Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Marcello Cipola
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10438/2364
Resumo: This research is conducted within the field of human resource management and organizational behavior. The purpose of the research is to evaluate the performance management system from a Brazilian company from its workers perceptions. Specifically, the study aims to understand the perception of the impact of management performance to the success of the organization and for the professional development. From a qualitative approach, twelve interviews were conducted with employees from Banco Itaú. Results were interpreted according to one specific technique of content analysis: the thematic categorical analysis. The main findings in the study were: (i) the categories that compose the performance management in the company are: result-orientation, performance appraisal, peopleorientation, the 'tool' and professional development, and there are other categories that influence the performance management: the manager’s role, the spectator attitude, the operational heterogeneity and culture; (ii) from the employees’ perspective, performance management practiced in the company does not help the professional development and consequently, it is not effective for the company; (iii) the manager’s role is crucial for the employees’ perception about performance management.
id FGV_0b8b81cc649d386eda5f8c99f4083623
oai_identifier_str oai:repositorio.fgv.br:10438/2364
network_acronym_str FGV
network_name_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
repository_id_str 3974
spelling Cruz, Marcello CipolaEscolas::EAESPLacombe, Beatriz Maria Braga2010-04-20T20:55:59Z2010-04-20T20:55:59Z2008-12-16CRUZ, Marcello Cipola. Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.http://hdl.handle.net/10438/2364This research is conducted within the field of human resource management and organizational behavior. The purpose of the research is to evaluate the performance management system from a Brazilian company from its workers perceptions. Specifically, the study aims to understand the perception of the impact of management performance to the success of the organization and for the professional development. From a qualitative approach, twelve interviews were conducted with employees from Banco Itaú. Results were interpreted according to one specific technique of content analysis: the thematic categorical analysis. The main findings in the study were: (i) the categories that compose the performance management in the company are: result-orientation, performance appraisal, peopleorientation, the 'tool' and professional development, and there are other categories that influence the performance management: the manager’s role, the spectator attitude, the operational heterogeneity and culture; (ii) from the employees’ perspective, performance management practiced in the company does not help the professional development and consequently, it is not effective for the company; (iii) the manager’s role is crucial for the employees’ perception about performance management.A presente pesquisa situa-se no campo da gestão de recursos humanos e comportamento organizacional. Seu objetivo é avaliar o sistema de gestão de desempenho de uma empresa brasileira sob a ótica da percepção das pessoas que trabalham nesta organização. Mais especificamente, o estudo visa compreender a percepção do impacto da gestão de desempenho para o sucesso da organização e para o desenvolvimento profissional das pessoas. A partir de uma abordagem qualitativa foram realizadas doze entrevistas com colaboradores de diferentes níveis hierárquicos do Banco Itaú. Para a interpretação dos resultados foi utilizada uma das técnicas da análise de conteúdo: a análise categorial temática. Os principais resultados encontrados no estudo foram: (i) as categorias que formam a gestão de desempenho aplicada na empresa em estudo são: orientação para resultados, avaliação de desempenho, orientação para pessoas, a 'ferramenta' e o desenvolvimento profissional, sendo que outras categorias influenciam a gestão de desempenho: o papel do gestor, a postura de expectador do funcionário, a heterogeneidade operacional e a cultura; (ii) pela perspectiva dos funcionários, a gestão de desempenho praticada pela empresa não favorece o desenvolvimento profissional e consequentemente não se observa efetividade para a empresa; (iii) o papel do gestor é fundamental na formação da percepção dos colaboradores sobre a gestão de desempenho.porEstudos organizacioanisGestão de desempenhoPercepçãoPapel do gestorOrientação para resultadosDesenvolvimento de pessoasAdministração de empresasDesenvolvimento organizacionalDesempenho - AvaliaçãoPessoal - TreinamentoAdministração de pessoalAvaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaúinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessTHUMBNAIL68060200601.pdf.jpg68060200601.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3366https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b3b8746-b350-4c72-b753-9094f4a9b5a1/download2e26d9c3c13ebda145d3dcd67b6b8a35MD58ORIGINAL68060200601.pdfapplication/pdf584918https://repositorio.fgv.br/bitstreams/759a7c8c-a24e-4959-a0b1-ca475044e4de/downloade04f5f2f4163d275fc4fab56663a46b5MD52TEXT68060200601.pdf.txt68060200601.pdf.txtExtracted texttext/plain102935https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dcf57793-9c86-47eb-93c0-eeac9d28e29e/download0a4c01958eafde2cfcfd15c263ad0fc8MD5710438/23642023-11-09 16:53:20.519open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/2364https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T16:53:20Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.por.fl_str_mv Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
title Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
spellingShingle Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
Cruz, Marcello Cipola
Estudos organizacioanis
Gestão de desempenho
Percepção
Papel do gestor
Orientação para resultados
Desenvolvimento de pessoas
Administração de empresas
Desenvolvimento organizacional
Desempenho - Avaliação
Pessoal - Treinamento
Administração de pessoal
title_short Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
title_full Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
title_fullStr Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
title_full_unstemmed Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
title_sort Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú
author Cruz, Marcello Cipola
author_facet Cruz, Marcello Cipola
author_role author
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv Escolas::EAESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Marcello Cipola
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Lacombe, Beatriz Maria Braga
contributor_str_mv Lacombe, Beatriz Maria Braga
dc.subject.por.fl_str_mv Estudos organizacioanis
Gestão de desempenho
Percepção
Papel do gestor
Orientação para resultados
Desenvolvimento de pessoas
topic Estudos organizacioanis
Gestão de desempenho
Percepção
Papel do gestor
Orientação para resultados
Desenvolvimento de pessoas
Administração de empresas
Desenvolvimento organizacional
Desempenho - Avaliação
Pessoal - Treinamento
Administração de pessoal
dc.subject.area.por.fl_str_mv Administração de empresas
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv Desenvolvimento organizacional
Desempenho - Avaliação
Pessoal - Treinamento
Administração de pessoal
description This research is conducted within the field of human resource management and organizational behavior. The purpose of the research is to evaluate the performance management system from a Brazilian company from its workers perceptions. Specifically, the study aims to understand the perception of the impact of management performance to the success of the organization and for the professional development. From a qualitative approach, twelve interviews were conducted with employees from Banco Itaú. Results were interpreted according to one specific technique of content analysis: the thematic categorical analysis. The main findings in the study were: (i) the categories that compose the performance management in the company are: result-orientation, performance appraisal, peopleorientation, the 'tool' and professional development, and there are other categories that influence the performance management: the manager’s role, the spectator attitude, the operational heterogeneity and culture; (ii) from the employees’ perspective, performance management practiced in the company does not help the professional development and consequently, it is not effective for the company; (iii) the manager’s role is crucial for the employees’ perception about performance management.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-12-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2010-04-20T20:55:59Z
dc.date.available.fl_str_mv 2010-04-20T20:55:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CRUZ, Marcello Cipola. Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10438/2364
identifier_str_mv CRUZ, Marcello Cipola. Avaliação de um sistema de gestão de desempenho: a percepção dos funcionários do Banco Itaú. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.
url http://hdl.handle.net/10438/2364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
collection Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b3b8746-b350-4c72-b753-9094f4a9b5a1/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/759a7c8c-a24e-4959-a0b1-ca475044e4de/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dcf57793-9c86-47eb-93c0-eeac9d28e29e/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 2e26d9c3c13ebda145d3dcd67b6b8a35
e04f5f2f4163d275fc4fab56663a46b5
0a4c01958eafde2cfcfd15c263ad0fc8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1810023705808470016