Importance of health teaching skills attributed by university students and professors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaspar, Fernanda Drummond Ruas
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Abbad, Gardênia da Silva, Lima, Marcelo Nunes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/790
Resumo: The article aimed to analyze the importance attributed to health teaching skills by students and university professors of Nursing and Medicine courses. The data were collected in 2017 based on the application of two health teaching skill scales to 315 students and 80 teachers. Differences between groups of students (type of course, institution and age group) and teachers (type of course, institution, length of service and type of teaching practice) were analyzed using non-parametric tests. The results indicated a high importance of health teaching skills for both teachers and university students. Significant differences were also observed between students from the Nursing and Medicine courses, from public and private institutions, as well as from professors with different working times and teaching practices. This result encourages research to assess the health teaching skills adopted in university courses, as they directly contribute to the development of teacher training actions.
id FIOCRUZ-2_78c291a656f1447428141debb0b5ebd7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/790
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Importance of health teaching skills attributed by university students and professorsImportancia de las habilidades de la enseñanza en la salud que le atribuyen los estudiantes y los profesores universitariosImportância das habilidades de ensino em saúde atribuída por estudantes e professores universitárioshabilidades de ensinoestudante universitárioprofessor universitárioensino em saúdeteaching skillsuniversity studentuniversity professorhealth educationhabilidades de enseñanzaestudiante universitarioprofesor universitarioenseñanza en la saludThe article aimed to analyze the importance attributed to health teaching skills by students and university professors of Nursing and Medicine courses. The data were collected in 2017 based on the application of two health teaching skill scales to 315 students and 80 teachers. Differences between groups of students (type of course, institution and age group) and teachers (type of course, institution, length of service and type of teaching practice) were analyzed using non-parametric tests. The results indicated a high importance of health teaching skills for both teachers and university students. Significant differences were also observed between students from the Nursing and Medicine courses, from public and private institutions, as well as from professors with different working times and teaching practices. This result encourages research to assess the health teaching skills adopted in university courses, as they directly contribute to the development of teacher training actions.El artículo tuvo como objetivo analizar la importancia que les atribuyen a las habilidades de la enseñanza en la salud los estudiantes y los docentes universitarios de los cursos de Enfermería y Medicina. Los datos se recogieron en 2017 con base en la aplicación de dos escalas de habilidades de enseñanza en la salud a 315 estudiantes y a 80 docentes. Se analizaron, por medio de tests no paramétricos, diferencias entre grupos de estudiantes (tipo de curso, de institución y franja de edad) y de profesores (tipo de curso, de institución, tiempo de actuación y tipo de práctica docente). Los resultados indicaron elevada importancia de las habilidades de enseñanza en la salud tanto para profesores como para estudiantes universitarios. Se observaron, también, diferencias significativas entre estudiantes de los cursos de Enfermería y Medicina, de instituciones públicas y privadas, así como de profesores con tiempos de actuación y prácticas docentes distintas. Este resultado incentiva la realización de estudios que evalúen las habilidades de la enseñanza en la salud adoptadas en cursos universitarios, pues contribuye directamente para el desarrollo de acciones de formación docente.O artigo teve como objetivo analisar a importância atribuída às habilidades de ensino em saúde por estudantes e docentes universitários dos cursos de Enfermagem e Medicina. Os dados foram coletados em 2017 com base na aplicação de duas escalas de habilidades de ensino em saúde a 315 estudantes e 80 docentes. Foram analisadas, por meio de testes não paramétricos, diferenças entre grupos de estudantes (tipo de curso, de instituição e faixa etária) e de professores (tipo de curso, de instituição, tempo de atuação e tipo de prática docente). Os resultados indicaram elevada importância das habilidades de ensino em saúde tanto para professores quanto para estudantes universitários. Foram observadas, também, diferenças significativas entre estudantes dos cursos de Enfermagem e Medicina, de instituições públicas e privadas, assim como de professores com tempos de atuação e práticas docentes distintas. Esse resultado incentiva a realização de pesquisas que avaliem as habilidades de ensino em saúde adotadas em cursos universitários, pois contribuem diretamente para o desenvolvimento de ações de formação docente.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/79010.1590/1981-7746-sol00304 Trabalho, Educação e Saúde; v. 18 n. 3 (2020)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/790/129Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaspar, Fernanda Drummond Ruas Abbad, Gardênia da Silva Lima, Marcelo Nunes de 2022-06-09T16:17:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/790Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:00:53.300972Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
Importancia de las habilidades de la enseñanza en la salud que le atribuyen los estudiantes y los profesores universitarios
Importância das habilidades de ensino em saúde atribuída por estudantes e professores universitários
title Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
spellingShingle Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
Gaspar, Fernanda Drummond Ruas
habilidades de ensino
estudante universitário
professor universitário
ensino em saúde
teaching skills
university student
university professor
health education
habilidades de enseñanza
estudiante universitario
profesor universitario
enseñanza en la salud
title_short Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
title_full Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
title_fullStr Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
title_full_unstemmed Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
title_sort Importance of health teaching skills attributed by university students and professors
author Gaspar, Fernanda Drummond Ruas
author_facet Gaspar, Fernanda Drummond Ruas
Abbad, Gardênia da Silva
Lima, Marcelo Nunes de
author_role author
author2 Abbad, Gardênia da Silva
Lima, Marcelo Nunes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaspar, Fernanda Drummond Ruas
Abbad, Gardênia da Silva
Lima, Marcelo Nunes de
dc.subject.por.fl_str_mv habilidades de ensino
estudante universitário
professor universitário
ensino em saúde
teaching skills
university student
university professor
health education
habilidades de enseñanza
estudiante universitario
profesor universitario
enseñanza en la salud
topic habilidades de ensino
estudante universitário
professor universitário
ensino em saúde
teaching skills
university student
university professor
health education
habilidades de enseñanza
estudiante universitario
profesor universitario
enseñanza en la salud
description The article aimed to analyze the importance attributed to health teaching skills by students and university professors of Nursing and Medicine courses. The data were collected in 2017 based on the application of two health teaching skill scales to 315 students and 80 teachers. Differences between groups of students (type of course, institution and age group) and teachers (type of course, institution, length of service and type of teaching practice) were analyzed using non-parametric tests. The results indicated a high importance of health teaching skills for both teachers and university students. Significant differences were also observed between students from the Nursing and Medicine courses, from public and private institutions, as well as from professors with different working times and teaching practices. This result encourages research to assess the health teaching skills adopted in university courses, as they directly contribute to the development of teacher training actions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/790
10.1590/1981-7746-sol00304
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/790
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sol00304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/790/129
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 18 n. 3 (2020)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943469133103104