Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Finkler, Mirelle
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Caetano, João Carlos, Ramos, Flávia Regina Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1363
Resumo: This article examines the ethical dimension of the professional training of dentistry students. Using a qualitative approach, interviews were carried out among professors and students, observations were made of academic activities, and focus groups were held with students from two courses. By means of the analysis categories associated with the hidden curriculum, it was possible to note the values that are more or less present in the professional socialization process involved in conflicts of interest, in matters of area prestige, in the power of the dynamics of interpersonal relationships, as well as in the models in which students reflect on their identity. Discussing and reflecting on these findings allow one to make progress in understanding the complexity of factors that make up the 'actual curriculum' and shape the ethical dimension of vocational training, which is so important to develop future professionals-citizens who are ethically sensitive and socially competent.
id FIOCRUZ-2_90444df424c427a4926e1263f20ead6c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1363
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistryModelos, mercado y poder: elementos del currículo oculto que se revelan en la formación en odontologíaModelos, mercado e poder: elementos do currículo oculto que se revelam na formação em odontologiacurrículo ocultograduação em odontologiaformação em saúdehidden curriculumundergraduate course in dentistryhealth educationethicsbioethicscurrículo ocultopregrado en odontologíaformación en saludéticabioéticaThis article examines the ethical dimension of the professional training of dentistry students. Using a qualitative approach, interviews were carried out among professors and students, observations were made of academic activities, and focus groups were held with students from two courses. By means of the analysis categories associated with the hidden curriculum, it was possible to note the values that are more or less present in the professional socialization process involved in conflicts of interest, in matters of area prestige, in the power of the dynamics of interpersonal relationships, as well as in the models in which students reflect on their identity. Discussing and reflecting on these findings allow one to make progress in understanding the complexity of factors that make up the 'actual curriculum' and shape the ethical dimension of vocational training, which is so important to develop future professionals-citizens who are ethically sensitive and socially competent.Este artículo examina la dimensión ética de la formación profesional de estudiantes de odontología. Mediante el empleo de un enfoque cualitativo, se realizaron entrevistas con profesores y estudiantes, observaciones de actividades académicas y grupos de discusión con alumnos de dos cursos. Por medio de las categorías de análisis asociadas al currículo oculto fue posible observar los valores más o menos presentes en el proceso de socialización profesional, involucrados en conflicto de intereses, en temas de prestigio de las áreas y de poder en las dinámicas de las relaciones interpersonales, así como en los modelos en que los estudiantes se reflejan en la construcción de su identidad. El debate y la reflexión sobre estos hallazgos permiten avanzar en la comprensión de la complejidad de los factores que conforman el 'currículo real' y que constituyen la dimensión ética de la formación profesional, tan importante para el desarrollo de futuros profesionales-ciudadanos éticamente sensibles y socialmente competentes.Este artigo analisa a dimensão ética da formação profissional de estudantes de odontologia. Empregando-se a abordagem qualitativa, foram realizadas entrevistas com professores e estudantes, observações de atividades acadêmicas e grupos focais com alunos de dois cursos. Por meio das categorias de análise relacionadas ao currículo oculto foi possível perceber os valores mais presentes ou menos no processo de socialização profissional, implicados em conflitos de interesses, em questões de prestígio das áreas e de poder nas dinâmicas das relações interpessoais, bem como nos modelos em que os estudantes se espelham na sua construção identitária. A discussão e a reflexão sobre esses achados permitem avançar na compreensão da complexidade de fatores que compõem o 'currículo real' e que conformam a dimensão ética da formação profissional, tão importante para o desenvolvimento de futuros profissionais-cidadãos eticamente sensíveis e socialmente competentes.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/136310.1590/S1981-77462014000200008Trabalho, Educação e Saúde; v. 12 n. 2 (2014)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1363/522Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFinkler, Mirelle Caetano, João Carlos Ramos, Flávia Regina Souza 2022-08-26T22:24:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1363Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:22.284264Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
Modelos, mercado y poder: elementos del currículo oculto que se revelan en la formación en odontología
Modelos, mercado e poder: elementos do currículo oculto que se revelam na formação em odontologia
title Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
spellingShingle Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
Finkler, Mirelle
currículo oculto
graduação em odontologia
formação em saúde
hidden curriculum
undergraduate course in dentistry
health education
ethics
bioethics
currículo oculto
pregrado en odontología
formación en salud
ética
bioética
title_short Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
title_full Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
title_fullStr Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
title_full_unstemmed Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
title_sort Models, market, and power: elements of the hidden curriculum that show through in training in dentistry
author Finkler, Mirelle
author_facet Finkler, Mirelle
Caetano, João Carlos
Ramos, Flávia Regina Souza
author_role author
author2 Caetano, João Carlos
Ramos, Flávia Regina Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Finkler, Mirelle
Caetano, João Carlos
Ramos, Flávia Regina Souza
dc.subject.por.fl_str_mv currículo oculto
graduação em odontologia
formação em saúde
hidden curriculum
undergraduate course in dentistry
health education
ethics
bioethics
currículo oculto
pregrado en odontología
formación en salud
ética
bioética
topic currículo oculto
graduação em odontologia
formação em saúde
hidden curriculum
undergraduate course in dentistry
health education
ethics
bioethics
currículo oculto
pregrado en odontología
formación en salud
ética
bioética
description This article examines the ethical dimension of the professional training of dentistry students. Using a qualitative approach, interviews were carried out among professors and students, observations were made of academic activities, and focus groups were held with students from two courses. By means of the analysis categories associated with the hidden curriculum, it was possible to note the values that are more or less present in the professional socialization process involved in conflicts of interest, in matters of area prestige, in the power of the dynamics of interpersonal relationships, as well as in the models in which students reflect on their identity. Discussing and reflecting on these findings allow one to make progress in understanding the complexity of factors that make up the 'actual curriculum' and shape the ethical dimension of vocational training, which is so important to develop future professionals-citizens who are ethically sensitive and socially competent.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1363
10.1590/S1981-77462014000200008
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1363
identifier_str_mv 10.1590/S1981-77462014000200008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1363/522
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 12 n. 2 (2014)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943471650734080