estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Miguel, Soraida Sozzi, Teixeira, Luciana Scapin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550
Resumo: The purpose of this study was to reflect on the deployment of an active teaching and learning methodology in practical settings in undergraduate Pharmacy studies. Problematization has been used as a teaching strategy aimed at training more critical, reflective professionals capable of working and learning together. A pharmacist with this profile is capable of working in the Single National Health System (SUS) integrated with the social context and contributing to improving people's quality of life, as advocated by the National Curriculum Guidelines. For this, the assessment tools provided by the students were analyzed qualitatively, and the main weaknesses and strengths of the process were highlighted. It was possible to analyze the following aspects: practical settings, student orientation, retraining, and assistance. We conclude that, despite the fact that major challenges still remain, including inadequate teacher training, this educational model is consistent with the proposed goal
id FIOCRUZ-2_1ff5bb3f497f069065c8792e220180e2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1550
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settingsProblematização como método ativo de ensino-aprendizagem: Problematization as an active method of teaching and learningproblematizaçãoFarmáciaensino superiorproblematizationPharmacyhigher educationThe purpose of this study was to reflect on the deployment of an active teaching and learning methodology in practical settings in undergraduate Pharmacy studies. Problematization has been used as a teaching strategy aimed at training more critical, reflective professionals capable of working and learning together. A pharmacist with this profile is capable of working in the Single National Health System (SUS) integrated with the social context and contributing to improving people's quality of life, as advocated by the National Curriculum Guidelines. For this, the assessment tools provided by the students were analyzed qualitatively, and the main weaknesses and strengths of the process were highlighted. It was possible to analyze the following aspects: practical settings, student orientation, retraining, and assistance. We conclude that, despite the fact that major challenges still remain, including inadequate teacher training, this educational model is consistent with the proposed goalO objetivo deste trabalho é realizar uma reflexão sobre a implantação de metodologia ativa de ensino-aprendizagem da problematização nos cenários de prática da graduação em Farmácia. A problematização vem sendo utilizada como estratégia de ensino visando à formação de profissionais mais críticos, reflexivos, capazes de trabalhar em equipe e de aprender juntos. O farmacêutico com esse perfil é capaz de atuar no Sistema Único de Saúde (SUS) articulado com o contexto social, contribuindo para a melhoria da qualidade de vida das pessoas, conforme preconizam as Diretrizes Curriculares Nacionais. Para isso, foram analisados qualitativamente os instrumentos de avaliação preenchidos pelos estudantes que destacaram as principais fragilidades e fortalezas do processo. Foi possível analisar os seguintes aspectos: cenários de prática; orientação discente; reorientação da formação e assistência. Conclui-se que, apesar dos grandes desafios ainda existentes, incluindo a inadequada capacitação dos docentes, esse modelo de educação está em consonância com o objetivo propostoEscola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/155010.1590/S1981-77462011000100006Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. 1 (2011)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550/686Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rinaldo Henrique Aguilar daMiguel, Soraida SozziTeixeira, Luciana Scapin2022-08-30T17:44:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1550Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:33.654215Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
Problematização como método ativo de ensino-aprendizagem: Problematization as an active method of teaching and learning
title estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
spellingShingle estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da
problematização
Farmácia
ensino superior
problematization
Pharmacy
higher education
title_short estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
title_full estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
title_fullStr estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
title_full_unstemmed estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
title_sort estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
author Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da
author_facet Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da
Miguel, Soraida Sozzi
Teixeira, Luciana Scapin
author_role author
author2 Miguel, Soraida Sozzi
Teixeira, Luciana Scapin
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da
Miguel, Soraida Sozzi
Teixeira, Luciana Scapin
dc.subject.por.fl_str_mv problematização
Farmácia
ensino superior
problematization
Pharmacy
higher education
topic problematização
Farmácia
ensino superior
problematization
Pharmacy
higher education
description The purpose of this study was to reflect on the deployment of an active teaching and learning methodology in practical settings in undergraduate Pharmacy studies. Problematization has been used as a teaching strategy aimed at training more critical, reflective professionals capable of working and learning together. A pharmacist with this profile is capable of working in the Single National Health System (SUS) integrated with the social context and contributing to improving people's quality of life, as advocated by the National Curriculum Guidelines. For this, the assessment tools provided by the students were analyzed qualitatively, and the main weaknesses and strengths of the process were highlighted. It was possible to analyze the following aspects: practical settings, student orientation, retraining, and assistance. We conclude that, despite the fact that major challenges still remain, including inadequate teacher training, this educational model is consistent with the proposed goal
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550
10.1590/S1981-77462011000100006
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550
identifier_str_mv 10.1590/S1981-77462011000100006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550/686
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. 1 (2011)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943472965648384