A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Detoni, Luana Pavan
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Resende, Lorena Maia, Pinho, Rafaela Barros de, Rocha, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano
Texto Completo: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640
Resumo: On the fourteenth day of March two thousand and sixteen, twenty-two researchers from various fields of knowledge, for six days, crossed the Brazil-Uruguay border as strangers and wanderers, in one continuous (i)logic. From the pedagogy of travel, a kind of coexistence between thinking and writing, it was possible to experience, discover and live this border, as a territory between, the gap, inventing new relations, in order to emerge such relations smaller, deterritorializing, and provoking new encounters and events. The process of travel involves three major steps: the expectation – a step that refers to the antecedents and preparations of travel; the experience – stage of the event of the journey; and finally return – a stage of reflection that marks new beginnings. Each traveler had his (i)research methodology, to experience differents, multiple and crossed themes. The experience passes, happens and touches. This movement by the borders left marks in the territories and the travelers-nomads-researchers.
id FIAMFAAM-2_ab48fb6db0a8bea77d90fa8a315d54cd
oai_identifier_str oai:ojs2.revistaseletronicas.fiamfaam.br:article/640
network_acronym_str FIAMFAAM-2
network_name_str InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano
repository_id_str
spelling A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAYBorderPedagogy of travelExperience.FronteiraPedagogia da viagemExperiência.On the fourteenth day of March two thousand and sixteen, twenty-two researchers from various fields of knowledge, for six days, crossed the Brazil-Uruguay border as strangers and wanderers, in one continuous (i)logic. From the pedagogy of travel, a kind of coexistence between thinking and writing, it was possible to experience, discover and live this border, as a territory between, the gap, inventing new relations, in order to emerge such relations smaller, deterritorializing, and provoking new encounters and events. The process of travel involves three major steps: the expectation – a step that refers to the antecedents and preparations of travel; the experience – stage of the event of the journey; and finally return – a stage of reflection that marks new beginnings. Each traveler had his (i)research methodology, to experience differents, multiple and crossed themes. The experience passes, happens and touches. This movement by the borders left marks in the territories and the travelers-nomads-researchers.No dia quatorze de março de dois mil e dezesseis, vinte e dois pesquisadores de diversas áreas do conhecimento percorreram, durante seis dias, a Fronteira Brasil-Uruguay como estrangeiros e errantes, em uma (i)lógica contínua. A partir da pedagogia da viagem, uma espécie de coexistência entre o pensar e o escrever, foi possível experimentar, descobrir e viver essa Fronteira, como um território do entre, da fresta, inventando novas relações, a fim de emergir relações ditas menores, desterritorializantes, e provocar novos encontros e acontecimentos. O processo da viagem perpassa três grandes etapas: a expectativa – que se refere aos antecedentes e preparativos da viagem; a experiência – etapa do acontecimento da viagem; e por fim o retorno –a reflexão que demarca novos inícios. Cada viajante possuía sua (i)metodologia de pesquisa para experienciar temas diversos, múltiplos e atravessados. A experiência passa, acontece e toca. Esse movimento pelas fronteiras deixou marcas nos territórios e nos viajantes-nômades-pesquisadores. FIAM-FAAM Centro Universitário2017-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano; v. 3 n. 2 (2017): JUL/DEZ; 83-982446-9696reponame:InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbanoinstname:Centro Universitário FIAM-FAAMinstacron:FIAMFAAMporhttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640/pdfCopyright (c) 2017 InSitu – Revista Científica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDetoni, Luana PavanResende, Lorena MaiaResende, Lorena MaiaPinho, Rafaela Barros dePinho, Rafaela Barros deRocha, EduardoRocha, Eduardo2018-05-30T16:30:07Zoai:ojs2.revistaseletronicas.fiamfaam.br:article/640Revistahttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situsPRIhttps://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/oaipeter.monteiro@fiamfaam.br2446-96962446-9696opendoar:2018-05-30T16:30:07InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano - Centro Universitário FIAM-FAAMfalse
dc.title.none.fl_str_mv A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
title A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
spellingShingle A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
Detoni, Luana Pavan
Border
Pedagogy of travel
Experience.
Fronteira
Pedagogia da viagem
Experiência.
title_short A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
title_full A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
title_fullStr A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
title_full_unstemmed A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
title_sort A EXPERIÊNCIA DA PEDAGOGIA DA VIAGEM NA FRONTEIRA BRASIL-URUGUAY
author Detoni, Luana Pavan
author_facet Detoni, Luana Pavan
Resende, Lorena Maia
Pinho, Rafaela Barros de
Rocha, Eduardo
author_role author
author2 Resende, Lorena Maia
Pinho, Rafaela Barros de
Rocha, Eduardo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Detoni, Luana Pavan
Resende, Lorena Maia
Resende, Lorena Maia
Pinho, Rafaela Barros de
Pinho, Rafaela Barros de
Rocha, Eduardo
Rocha, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Border
Pedagogy of travel
Experience.
Fronteira
Pedagogia da viagem
Experiência.
topic Border
Pedagogy of travel
Experience.
Fronteira
Pedagogia da viagem
Experiência.
description On the fourteenth day of March two thousand and sixteen, twenty-two researchers from various fields of knowledge, for six days, crossed the Brazil-Uruguay border as strangers and wanderers, in one continuous (i)logic. From the pedagogy of travel, a kind of coexistence between thinking and writing, it was possible to experience, discover and live this border, as a territory between, the gap, inventing new relations, in order to emerge such relations smaller, deterritorializing, and provoking new encounters and events. The process of travel involves three major steps: the expectation – a step that refers to the antecedents and preparations of travel; the experience – stage of the event of the journey; and finally return – a stage of reflection that marks new beginnings. Each traveler had his (i)research methodology, to experience differents, multiple and crossed themes. The experience passes, happens and touches. This movement by the borders left marks in the territories and the travelers-nomads-researchers.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640
url https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/situs/article/view/640/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FIAM-FAAM Centro Universitário
publisher.none.fl_str_mv FIAM-FAAM Centro Universitário
dc.source.none.fl_str_mv InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano; v. 3 n. 2 (2017): JUL/DEZ; 83-98
2446-9696
reponame:InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano
instname:Centro Universitário FIAM-FAAM
instacron:FIAMFAAM
instname_str Centro Universitário FIAM-FAAM
instacron_str FIAMFAAM
institution FIAMFAAM
reponame_str InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano
collection InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano
repository.name.fl_str_mv InSitu – Revista Cientí­fica do Programa de Mestrado Profissional em Projeto, Produção e Gestão do Espaço Urbano - Centro Universitário FIAM-FAAM
repository.mail.fl_str_mv peter.monteiro@fiamfaam.br
_version_ 1797053063795572736