The use of active learning methods in MBA marketing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salvador, Alexandre Borba
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ikeda, Ana Akemi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos EBAPE.BR
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522
Resumo: This article reports the experience of a single embedded case study that discusses the application of active learning methods. It aims to broaden the understanding of the benefits and the operationalization of planning and applying a combination of active teaching methods in a MBA program and, consequently, offering rich information for professors and researchers. The case studied took place between the second half of 2015 and the end of 2017 in the Marketing course of an MBA program. The information was collected in fourteen classes of a subject with eight meetings. The classes involved PBL (problem-based learning), case discussion session, group project (POPBL) and individual assessment. The article presents the operationalization of the methods throughout the course and the observed results highlight their contribution to the achievement of the learning objectives, highlighting evidence of student achievement, the quality of the professor-student relationship, the evaluation of the course, and the professor.
id FGV-9_ce9a0c66a9a5e3bb46ccb03a4a725407
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/68522
network_acronym_str FGV-9
network_name_str Cadernos EBAPE.BR
repository_id_str
spelling The use of active learning methods in MBA marketingEl uso de métodos activos de aprendizaje en una disciplina de MBA de marketingO uso de metodologias ativas de aprendizagem em MBA de marketingActive learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies.Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza.Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino.This article reports the experience of a single embedded case study that discusses the application of active learning methods. It aims to broaden the understanding of the benefits and the operationalization of planning and applying a combination of active teaching methods in a MBA program and, consequently, offering rich information for professors and researchers. The case studied took place between the second half of 2015 and the end of 2017 in the Marketing course of an MBA program. The information was collected in fourteen classes of a subject with eight meetings. The classes involved PBL (problem-based learning), case discussion session, group project (POPBL) and individual assessment. The article presents the operationalization of the methods throughout the course and the observed results highlight their contribution to the achievement of the learning objectives, highlighting evidence of student achievement, the quality of the professor-student relationship, the evaluation of the course, and the professor.Este artículo presenta el relato de una experiencia, fruto de un estudio de caso único integrado que discute la aplicación de métodos activos de aprendizaje. Su objetivo es ampliar el conocimiento sobre los beneficios y la operacionalización de la planificación y aplicación de una combinación de métodos activos de enseñanza y aprendizaje en cursos de postgrado lato sensu y, consecuentemente, proveer información útil a docentes e investigadores. La experiencia se llevó a cabo entre 2015 y 2017 en una asignatura de Marketing de un curso de MBA. El análisis se efectuó a partir del relevamiento de información realizado en catorce clases diferentes de una misma asignatura, con ocho encuentros que incluyeron sesiones PBL (problem based learning), sesión de discusión de caso, proyecto en grupo (POPBL - project oriented problem based learning) y aplicación de prueba individual. El artículo presenta la operacionalización de los métodos durante la asignatura y los resultados observados destacan su contribución al logro de los objetivos de aprendizaje y resaltan indicios de aprovechamiento de los estudiantes, de la calidad de la relación profesor-estudiante, y de la evaluación de la asignatura y del docente.Este artigo apresenta o relato de experiência de um estudo de caso único integrado que discute a aplicação de métodos ativos de aprendizagem. Seu objetivo é aprimorar o conhecimento sobre os benefícios e a operacionalização do planejamento e a aplicação de uma combinação de métodos ativos de ensino e aprendizagem em cursos de pós-graduação lato sensu e, consequentemente, proporcionar informações úteis para docentes e pesquisadores. A experiência ocorreu entre o início do segundo semestre de 2015 e o final do segundo semestre de 2017, no âmbito de uma disciplina de Marketing em curso de pós-graduação lato sensu – Master of Business Administration (MBA). A análise foi realizada a partir das informações levantadas em 14 turmas de 1 disciplina com 8 encontros, envolvendo sessões de problem-based learning (PBL), sessão de discussão de caso, projeto em grupo (project-oriented problem-based learning – POPBL) e aplicação de prova individual. Este artigo apresenta a operacionalização dos métodos ao longo da disciplina e os resultados observados destacam sua contribuição para atingir os objetivos de aprendizagem, destacando indícios de aproveitamento dos estudantes, de qualidade da relação professor-estudante e de avaliação da disciplina e do docente.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2018-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 No. 1 (2019); 129-143Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 Núm. 1 (2019); 129-143Cadernos EBAPE.BR; v. 17 n. 1 (2019); 129-1431679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74433https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74435Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSalvador, Alexandre BorbaIkeda, Ana Akemi2019-02-13T18:02:50Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/68522Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:04.841493Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv The use of active learning methods in MBA marketing
El uso de métodos activos de aprendizaje en una disciplina de MBA de marketing
O uso de metodologias ativas de aprendizagem em MBA de marketing
title The use of active learning methods in MBA marketing
spellingShingle The use of active learning methods in MBA marketing
Salvador, Alexandre Borba
Active learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies.
Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza.
Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino.
title_short The use of active learning methods in MBA marketing
title_full The use of active learning methods in MBA marketing
title_fullStr The use of active learning methods in MBA marketing
title_full_unstemmed The use of active learning methods in MBA marketing
title_sort The use of active learning methods in MBA marketing
author Salvador, Alexandre Borba
author_facet Salvador, Alexandre Borba
Ikeda, Ana Akemi
author_role author
author2 Ikeda, Ana Akemi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salvador, Alexandre Borba
Ikeda, Ana Akemi
dc.subject.por.fl_str_mv Active learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies.
Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza.
Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino.
topic Active learning. Teaching in Marketing. Teaching methodologies.
Aprendizaje activo. Enseñanza de marketing. Metodologías de enseñanza.
Aprendizagem ativa. Ensino em Marketing. Metodologias de ensino.
description This article reports the experience of a single embedded case study that discusses the application of active learning methods. It aims to broaden the understanding of the benefits and the operationalization of planning and applying a combination of active teaching methods in a MBA program and, consequently, offering rich information for professors and researchers. The case studied took place between the second half of 2015 and the end of 2017 in the Marketing course of an MBA program. The information was collected in fourteen classes of a subject with eight meetings. The classes involved PBL (problem-based learning), case discussion session, group project (POPBL) and individual assessment. The article presents the operationalization of the methods throughout the course and the observed results highlight their contribution to the achievement of the learning objectives, highlighting evidence of student achievement, the quality of the professor-student relationship, the evaluation of the course, and the professor.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522
url https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74433
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/68522/74435
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas
publisher.none.fl_str_mv Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 No. 1 (2019); 129-143
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 Núm. 1 (2019); 129-143
Cadernos EBAPE.BR; v. 17 n. 1 (2019); 129-143
1679-3951
reponame:Cadernos EBAPE.BR
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Cadernos EBAPE.BR
collection Cadernos EBAPE.BR
repository.name.fl_str_mv Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br
_version_ 1798943211641634816