Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/2364 |
Resumo: | This research is conducted within the field of human resource management and organizational behavior. The purpose of the research is to evaluate the performance management system from a Brazilian company from its workers perceptions. Specifically, the study aims to understand the perception of the impact of management performance to the success of the organization and for the professional development. From a qualitative approach, twelve interviews were conducted with employees from Banco Itaú. Results were interpreted according to one specific technique of content analysis: the thematic categorical analysis. The main findings in the study were: (i) the categories that compose the performance management in the company are: result-orientation, performance appraisal, peopleorientation, the 'tool' and professional development, and there are other categories that influence the performance management: the manager’s role, the spectator attitude, the operational heterogeneity and culture; (ii) from the employees’ perspective, performance management practiced in the company does not help the professional development and consequently, it is not effective for the company; (iii) the manager’s role is crucial for the employees’ perception about performance management. |
id |
FGV_0b8b81cc649d386eda5f8c99f4083623 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/2364 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Cruz, Marcello CipolaEscolas::EAESPLacombe, Beatriz Maria Braga2010-04-20T20:55:59Z2010-04-20T20:55:59Z2008-12-16CRUZ, Marcello Cipola. Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.http://hdl.handle.net/10438/2364This research is conducted within the field of human resource management and organizational behavior. The purpose of the research is to evaluate the performance management system from a Brazilian company from its workers perceptions. Specifically, the study aims to understand the perception of the impact of management performance to the success of the organization and for the professional development. From a qualitative approach, twelve interviews were conducted with employees from Banco Itaú. Results were interpreted according to one specific technique of content analysis: the thematic categorical analysis. The main findings in the study were: (i) the categories that compose the performance management in the company are: result-orientation, performance appraisal, peopleorientation, the 'tool' and professional development, and there are other categories that influence the performance management: the manager’s role, the spectator attitude, the operational heterogeneity and culture; (ii) from the employees’ perspective, performance management practiced in the company does not help the professional development and consequently, it is not effective for the company; (iii) the manager’s role is crucial for the employees’ perception about performance management.A presente pesquisa situa-se no campo da gestão de recursos humanos e comportamento organizacional. Seu objetivo é avaliar o sistema de gestão de desempenho de uma empresa brasileira sob a ótica da percepção das pessoas que trabalham nesta organização. Mais especificamente, o estudo visa compreender a percepção do impacto da gestão de desempenho para o sucesso da organização e para o desenvolvimento profissional das pessoas. A partir de uma abordagem qualitativa foram realizadas doze entrevistas com colaboradores de diferentes níveis hierárquicos do Banco Itaú. Para a interpretação dos resultados foi utilizada uma das técnicas da análise de conteúdo: a análise categorial temática. Os principais resultados encontrados no estudo foram: (i) as categorias que formam a gestão de desempenho aplicada na empresa em estudo são: orientação para resultados, avaliação de desempenho, orientação para pessoas, a 'ferramenta' e o desenvolvimento profissional, sendo que outras categorias influenciam a gestão de desempenho: o papel do gestor, a postura de expectador do funcionário, a heterogeneidade operacional e a cultura; (ii) pela perspectiva dos funcionários, a gestão de desempenho praticada pela empresa não favorece o desenvolvimento profissional e consequentemente não se observa efetividade para a empresa; (iii) o papel do gestor é fundamental na formação da percepção dos colaboradores sobre a gestão de desempenho.porEstudos organizacioanisGestão de desempenhoPercepçãoPapel do gestorOrientação para resultadosDesenvolvimento de pessoasAdministração de empresasDesenvolvimento organizacionalDesempenho - AvaliaçãoPessoal - TreinamentoAdministração de pessoalAvaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaúinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessTHUMBNAIL68060200601.pdf.jpg68060200601.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3366https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b3b8746-b350-4c72-b753-9094f4a9b5a1/download2e26d9c3c13ebda145d3dcd67b6b8a35MD58ORIGINAL68060200601.pdfapplication/pdf584918https://repositorio.fgv.br/bitstreams/759a7c8c-a24e-4959-a0b1-ca475044e4de/downloade04f5f2f4163d275fc4fab56663a46b5MD52TEXT68060200601.pdf.txt68060200601.pdf.txtExtracted texttext/plain102935https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dcf57793-9c86-47eb-93c0-eeac9d28e29e/download0a4c01958eafde2cfcfd15c263ad0fc8MD5710438/23642023-11-09 16:53:20.519open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/2364https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T16:53:20Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú |
title |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú |
spellingShingle |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú Cruz, Marcello Cipola Estudos organizacioanis Gestão de desempenho Percepção Papel do gestor Orientação para resultados Desenvolvimento de pessoas Administração de empresas Desenvolvimento organizacional Desempenho - Avaliação Pessoal - Treinamento Administração de pessoal |
title_short |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú |
title_full |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú |
title_fullStr |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú |
title_full_unstemmed |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú |
title_sort |
Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú |
author |
Cruz, Marcello Cipola |
author_facet |
Cruz, Marcello Cipola |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EAESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Marcello Cipola |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lacombe, Beatriz Maria Braga |
contributor_str_mv |
Lacombe, Beatriz Maria Braga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos organizacioanis Gestão de desempenho Percepção Papel do gestor Orientação para resultados Desenvolvimento de pessoas |
topic |
Estudos organizacioanis Gestão de desempenho Percepção Papel do gestor Orientação para resultados Desenvolvimento de pessoas Administração de empresas Desenvolvimento organizacional Desempenho - Avaliação Pessoal - Treinamento Administração de pessoal |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento organizacional Desempenho - Avaliação Pessoal - Treinamento Administração de pessoal |
description |
This research is conducted within the field of human resource management and organizational behavior. The purpose of the research is to evaluate the performance management system from a Brazilian company from its workers perceptions. Specifically, the study aims to understand the perception of the impact of management performance to the success of the organization and for the professional development. From a qualitative approach, twelve interviews were conducted with employees from Banco Itaú. Results were interpreted according to one specific technique of content analysis: the thematic categorical analysis. The main findings in the study were: (i) the categories that compose the performance management in the company are: result-orientation, performance appraisal, peopleorientation, the 'tool' and professional development, and there are other categories that influence the performance management: the manager’s role, the spectator attitude, the operational heterogeneity and culture; (ii) from the employees’ perspective, performance management practiced in the company does not help the professional development and consequently, it is not effective for the company; (iii) the manager’s role is crucial for the employees’ perception about performance management. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-12-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2010-04-20T20:55:59Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-04-20T20:55:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CRUZ, Marcello Cipola. Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/2364 |
identifier_str_mv |
CRUZ, Marcello Cipola. Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008. |
url |
http://hdl.handle.net/10438/2364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b3b8746-b350-4c72-b753-9094f4a9b5a1/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/759a7c8c-a24e-4959-a0b1-ca475044e4de/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dcf57793-9c86-47eb-93c0-eeac9d28e29e/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2e26d9c3c13ebda145d3dcd67b6b8a35 e04f5f2f4163d275fc4fab56663a46b5 0a4c01958eafde2cfcfd15c263ad0fc8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1810023705808470016 |