Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Padilha, Maria Itayra C. de S.
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1796
Resumo: Concerning to the idea that the nursing history education is fundamental to the development of students of graduation course and that the way this instruction is given determines if its content provides or not the adherence to this information, this research aims to establish a network with all Nursing Schools of Santa Catarina to determine a education diagnosis of nursing history education. This may be a subsidy for a policy creation to guide the curricular reformulation of this subject, in view of the State needs. The methodology is qualitative and the initial data collection identified, from 15 nursing schools of the State, the modus operandi of the subject development along the course. An initial analysis indicates that the educational and curricular strategies are varied, and there are interfaces between them. We note an advance related to the grade hours and to learning-education strategies, however the insertion of said content still needs a collective reflection about its importance on the courses curriculum.
id FIOCRUZ-2_180dad2a574e33288a8409380ff45f1a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1796
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Nursing history education on graduation courses in Santa CatarinaO ensino de história da enfermagem nos cursos de graduação de Santa Catarinaensino de enfermagemhistória da enfermagemgraduação em enfermagemcurrículonursing educationnursing historynursing graduationcurriculumConcerning to the idea that the nursing history education is fundamental to the development of students of graduation course and that the way this instruction is given determines if its content provides or not the adherence to this information, this research aims to establish a network with all Nursing Schools of Santa Catarina to determine a education diagnosis of nursing history education. This may be a subsidy for a policy creation to guide the curricular reformulation of this subject, in view of the State needs. The methodology is qualitative and the initial data collection identified, from 15 nursing schools of the State, the modus operandi of the subject development along the course. An initial analysis indicates that the educational and curricular strategies are varied, and there are interfaces between them. We note an advance related to the grade hours and to learning-education strategies, however the insertion of said content still needs a collective reflection about its importance on the courses curriculum.Partindo da idéia de que o ensino da história da enfermagem é fundamental para a formação dos alunos do curso de graduação e de que a forma como se ministra o seu conteúdo proporciona ou não a aderência a este conhecimento, esta pesquisa pretende estabelecer uma rede de contatos com todas as escolas de enfermagem de Santa Catarina para traçar um diagnóstico do ensino de história da enfermagem. Este poderá subsidiar a criação de uma política para nortear a reformulação curricular da disciplina, face às necessidades do Estado. A metodologia é qualitativa e a coleta de dados inicial identificou, a partir de 15 escolas de enfermagem do Estado, o modus operandi do desenvolvimento da disciplina ao longo do curso. Uma análise inicial indica que as estratégias educacionais e curriculares são variadas, havendo interfaces entre elas. Percebe-se um avanço relativo à carga horária e às estratégias de ensino-aprendizagem, porém a inserção do conteúdo em questão ainda carece de reflexão coletiva sobre a sua importância no currículo dos cursos.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/179610.1590/S1981-77462006000200006Trabalho, Educação e Saúde; v. 4 n. 2 (2006)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1796/887Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPadilha, Maria Itayra C. de S. 2022-09-20T17:31:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1796Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:46.609112Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
O ensino de história da enfermagem nos cursos de graduação de Santa Catarina
title Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
spellingShingle Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
Padilha, Maria Itayra C. de S.
ensino de enfermagem
história da enfermagem
graduação em enfermagem
currículo
nursing education
nursing history
nursing graduation
curriculum
title_short Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
title_full Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
title_fullStr Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
title_full_unstemmed Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
title_sort Nursing history education on graduation courses in Santa Catarina
author Padilha, Maria Itayra C. de S.
author_facet Padilha, Maria Itayra C. de S.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Padilha, Maria Itayra C. de S.
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de enfermagem
história da enfermagem
graduação em enfermagem
currículo
nursing education
nursing history
nursing graduation
curriculum
topic ensino de enfermagem
história da enfermagem
graduação em enfermagem
currículo
nursing education
nursing history
nursing graduation
curriculum
description Concerning to the idea that the nursing history education is fundamental to the development of students of graduation course and that the way this instruction is given determines if its content provides or not the adherence to this information, this research aims to establish a network with all Nursing Schools of Santa Catarina to determine a education diagnosis of nursing history education. This may be a subsidy for a policy creation to guide the curricular reformulation of this subject, in view of the State needs. The methodology is qualitative and the initial data collection identified, from 15 nursing schools of the State, the modus operandi of the subject development along the course. An initial analysis indicates that the educational and curricular strategies are varied, and there are interfaces between them. We note an advance related to the grade hours and to learning-education strategies, however the insertion of said content still needs a collective reflection about its importance on the courses curriculum.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1796
10.1590/S1981-77462006000200006
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1796
identifier_str_mv 10.1590/S1981-77462006000200006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1796/887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 4 n. 2 (2006)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943474303631360