Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288 |
Resumo: | The purpose of this article is to rescue aspects related to the construction of health education as a scientific field. It presents the main changes that have occurred since the early authoritarian and ethnocentric views concerning its target groups to the current proposals for popular education to value popular knowledge, inspired by the thought of Paulo Freire. It argues that the anthropologist's stance in the field, seeking to value the knowledge of the Other as just as legitimate as the academic one, can help health professionals practice dialogic health education for the groups to which it is intended. |
id |
FIOCRUZ-2_0312831cfa7159ce6d893b8bf1bf3036 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1288 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of anthropology to the field of health education in BrazilContribuciones de la antropología en el campo de la educación para la salud en BrasilContribuições da antropologia para o campo da educação em saúde no Brasileducação em saúdeantropologiasaúde coletivaetnografiahealth educationanthropologypublic healthethnographyeducación para la saludantropologíasalud colectivaetnografíaThe purpose of this article is to rescue aspects related to the construction of health education as a scientific field. It presents the main changes that have occurred since the early authoritarian and ethnocentric views concerning its target groups to the current proposals for popular education to value popular knowledge, inspired by the thought of Paulo Freire. It argues that the anthropologist's stance in the field, seeking to value the knowledge of the Other as just as legitimate as the academic one, can help health professionals practice dialogic health education for the groups to which it is intended.El objetivo de este artículo es rescatar los aspectos relativos a la cosntitución de la educación para la salud como un campo científico. Muestra los principales cambios que han ocurrido desde las concepciones autoritarias y etnocéntricas en relación a sus grupos objetivo, hasta las propuestas actuales de educación popular de apreciación del saber popular, inspiradas en el pensamiento de Paulo Freire. Sostiene que la postura del antropólogo en el campo, al valorizar el saber del Otro, tan legítimo como el académico, puede ayudar a los profesionales de la salud en la práctica de una educación en la salud dialógica, para los grupos a los que se destina.O objetivo deste artigo é resgatar aspectos relativos à constituição da educação em saúde como campo científico. Mostra as principais transformações ocorridas desde as concepções autoritárias e etnocêntricas em relação a seus gruposalvo até as atuais propostas de educação popular de valorização do saber popular, inspiradas no pensamento de Paulo Freire. Defende que a postura do antropólogo em campo, ao buscar valorizar o saber do Outro como tão legítimo quanto o acadêmico, pode auxiliar os profissionais de saúde na prática de uma educação em saúde dialógica, para os grupos aos quais se destina.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/128810.1590/1981-7746-sip00004 Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288/466Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, João Vinícius dos Santos Ferreira, Jaqueline 2022-08-26T14:52:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1288Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:18.326106Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil Contribuciones de la antropología en el campo de la educación para la salud en Brasil Contribuições da antropologia para o campo da educação em saúde no Brasil |
title |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil |
spellingShingle |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil Dias, João Vinícius dos Santos educação em saúde antropologia saúde coletiva etnografia health education anthropology public health ethnography educación para la salud antropología salud colectiva etnografía |
title_short |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil |
title_full |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil |
title_fullStr |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil |
title_full_unstemmed |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil |
title_sort |
Contributions of anthropology to the field of health education in Brazil |
author |
Dias, João Vinícius dos Santos |
author_facet |
Dias, João Vinícius dos Santos Ferreira, Jaqueline |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Jaqueline |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, João Vinícius dos Santos Ferreira, Jaqueline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação em saúde antropologia saúde coletiva etnografia health education anthropology public health ethnography educación para la salud antropología salud colectiva etnografía |
topic |
educação em saúde antropologia saúde coletiva etnografia health education anthropology public health ethnography educación para la salud antropología salud colectiva etnografía |
description |
The purpose of this article is to rescue aspects related to the construction of health education as a scientific field. It presents the main changes that have occurred since the early authoritarian and ethnocentric views concerning its target groups to the current proposals for popular education to value popular knowledge, inspired by the thought of Paulo Freire. It argues that the anthropologist's stance in the field, seeking to value the knowledge of the Other as just as legitimate as the academic one, can help health professionals practice dialogic health education for the groups to which it is intended. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288 10.1590/1981-7746-sip00004 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288 |
identifier_str_mv |
10.1590/1981-7746-sip00004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1288/466 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2015) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943471538536448 |