?”: an ethnographic study on candomblé terreiros as resistance organizations in the light of a decolonial perspective
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88474 |
Resumo: | This article aims to understand how candomblé terreiros organize themselves as resistance to religious racism. Therefore, we developed an ethnographic research in a Candomblé Center of the Ketu Axé Oxumaré nation, located in Belo Horizonte (MG). Data from the interviews were submitted to narrative analysis. The results suggest that candomblé is perceived by the members of the casa de santo as a strategy, an organization for not only physical survival but also for subaltern lifestyles. It is about the resistance of Afro-Brazilian culture, an anti-colonial resistance that promotes, through religion, the political belonging of affirmation of blackness. It is a decolonial organization of survival, maintenance, and, above all, the perpetuation of traditions and ways of life in neglected, debased, denied, and subalternized terreiros by coloniality. |
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“I respect your amen, do you respect my axé?”: an ethnographic study on candomblé terreiros as resistance organizations in the light of a decolonial perspective“¿Yo respeto tu amén, tú respetas mi axé?”: un estudio etnográfico sobre los terreros de candomblé como organizaciones de resistencia a la luz de una perspectiva decolonial“Eu respeito seu amém, você respeita meu axé?”: um estudo etnográfico sobre terreiros de candomblé como organizações de resistência à luz de um olhar decolonialDecolonialidadeResistênciaCandombléEtnografiaRacismo religiosoDecolonialityResistanceCandombléEthnographyReligious racismDecolonialidadResistenciaCandombléEtnografíaRacismo religiosoThis article aims to understand how candomblé terreiros organize themselves as resistance to religious racism. Therefore, we developed an ethnographic research in a Candomblé Center of the Ketu Axé Oxumaré nation, located in Belo Horizonte (MG). Data from the interviews were submitted to narrative analysis. The results suggest that candomblé is perceived by the members of the casa de santo as a strategy, an organization for not only physical survival but also for subaltern lifestyles. It is about the resistance of Afro-Brazilian culture, an anti-colonial resistance that promotes, through religion, the political belonging of affirmation of blackness. It is a decolonial organization of survival, maintenance, and, above all, the perpetuation of traditions and ways of life in neglected, debased, denied, and subalternized terreiros by coloniality.Este artículo tiene como objetivo comprender cómo los terreros de candomblé se organizan como resistencia al racismo religioso. Para ello, desarrollamos una investigación etnográfica en un centro de candomblé de la nación Ketu Axé Oxumaré, ubicado en Belo Horizonte (MG). Los datos de las entrevistas se sometieron al análisis narrativo. Los resultados sugieren que el candomblé es percibido por los miembros de la casa de santo como una estrategia, una organización no solo para la supervivencia física, sino también para los estilos de vida subalternos. Se trata de la resistencia de la cultura afrobrasileña, una resistencia anticolonial que promueve, a través de la religión, la pertenencia política de afirmación de la negritud. Es una organización decolonial de sobrevivencia, mantenimiento y, sobre todo, perpetuación de tradiciones y modos de vida en terreros desatendidos, envilecidos, negados y subalternizados por la colonialidad.Este artigo tem como objetivo compreender como os terreiros de candomblé se organizam como resistência perante o racismo religioso. Para tanto, desenvolvemos uma pesquisa etnográfica em um centro de candomblé da nação Ketu Axé Oxumaré, localizado em Belo Horizonte (MG). Os dados das entrevistas foram submetidos à análise de narrativas. Os resultados sugerem que o candomblé é percebido pelos integrantes da casa de santo como uma estratégia, uma organização de sobrevivência não só física, mas também de estilos de vida subalternos. Trata-se da resistência da cultura afro-brasileira, uma resistência anticolonial que promove, por meio da religião, a pertença política de afirmação da negritude; de uma organização decolonial de sobrevivência, de manutenção e, sobretudo, de perpetuação de tradições e modos de vida nos terreiros negligenciados, aviltados, negados e subalternizados pela colonialidade.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2023-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/8847410.1590/1679-395120220149Cadernos EBAPE.BR; Vol. 21 No. 4 (2023); e2022-0149Cadernos EBAPE.BR; Vol. 21 Núm. 4 (2023); e2022-0149Cadernos EBAPE.BR; v. 21 n. 4 (2023); e2022-01491679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88474/84117https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88474/84128https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Jefferson RodriguesSantos, José Vitor Palhares dosOleto, Alice de Freitas2023-10-30T17:00:18Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88474Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:31.100250Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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