"Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meyer, Dagmar E. Estermann
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Mello, Débora Falleiros de, Valadão, Marina Marcos, Ayres, José Ricardo de Carvalho Mesquita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693
Resumo: This article explores the meanings associated with the motto used in a World No-Tobacco Day campaign to stimulate a discussion of the principal underlying messages in the field of health education in Brazil. The study focuses on the concept of vulnerability to contextualize and explore its interfaces with education in order to highlight the theoretical, practical, and political productivity of the link between health education and studies on vulnerability. In conclusion, the necessary renewal of health practices in general and health education practices in particular can benefit tremendously from the vulnerability reference, to the extent that it demarcates a new horizon for situating and linking risks, "causalities", and "determinations", drawing health as well as the possibility of illness into the field of real life, into the world of inter-subjective relations, where these processes gain unique meanings.
id FIOCRUZ-5_7dcb31c7c589bc60f61e8ce9b306c8e1
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/2693
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidadeEducação em SaúdeVulnerabilidadePromoção da SaúdeThis article explores the meanings associated with the motto used in a World No-Tobacco Day campaign to stimulate a discussion of the principal underlying messages in the field of health education in Brazil. The study focuses on the concept of vulnerability to contextualize and explore its interfaces with education in order to highlight the theoretical, practical, and political productivity of the link between health education and studies on vulnerability. In conclusion, the necessary renewal of health practices in general and health education practices in particular can benefit tremendously from the vulnerability reference, to the extent that it demarcates a new horizon for situating and linking risks, "causalities", and "determinations", drawing health as well as the possibility of illness into the field of real life, into the world of inter-subjective relations, where these processes gain unique meanings.Neste artigo, a exploração dos sentidos associados à frase-síntese de uma campanha promovida no Dia Mundial Sem Tabaco instiga a discussão das principais ênfases constitutivas do campo da educação em saúde, no Brasil. Retoma-se o conceito de vulnerabilidade para situar/explorar suas interseções com o educativo para, então, apontar a produtividade teórico-prática e política da articulação entre educação em saúde e estudos de vulnerabilidade. Conclui-se que a necessária renovação das práticas de saúde em geral e, particularmente, das práticas de educação em saúde, pode beneficiar-se grandemente do referencial da vulnerabilidade, na medida em que ele delineia um novo horizonte para situar e articular riscos, "causalidades" e "determinações", trazendo a saúde assim como a possibilidade de adoecer para o campo da vida real, para o mundo dos sujeitos em relação, no qual esses processos ganham sentidos singulares.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693Reports in Public Health; Vol. 22 No. 6 (2006): JuneCadernos de Saúde Pública; v. 22 n. 6 (2006): Junho1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693/5411https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693/5412Meyer, Dagmar E. EstermannMello, Débora Falleiros deValadão, Marina MarcosAyres, José Ricardo de Carvalho Mesquitainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:27:09Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/2693Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:03:08.464387Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
title "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
spellingShingle "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
Meyer, Dagmar E. Estermann
Educação em Saúde
Vulnerabilidade
Promoção da Saúde
title_short "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
title_full "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
title_fullStr "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
title_full_unstemmed "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
title_sort "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade
author Meyer, Dagmar E. Estermann
author_facet Meyer, Dagmar E. Estermann
Mello, Débora Falleiros de
Valadão, Marina Marcos
Ayres, José Ricardo de Carvalho Mesquita
author_role author
author2 Mello, Débora Falleiros de
Valadão, Marina Marcos
Ayres, José Ricardo de Carvalho Mesquita
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meyer, Dagmar E. Estermann
Mello, Débora Falleiros de
Valadão, Marina Marcos
Ayres, José Ricardo de Carvalho Mesquita
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
Vulnerabilidade
Promoção da Saúde
topic Educação em Saúde
Vulnerabilidade
Promoção da Saúde
description This article explores the meanings associated with the motto used in a World No-Tobacco Day campaign to stimulate a discussion of the principal underlying messages in the field of health education in Brazil. The study focuses on the concept of vulnerability to contextualize and explore its interfaces with education in order to highlight the theoretical, practical, and political productivity of the link between health education and studies on vulnerability. In conclusion, the necessary renewal of health practices in general and health education practices in particular can benefit tremendously from the vulnerability reference, to the extent that it demarcates a new horizon for situating and linking risks, "causalities", and "determinations", drawing health as well as the possibility of illness into the field of real life, into the world of inter-subjective relations, where these processes gain unique meanings.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693/5411
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2693/5412
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 22 No. 6 (2006): June
Cadernos de Saúde Pública; v. 22 n. 6 (2006): Junho
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943356448931840