A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640 |
Resumo: | On the fourteenth day of March two thousand and sixteen, twenty-two researchers from various fields of knowledge, for six days, crossed the Brazil-Uruguay border as strangers and wanderers, in one continuous (i)logic. From the pedagogy of travel, a kind of coexistence between thinking and writing, it was possible to experience, discover and live this border, as a territory between, the gap, inventing new relations, in order to emerge such relations smaller, deterritorializing, and provoking new encounters and events. The process of travel involves three major steps: the expectation – a step that refers to the antecedents and preparations of travel; the experience – stage of the event of the journey; and finally return – a stage of reflection that marks new beginnings. Each traveler had his (i)research methodology, to experience differents, multiple and crossed themes. The experience passes, happens and touches. This movement by the borders left marks in the territories and the travelers-nomads-researchers. |
id |
FIAMFAAM-2_ab48fb6db0a8bea77d90fa8a315d54cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistaseletronicas.fiamfaam.br:article/640 |
network_acronym_str |
FIAMFAAM-2 |
network_name_str |
InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano |
repository_id_str |
|
spelling |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAYBorderPedagogy of travelExperience.FronteiraPedagogia da viagemExperiência.On the fourteenth day of March two thousand and sixteen, twenty-two researchers from various fields of knowledge, for six days, crossed the Brazil-Uruguay border as strangers and wanderers, in one continuous (i)logic. From the pedagogy of travel, a kind of coexistence between thinking and writing, it was possible to experience, discover and live this border, as a territory between, the gap, inventing new relations, in order to emerge such relations smaller, deterritorializing, and provoking new encounters and events. The process of travel involves three major steps: the expectation – a step that refers to the antecedents and preparations of travel; the experience – stage of the event of the journey; and finally return – a stage of reflection that marks new beginnings. Each traveler had his (i)research methodology, to experience differents, multiple and crossed themes. The experience passes, happens and touches. This movement by the borders left marks in the territories and the travelers-nomads-researchers.No dia quatorze de março de dois mil e dezesseis, vinte e dois pesquisadores de diversas áreas do conhecimento percorreram, durante seis dias, a Fronteira Brasil-Uruguay como estrangeiros e errantes, em uma (i)lógica contínua. A partir da pedagogia da viagem, uma espécie de coexistência entre o pensar e o escrever, foi possível experimentar, descobrir e viver essa Fronteira, como um território do entre, da fresta, inventando novas relações, a fim de emergir relações ditas menores, desterritorializantes, e provocar novos encontros e acontecimentos. O processo da viagem perpassa três grandes etapas: a expectativa – que se refere aos antecedentes e preparativos da viagem; a experiência – etapa do acontecimento da viagem; e por fim o retorno –a reflexão que demarca novos inícios. Cada viajante possuía sua (i)metodologia de pesquisa para experienciar temas diversos, múltiplos e atravessados. A experiência passa, acontece e toca. Esse movimento pelas fronteiras deixou marcas nos territórios e nos viajantes-nômades-pesquisadores. FIAM-FAAM Centro Universitário2017-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano; v. 3 n. 2 (2017): JUL/DEZ; 83-982446-9696reponame:InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbanoinstname:Centro Universitário FIAM-FAAMinstacron:FIAMFAAMporhttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640/pdfCopyright (c) 2017 InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDetoni, Luana PavanResende, Lorena MaiaResende, Lorena MaiaPinho, Rafaela Barros dePinho, Rafaela Barros deRocha, EduardoRocha, Eduardo2018-05-30T16:30:07Zoai:ojs2.revistaseletronicas.fiamfaam.br:article/640Revistahttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situsPRIhttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/oaipeter.monteiro@fiamfaam.br2446-96962446-9696opendoar:2018-05-30T16:30:07InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano - Centro Universitário FIAM-FAAMfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY |
title |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY |
spellingShingle |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY Detoni, Luana Pavan Border Pedagogy of travel Experience. Fronteira Pedagogia da viagem Experiência. |
title_short |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY |
title_full |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY |
title_fullStr |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY |
title_full_unstemmed |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY |
title_sort |
A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY |
author |
Detoni, Luana Pavan |
author_facet |
Detoni, Luana Pavan Resende, Lorena Maia Pinho, Rafaela Barros de Rocha, Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Resende, Lorena Maia Pinho, Rafaela Barros de Rocha, Eduardo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Detoni, Luana Pavan Resende, Lorena Maia Resende, Lorena Maia Pinho, Rafaela Barros de Pinho, Rafaela Barros de Rocha, Eduardo Rocha, Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Border Pedagogy of travel Experience. Fronteira Pedagogia da viagem Experiência. |
topic |
Border Pedagogy of travel Experience. Fronteira Pedagogia da viagem Experiência. |
description |
On the fourteenth day of March two thousand and sixteen, twenty-two researchers from various fields of knowledge, for six days, crossed the Brazil-Uruguay border as strangers and wanderers, in one continuous (i)logic. From the pedagogy of travel, a kind of coexistence between thinking and writing, it was possible to experience, discover and live this border, as a territory between, the gap, inventing new relations, in order to emerge such relations smaller, deterritorializing, and provoking new encounters and events. The process of travel involves three major steps: the expectation – a step that refers to the antecedents and preparations of travel; the experience – stage of the event of the journey; and finally return – a stage of reflection that marks new beginnings. Each traveler had his (i)research methodology, to experience differents, multiple and crossed themes. The experience passes, happens and touches. This movement by the borders left marks in the territories and the travelers-nomads-researchers. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640 |
url |
https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FIAM-FAAM Centro Universitário |
publisher.none.fl_str_mv |
FIAM-FAAM Centro Universitário |
dc.source.none.fl_str_mv |
InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano; v. 3 n. 2 (2017): JUL/DEZ; 83-98 2446-9696 reponame:InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano instname:Centro Universitário FIAM-FAAM instacron:FIAMFAAM |
instname_str |
Centro Universitário FIAM-FAAM |
instacron_str |
FIAMFAAM |
institution |
FIAMFAAM |
reponame_str |
InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano |
collection |
InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano |
repository.name.fl_str_mv |
InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano - Centro Universitário FIAM-FAAM |
repository.mail.fl_str_mv |
peter.monteiro@fiamfaam.br |
_version_ |
1797053063795572736 |