Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Relatório |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/2920 |
Resumo: | The global economy at the end of this century reveals two strong trends which have significant impact on the concepts and practices of marketing: first, the predominance of the services sector in the national economies; second, the information technology (IT) as one of the most dynamic sectors leveraging economic growth. In Brazil, there is a lack of recent studies which analyze the particular issues of services marketing in the IT Industry, as well as the need for special educational programs to develop the marketing skills of the IT professionals. This study discusses these issues, as well as the opportunities and challenges of the IT industry, in order to contribute to the education and practices of IT services marketing in Brazil. |
id |
FGV_7ad034c56ea490f8f6dfe8dd6ca9079c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/2920 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Limeira, Tânia Maria VidigalEscolas::EAESP2009-10-27T17:28:29Z2009-10-27T17:28:29Z2001-01-01T00:00:00Z2005-11-242001;6http://hdl.handle.net/10438/2920The global economy at the end of this century reveals two strong trends which have significant impact on the concepts and practices of marketing: first, the predominance of the services sector in the national economies; second, the information technology (IT) as one of the most dynamic sectors leveraging economic growth. In Brazil, there is a lack of recent studies which analyze the particular issues of services marketing in the IT Industry, as well as the need for special educational programs to develop the marketing skills of the IT professionals. This study discusses these issues, as well as the opportunities and challenges of the IT industry, in order to contribute to the education and practices of IT services marketing in Brazil.A economia mundial neste final de século apresenta duas tendências que impactam significativamente nos conceitos e práticas de marketing: a predominância do setor de serviços no PIB das economias; e a tecnologia da informação como um dos setores mais dinâmicos e alavancadores de crescimento econômico. Na literatura brasileira há escassez de estudos recentes que reflitam sobre as especificidades do marketing de serviços nas indústrias de tecnologia, e sobre o conteúdo dos programas de formação profissional e gerencial, ajustados às necessidades desta indústria, que apresenta acelerada taxa de mudança, inovação e obsolescência. O presente estudo reflete sobre estes novos desafios e oportunidades, de modo a gerar conhecimento que contribua para a prática e o ensino da gestão de marketing no Brasil.porRelatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.6Services Marketing: conceptsIT services marketingEstratégias de mercadoServiços na indústria de tecnologia da informaçãoQualificação profissionalAdministração de empresasMarketing de serviçosTecnologia da informaçãoMarketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidadesInformation technology services marketing: new threats and opportunitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALRel 06-2001.pdfapplication/pdf427283https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dca2045c-b047-49f4-ad8e-42b092911438/download39239b2ec422c66edb6acc84f0826cfeMD51TEXTRel 06-2001.pdf.txtRel 06-2001.pdf.txtExtracted texttext/plain102837https://repositorio.fgv.br/bitstreams/1919bead-5c77-4aba-930d-d597cd3636bd/download139b778e3b4524d54adefdeb554583dcMD56THUMBNAILRel 06-2001.pdf.jpgRel 06-2001.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4036https://repositorio.fgv.br/bitstreams/da21a8b3-6e6c-49eb-bb30-2119beeb54f2/downloadb1680ad4224c7118b88d3db230cd348fMD5710438/29202023-11-09 20:28:47.228open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/2920https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T20:28:47Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Information technology services marketing: new threats and opportunities |
title |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades |
spellingShingle |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades Limeira, Tânia Maria Vidigal Services Marketing: concepts IT services marketing Estratégias de mercado Serviços na indústria de tecnologia da informação Qualificação profissional Administração de empresas Marketing de serviços Tecnologia da informação |
title_short |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades |
title_full |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades |
title_fullStr |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades |
title_full_unstemmed |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades |
title_sort |
Marketing de serviços na indústria de tecnologia da informação: novos desafios e oportunidades |
author |
Limeira, Tânia Maria Vidigal |
author_facet |
Limeira, Tânia Maria Vidigal |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EAESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Limeira, Tânia Maria Vidigal |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Services Marketing: concepts IT services marketing |
topic |
Services Marketing: concepts IT services marketing Estratégias de mercado Serviços na indústria de tecnologia da informação Qualificação profissional Administração de empresas Marketing de serviços Tecnologia da informação |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de mercado Serviços na indústria de tecnologia da informação Qualificação profissional |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Marketing de serviços Tecnologia da informação |
description |
The global economy at the end of this century reveals two strong trends which have significant impact on the concepts and practices of marketing: first, the predominance of the services sector in the national economies; second, the information technology (IT) as one of the most dynamic sectors leveraging economic growth. In Brazil, there is a lack of recent studies which analyze the particular issues of services marketing in the IT Industry, as well as the need for special educational programs to develop the marketing skills of the IT professionals. This study discusses these issues, as well as the opportunities and challenges of the IT industry, in order to contribute to the education and practices of IT services marketing in Brazil. |
publishDate |
2001 |
dc.date.created.fl_str_mv |
2001-01-01T00:00:00Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-11-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-10-27T17:28:29Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-10-27T17:28:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
format |
report |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/2920 |
dc.identifier.sici.none.fl_str_mv |
2001;6 |
identifier_str_mv |
2001;6 |
url |
http://hdl.handle.net/10438/2920 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartofseries.por.fl_str_mv |
Relatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.6 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dca2045c-b047-49f4-ad8e-42b092911438/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/1919bead-5c77-4aba-930d-d597cd3636bd/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/da21a8b3-6e6c-49eb-bb30-2119beeb54f2/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
39239b2ec422c66edb6acc84f0826cfe 139b778e3b4524d54adefdeb554583dc b1680ad4224c7118b88d3db230cd348f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813797723379335168 |