The use of active learning methods in MBA marketing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522 |
Resumo: | This article reports the experience of a single embedded case study that discusses the application of active learning methods. It aims to broaden the understanding of the benefits and the operationalization of planning and applying a combination of active teaching methods in a MBA program and, consequently, offering rich information for professors and researchers. The case studied took place between the second half of 2015 and the end of 2017 in the Marketing course of an MBA program. The information was collected in fourteen classes of a subject with eight meetings. The classes involved PBL (problem-based learning), case discussion session, group project (POPBL) and individual assessment. The article presents the operationalization of the methods throughout the course and the observed results highlight their contribution to the achievement of the learning objectives, highlighting evidence of student achievement, the quality of the professor-student relationship, the evaluation of the course, and the professor. |
id |
FGV-9_ce9a0c66a9a5e3bb46ccb03a4a725407 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/68522 |
network_acronym_str |
FGV-9 |
network_name_str |
Cadernos EBAPE.BR |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of active learning methods in MBA marketingEl uso de métodos activos de aprendizaje en una disciplina de MBA de marketingO uso de metodologias ativas de aprendizagem em MBA de marketingActive learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies.Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza.Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino.This article reports the experience of a single embedded case study that discusses the application of active learning methods. It aims to broaden the understanding of the benefits and the operationalization of planning and applying a combination of active teaching methods in a MBA program and, consequently, offering rich information for professors and researchers. The case studied took place between the second half of 2015 and the end of 2017 in the Marketing course of an MBA program. The information was collected in fourteen classes of a subject with eight meetings. The classes involved PBL (problem-based learning), case discussion session, group project (POPBL) and individual assessment. The article presents the operationalization of the methods throughout the course and the observed results highlight their contribution to the achievement of the learning objectives, highlighting evidence of student achievement, the quality of the professor-student relationship, the evaluation of the course, and the professor.Este artículo presenta el relato de una experiencia, fruto de un estudio de caso único integrado que discute la aplicación de métodos activos de aprendizaje. Su objetivo es ampliar el conocimiento sobre los beneficios y la operacionalización de la planificación y aplicación de una combinación de métodos activos de enseñanza y aprendizaje en cursos de postgrado lato sensu y, consecuentemente, proveer información útil a docentes e investigadores. La experiencia se llevó a cabo entre 2015 y 2017 en una asignatura de Marketing de un curso de MBA. El análisis se efectuó a partir del relevamiento de información realizado en catorce clases diferentes de una misma asignatura, con ocho encuentros que incluyeron sesiones PBL (problem based learning), sesión de discusión de caso, proyecto en grupo (POPBL - project oriented problem based learning) y aplicación de prueba individual. El artículo presenta la operacionalización de los métodos durante la asignatura y los resultados observados destacan su contribución al logro de los objetivos de aprendizaje y resaltan indicios de aprovechamiento de los estudiantes, de la calidad de la relación profesor-estudiante, y de la evaluación de la asignatura y del docente.Este artigo apresenta o relato de experiência de um estudo de caso único integrado que discute a aplicação de métodos ativos de aprendizagem. Seu objetivo é aprimorar o conhecimento sobre os benefícios e a operacionalização do planejamento e a aplicação de uma combinação de métodos ativos de ensino e aprendizagem em cursos de pós-graduação lato sensu e, consequentemente, proporcionar informações úteis para docentes e pesquisadores. A experiência ocorreu entre o início do segundo semestre de 2015 e o final do segundo semestre de 2017, no âmbito de uma disciplina de Marketing em curso de pós-graduação lato sensu – Master of Business Administration (MBA). A análise foi realizada a partir das informações levantadas em 14 turmas de 1 disciplina com 8 encontros, envolvendo sessões de problem-based learning (PBL), sessão de discussão de caso, projeto em grupo (project-oriented problem-based learning – POPBL) e aplicação de prova individual. Este artigo apresenta a operacionalização dos métodos ao longo da disciplina e os resultados observados destacam sua contribuição para atingir os objetivos de aprendizagem, destacando indícios de aproveitamento dos estudantes, de qualidade da relação professor-estudante e de avaliação da disciplina e do docente.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2018-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 No. 1 (2019); 129-143Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 Núm. 1 (2019); 129-143Cadernos EBAPE.BR; v. 17 n. 1 (2019); 129-1431679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74433https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74435Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSalvador, Alexandre BorbaIkeda, Ana Akemi2019-02-13T18:02:50Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/68522Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:04.841493Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of active learning methods in MBA marketing El uso de métodos activos de aprendizaje en una disciplina de MBA de marketing O uso de metodologias ativas de aprendizagem em MBA de marketing |
title |
The use of active learning methods in MBA marketing |
spellingShingle |
The use of active learning methods in MBA marketing Salvador, Alexandre Borba Active learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies. Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza. Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino. |
title_short |
The use of active learning methods in MBA marketing |
title_full |
The use of active learning methods in MBA marketing |
title_fullStr |
The use of active learning methods in MBA marketing |
title_full_unstemmed |
The use of active learning methods in MBA marketing |
title_sort |
The use of active learning methods in MBA marketing |
author |
Salvador, Alexandre Borba |
author_facet |
Salvador, Alexandre Borba Ikeda, Ana Akemi |
author_role |
author |
author2 |
Ikeda, Ana Akemi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salvador, Alexandre Borba Ikeda, Ana Akemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Active learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies. Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza. Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino. |
topic |
Active learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies. Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza. Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino. |
description |
This article reports the experience of a single embedded case study that discusses the application of active learning methods. It aims to broaden the understanding of the benefits and the operationalization of planning and applying a combination of active teaching methods in a MBA program and, consequently, offering rich information for professors and researchers. The case studied took place between the second half of 2015 and the end of 2017 in the Marketing course of an MBA program. The information was collected in fourteen classes of a subject with eight meetings. The classes involved PBL (problem-based learning), case discussion session, group project (POPBL) and individual assessment. The article presents the operationalization of the methods throughout the course and the observed results highlight their contribution to the achievement of the learning objectives, highlighting evidence of student achievement, the quality of the professor-student relationship, the evaluation of the course, and the professor. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522 |
url |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74433 https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74435 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 No. 1 (2019); 129-143 Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 Núm. 1 (2019); 129-143 Cadernos EBAPE.BR; v. 17 n. 1 (2019); 129-143 1679-3951 reponame:Cadernos EBAPE.BR instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Cadernos EBAPE.BR |
collection |
Cadernos EBAPE.BR |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br |
_version_ |
1798943211641634816 |