Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, João Vinícius dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira, Jaqueline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288
Resumo: The purpose of this article is to rescue aspects related to the construction of health education as a scientific field. It presents the main changes that have occurred since the early authoritarian and ethnocentric views concerning its target groups to the current proposals for popular education to value popular knowledge, inspired by the thought of Paulo Freire. It argues that the anthropologist's stance in the field, seeking to value the knowledge of the Other as just as legitimate as the academic one, can help health professionals practice dialogic health education for the groups to which it is intended.
id FIOCRUZ-2_0312831cfa7159ce6d893b8bf1bf3036
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1288
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Contributions of anthropology to the field of health education in BrazilContribuciones de la antropología en el campo de la educación para la salud en BrasilContribuições da antropologia para o campo da educação em saúde no Brasileducação em saúdeantropologiasaúde coletivaetnografiahealth educationanthropologypublic healthethnographyeducación para la saludantropologíasalud colectivaetnografíaThe purpose of this article is to rescue aspects related to the construction of health education as a scientific field. It presents the main changes that have occurred since the early authoritarian and ethnocentric views concerning its target groups to the current proposals for popular education to value popular knowledge, inspired by the thought of Paulo Freire. It argues that the anthropologist's stance in the field, seeking to value the knowledge of the Other as just as legitimate as the academic one, can help health professionals practice dialogic health education for the groups to which it is intended.El objetivo de este artículo es rescatar los aspectos relativos a la cosntitución de la educación para la salud como un campo científico. Muestra los principales cambios que han ocurrido desde las concepciones autoritarias y etnocéntricas en relación a sus grupos objetivo, hasta las propuestas actuales de educación popular de apreciación del saber popular, inspiradas en el pensamiento de Paulo Freire. Sostiene que la postura del antropólogo en el campo, al valorizar el saber del Otro, tan legítimo como el académico, puede ayudar a los profesionales de la salud en la práctica de una educación en la salud dialógica, para los grupos a los que se destina.O objetivo deste artigo é resgatar aspectos relativos à constituição da educação em saúde como campo científico. Mostra as principais transformações ocorridas desde as concepções autoritárias e etnocêntricas em relação a seus gruposalvo até as atuais propostas de educação popular de valorização do saber popular, inspiradas no pensamento de Paulo Freire. Defende que a postura do antropólogo em campo, ao buscar valorizar o saber do Outro como tão legítimo quanto o acadêmico, pode auxiliar os profissionais de saúde na prática de uma educação em saúde dialógica, para os grupos aos quais se destina.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/128810.1590/1981-7746-sip00004 Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288/466Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, João Vinícius dos Santos Ferreira, Jaqueline 2022-08-26T14:52:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1288Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:18.326106Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
Contribuciones de la antropología en el campo de la educación para la salud en Brasil
Contribuições da antropologia para o campo da educação em saúde no Brasil
title Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
spellingShingle Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
Dias, João Vinícius dos Santos
educação em saúde
antropologia
saúde coletiva
etnografia
health education
anthropology
public health
ethnography
educación para la salud
antropología
salud colectiva
etnografía
title_short Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
title_full Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
title_fullStr Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
title_full_unstemmed Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
title_sort Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
author Dias, João Vinícius dos Santos
author_facet Dias, João Vinícius dos Santos
Ferreira, Jaqueline
author_role author
author2 Ferreira, Jaqueline
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, João Vinícius dos Santos
Ferreira, Jaqueline
dc.subject.por.fl_str_mv educação em saúde
antropologia
saúde coletiva
etnografia
health education
anthropology
public health
ethnography
educación para la salud
antropología
salud colectiva
etnografía
topic educação em saúde
antropologia
saúde coletiva
etnografia
health education
anthropology
public health
ethnography
educación para la salud
antropología
salud colectiva
etnografía
description The purpose of this article is to rescue aspects related to the construction of health education as a scientific field. It presents the main changes that have occurred since the early authoritarian and ethnocentric views concerning its target groups to the current proposals for popular education to value popular knowledge, inspired by the thought of Paulo Freire. It argues that the anthropologist's stance in the field, seeking to value the knowledge of the Other as just as legitimate as the academic one, can help health professionals practice dialogic health education for the groups to which it is intended.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288
10.1590/1981-7746-sip00004
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288/466
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2015)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943471538536448