estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550 |
Resumo: | The purpose of this study was to reflect on the deployment of an active teaching and learning methodology in practical settings in undergraduate Pharmacy studies. Problematization has been used as a teaching strategy aimed at training more critical, reflective professionals capable of working and learning together. A pharmacist with this profile is capable of working in the Single National Health System (SUS) integrated with the social context and contributing to improving people's quality of life, as advocated by the National Curriculum Guidelines. For this, the assessment tools provided by the students were analyzed qualitatively, and the main weaknesses and strengths of the process were highlighted. It was possible to analyze the following aspects: practical settings, student orientation, retraining, and assistance. We conclude that, despite the fact that major challenges still remain, including inadequate teacher training, this educational model is consistent with the proposed goal |
id |
FIOCRUZ-2_1ff5bb3f497f069065c8792e220180e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1550 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settingsProblematização como método ativo de ensino-aprendizagem: Problematization as an active method of teaching and learningproblematizaçãoFarmáciaensino superiorproblematizationPharmacyhigher educationThe purpose of this study was to reflect on the deployment of an active teaching and learning methodology in practical settings in undergraduate Pharmacy studies. Problematization has been used as a teaching strategy aimed at training more critical, reflective professionals capable of working and learning together. A pharmacist with this profile is capable of working in the Single National Health System (SUS) integrated with the social context and contributing to improving people's quality of life, as advocated by the National Curriculum Guidelines. For this, the assessment tools provided by the students were analyzed qualitatively, and the main weaknesses and strengths of the process were highlighted. It was possible to analyze the following aspects: practical settings, student orientation, retraining, and assistance. We conclude that, despite the fact that major challenges still remain, including inadequate teacher training, this educational model is consistent with the proposed goalO objetivo deste trabalho é realizar uma reflexão sobre a implantação de metodologia ativa de ensino-aprendizagem da problematização nos cenários de prática da graduação em Farmácia. A problematização vem sendo utilizada como estratégia de ensino visando à formação de profissionais mais críticos, reflexivos, capazes de trabalhar em equipe e de aprender juntos. O farmacêutico com esse perfil é capaz de atuar no Sistema Único de Saúde (SUS) articulado com o contexto social, contribuindo para a melhoria da qualidade de vida das pessoas, conforme preconizam as Diretrizes Curriculares Nacionais. Para isso, foram analisados qualitativamente os instrumentos de avaliação preenchidos pelos estudantes que destacaram as principais fragilidades e fortalezas do processo. Foi possível analisar os seguintes aspectos: cenários de prática; orientação discente; reorientação da formação e assistência. Conclui-se que, apesar dos grandes desafios ainda existentes, incluindo a inadequada capacitação dos docentes, esse modelo de educação está em consonância com o objetivo propostoEscola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/155010.1590/S1981-77462011000100006Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. 1 (2011)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550/686Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rinaldo Henrique Aguilar daMiguel, Soraida SozziTeixeira, Luciana Scapin2022-08-30T17:44:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1550Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:33.654215Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings Problematização como método ativo de ensino-aprendizagem: Problematization as an active method of teaching and learning |
title |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings |
spellingShingle |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da problematização Farmácia ensino superior problematization Pharmacy higher education |
title_short |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings |
title_full |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings |
title_fullStr |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings |
title_full_unstemmed |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings |
title_sort |
estudantes de farmácia em cenários de prática: pharmacy students in practice settings |
author |
Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da |
author_facet |
Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da Miguel, Soraida Sozzi Teixeira, Luciana Scapin |
author_role |
author |
author2 |
Miguel, Soraida Sozzi Teixeira, Luciana Scapin |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rinaldo Henrique Aguilar da Miguel, Soraida Sozzi Teixeira, Luciana Scapin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
problematização Farmácia ensino superior problematization Pharmacy higher education |
topic |
problematização Farmácia ensino superior problematization Pharmacy higher education |
description |
The purpose of this study was to reflect on the deployment of an active teaching and learning methodology in practical settings in undergraduate Pharmacy studies. Problematization has been used as a teaching strategy aimed at training more critical, reflective professionals capable of working and learning together. A pharmacist with this profile is capable of working in the Single National Health System (SUS) integrated with the social context and contributing to improving people's quality of life, as advocated by the National Curriculum Guidelines. For this, the assessment tools provided by the students were analyzed qualitatively, and the main weaknesses and strengths of the process were highlighted. It was possible to analyze the following aspects: practical settings, student orientation, retraining, and assistance. We conclude that, despite the fact that major challenges still remain, including inadequate teacher training, this educational model is consistent with the proposed goal |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550 10.1590/S1981-77462011000100006 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1981-77462011000100006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1550/686 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. 1 (2011) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943472965648384 |