Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Juliana Bonetti de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Padilha, Maria Itayra, Costa, Roberta, Villarinho, Mariana Vieira, Petry, Stéfany
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680
Resumo: Objective: to historicize the curricular reforms that occurred in the Undergraduate Nursing Course of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) and their influence on academic education from the perception of professors. Method: qualitative, socio-historical research, data collection performed through thematic oral history, from October to December 2016, with 17 professors. Foucauldian thematic and referential content analysis was used.  Results: three categories emerged: The Undergraduate Nursing Course at UFSC and its first curriculum; The influence of the University Reform on curricular changes and; The challenge of implementing Integrated Education. The curricular reforms point to the fundamental role of nursing professors. They increase the visibility of nursing and a change in the perception of the role of nurses for other professionals, patients and for the community.  Conclusion: the curricular reforms provided advances both in the implementation of disciplines and in the quality of nursing education.
id UFSM-12_7e9ec0a35a6c939e96a1639efed446c4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65680
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)Reformas curriculares y su importancia para un curso de licenciatura en enfermería (1969-1991)Reformas curriculares e a sua importância para um curso de graduação em enfermagem (1969-1991)*EnfermagemHistória da enfermagemEducação em enfermagemUniversidadesCurrículoHistória da enfermagemNursingHistory of nursingEducation, nursingUniversitiesCurriculumEnfermeríaHistoria de la enfermeríaEducación en enfermeríaUniversidadesCurriculumObjective: to historicize the curricular reforms that occurred in the Undergraduate Nursing Course of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) and their influence on academic education from the perception of professors. Method: qualitative, socio-historical research, data collection performed through thematic oral history, from October to December 2016, with 17 professors. Foucauldian thematic and referential content analysis was used.  Results: three categories emerged: The Undergraduate Nursing Course at UFSC and its first curriculum; The influence of the University Reform on curricular changes and; The challenge of implementing Integrated Education. The curricular reforms point to the fundamental role of nursing professors. They increase the visibility of nursing and a change in the perception of the role of nurses for other professionals, patients and for the community.  Conclusion: the curricular reforms provided advances both in the implementation of disciplines and in the quality of nursing education.Objetivo: historizar las reformas curriculares que se llevaron a cabo en el Curso de Licenciatura en Enfermería de la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) y su influencia en la formación académica desde la percepción de los docentes. Método: investigación cualitativa, sociohistórica, recolección de datos realizada a través de la historia oral temática, de octubre a diciembre de 2016, con 17 docentes. Se utilizó análisis de contenido temático y referencial foucaultiano. Resultados: Surgieron tres categorías: El Curso de Licenciatura en Enfermería de la UFSC y su primer plan de estudios; La influencia de la reforma universitaria en los cambios curriculares y; El desafío de implementar la Educación Integrada. Las reformas curriculares apuntan al papel fundamental de las enfermeras docentes. Aumentan la visibilidad de la Enfermería y un cambio en la percepción del rol del enfermero para otros profesionales, pacientes y para la comunidad. Conclusión:Las reformas curriculares proporcionaron avances tanto en la implementación de disciplinas como en la calidad de la educación en enfermería.Objetivo: historicizar as reformas curriculares ocorridas no Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) e sua influência na formação acadêmica a partir da percepção dos docentes. Método: pesquisa qualitativa, sócio-histórica, coleta de dados realizada por meio da história oral temática, de outubro a dezembro de 2016, com 17 docentes. Utilizou-se análise de conteúdo temática e referencial foucaultiano. Resultados: emergiram três categorias: O Curso de Graduação em Enfermagem da UFSC e seu primeiro currículo; A influência da Reforma Universitária nas Mudanças Curriculares e; O desafio da implantação e da implementação do Ensino Integrado. As reformas curriculares apontam o papel fundamental das enfermeiras docentes. Ampliam a visibilidade da Enfermagem e de uma mudança na percepção do papel do enfermeiro para outros profissionais, pacientes e para a comunidade. Conclusão: as reformas curriculares propiciaram avanços tanto na implantação de disciplinas, como na qualidade de formação de enfermeiros.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/6568010.5902/2179769265680Revista de Enfermagem da UFSM; v. 12 (2022); e62179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48101http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48102http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48103http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48104Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSMhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Juliana Bonetti dePadilha, Maria ItayraCosta, RobertaVillarinho, Mariana VieiraPetry, Stéfany2022-12-29T17:45:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65680Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2022-12-29T17:45:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
Reformas curriculares y su importancia para un curso de licenciatura en enfermería (1969-1991)
Reformas curriculares e a sua importância para um curso de graduação em enfermagem (1969-1991)*
title Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
spellingShingle Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
Carvalho, Juliana Bonetti de
Enfermagem
História da enfermagem
Educação em enfermagem
Universidades
Currículo
História da enfermagem
Nursing
History of nursing
Education, nursing
Universities
Curriculum
Enfermería
Historia de la enfermería
Educación en enfermería
Universidades
Curriculum
title_short Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
title_full Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
title_fullStr Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
title_full_unstemmed Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
title_sort Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
author Carvalho, Juliana Bonetti de
author_facet Carvalho, Juliana Bonetti de
Padilha, Maria Itayra
Costa, Roberta
Villarinho, Mariana Vieira
Petry, Stéfany
author_role author
author2 Padilha, Maria Itayra
Costa, Roberta
Villarinho, Mariana Vieira
Petry, Stéfany
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Juliana Bonetti de
Padilha, Maria Itayra
Costa, Roberta
Villarinho, Mariana Vieira
Petry, Stéfany
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
História da enfermagem
Educação em enfermagem
Universidades
Currículo
História da enfermagem
Nursing
History of nursing
Education, nursing
Universities
Curriculum
Enfermería
Historia de la enfermería
Educación en enfermería
Universidades
Curriculum
topic Enfermagem
História da enfermagem
Educação em enfermagem
Universidades
Currículo
História da enfermagem
Nursing
History of nursing
Education, nursing
Universities
Curriculum
Enfermería
Historia de la enfermería
Educación en enfermería
Universidades
Curriculum
description Objective: to historicize the curricular reforms that occurred in the Undergraduate Nursing Course of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) and their influence on academic education from the perception of professors. Method: qualitative, socio-historical research, data collection performed through thematic oral history, from October to December 2016, with 17 professors. Foucauldian thematic and referential content analysis was used.  Results: three categories emerged: The Undergraduate Nursing Course at UFSC and its first curriculum; The influence of the University Reform on curricular changes and; The challenge of implementing Integrated Education. The curricular reforms point to the fundamental role of nursing professors. They increase the visibility of nursing and a change in the perception of the role of nurses for other professionals, patients and for the community.  Conclusion: the curricular reforms provided advances both in the implementation of disciplines and in the quality of nursing education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680
10.5902/2179769265680
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680
identifier_str_mv 10.5902/2179769265680
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48101
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48102
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48103
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSM
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSM
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 12 (2022); e6
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944045102891008