Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Renato Matos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pinho, Luis Antonio de, Silva Filho, Moacelio Veranio, Alves, Neila Guimarães, Alves, Luiz Anastacio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/942
Resumo: In the context of vocational training, the characteristics of the problem-based learning (PBL) provide a greater proximity of the students to professional practice. This article presents an innovative curriculum proposal for the training of technicians in public health laboratories, based on PBL. The logic of the curriculum structure is based on two axes: 1) The main technologies applied at public health laboratories, such as microscopy, volumetry, spectrophotometry, chromatography and electrophoresis; and 2) The main matrices used in laboratories, such as water, food, urine, faeces and blood. With this proposal, we seek to foster discussions about the curriculum implementation and the teaching strategies that can contribute to the improvement in vocational education in Brazil, as well as promote the training of technicians capable of working in laboratories comprising the Brazilian National Public Health Laboratory (SISLAB).
id FIOCRUZ-6_07c5ed0b8708c03f54ff0a120f9d449d
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/942
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory techniciansAprendizaje basado en problemas: una propuesta para la formación de técnicos en laboratorios de salud públicaAprendizagem Baseada em Problemas: uma proposta para a formação de Técnicos em Laboratórios de Saúde PúblicaHealth professional educationProfessional educationCurriculumActive learningProblem- Based LearningBrazilian National Public Health LaboratoryPublic HealthEducación profesional en saludEducación profesionalCurrículoAprendizage activaAprendizaje basado en problemasSistema Nacional de Laboratorios de Salud PúblicaSalud pública.Educação profissional em saúdeEducação profissionalizanteCurrículoAprendizagem ativaAprendizagem baseada em problemasSistema Nacional de Laboratórios de Saúde PúblicaSaúde públicaIn the context of vocational training, the characteristics of the problem-based learning (PBL) provide a greater proximity of the students to professional practice. This article presents an innovative curriculum proposal for the training of technicians in public health laboratories, based on PBL. The logic of the curriculum structure is based on two axes: 1) The main technologies applied at public health laboratories, such as microscopy, volumetry, spectrophotometry, chromatography and electrophoresis; and 2) The main matrices used in laboratories, such as water, food, urine, faeces and blood. With this proposal, we seek to foster discussions about the curriculum implementation and the teaching strategies that can contribute to the improvement in vocational education in Brazil, as well as promote the training of technicians capable of working in laboratories comprising the Brazilian National Public Health Laboratory (SISLAB).En el ambito de la formación profesional, el aprendizaje basado en problemas (ABP) permite una mayor aproximación de los estudiantes a la práctica para habilitarse en una profesión. Este artículo presenta una propuesta curricular inovadora para la formación de técnicos en laboratórios de salud pública, basada en ABP. La lógica de la estructura curricular se sustenta en dos ejes: 1) Las principales tecnologías utilizadas em los laboratorios de salud pública tales como, microscopia, volumetría, espectrofotometría, cromatografía y electroforesis; y 2) Las principales matrices utilizadas en los laboratorios, como agua, alimentos y fluidos biológicos en general. Con esta propuesta se busca el fomento de discusiones com respecto a la implementación de currículos y de estratégias de enseñanza que puedan contribuir a la enseñanza profesional en Brasil al igual que promover la formación de técnicos capaces de actuaren en los laboratórios que componen el Sistema Nacional de Laboratorios de Salud Pública (SISLAB).No âmbito da formação profissionalizante, as características da aprendizagem baseada em problemas (ABP) propiciam uma maior aproximação dos alunos da prática profissional. Este artigo apresenta uma proposta curricular inovadora para a formação de técnicos em laboratórios de saúde pública, fundamentada na ABP. A lógica da estrutura curricular apoia-se em dois eixos estruturantes: 1) as principais tecnologias utilizadas nos laboratórios de saúde pública, tais como a microscopia, a volumetria, a espectrofotometria, a cromatografia e a eletroforese; e 2) as principais matrizes utilizadas nos laboratórios, tais como a água, os alimentos, a urina, as fezes e o sangue. Com esta proposta, busca-se fomentar discussões acerca da implantação de currículos e de estratégias de ensino que possam contribuir para melhorar o ensino profissionalizante no Brasil, assim como promover a formação de técnicos capazes de atuarem nos laboratórios que compõem o Sistema Nacional de Laboratórios de Saúde Pública (SISLAB).Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2015-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/94210.29397/reciis.v9i2.942Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 2 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 2 (2015)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 2 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 2 (2015)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/942/1953Lopes, Renato MatosPinho, Luis Antonio deSilva Filho, Moacelio VeranioAlves, Neila GuimarãesAlves, Luiz Anastacioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-10T18:33:08Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/942Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-05-10T18:33:08RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
Aprendizaje basado en problemas: una propuesta para la formación de técnicos en laboratorios de salud pública
Aprendizagem Baseada em Problemas: uma proposta para a formação de Técnicos em Laboratórios de Saúde Pública
title Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
spellingShingle Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
Lopes, Renato Matos
Health professional education
Professional education
Curriculum
Active learning
Problem- Based Learning
Brazilian National Public Health Laboratory
Public Health
Educación profesional en salud
Educación profesional
Currículo
Aprendizage activa
Aprendizaje basado en problemas
Sistema Nacional de Laboratorios de Salud Pública
Salud pública.
Educação profissional em saúde
Educação profissionalizante
Currículo
Aprendizagem ativa
Aprendizagem baseada em problemas
Sistema Nacional de Laboratórios de Saúde Pública
Saúde pública
title_short Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
title_full Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
title_fullStr Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
title_full_unstemmed Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
title_sort Problem-based learning: a proposal for the training of students as public health laboratory technicians
author Lopes, Renato Matos
author_facet Lopes, Renato Matos
Pinho, Luis Antonio de
Silva Filho, Moacelio Veranio
Alves, Neila Guimarães
Alves, Luiz Anastacio
author_role author
author2 Pinho, Luis Antonio de
Silva Filho, Moacelio Veranio
Alves, Neila Guimarães
Alves, Luiz Anastacio
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Renato Matos
Pinho, Luis Antonio de
Silva Filho, Moacelio Veranio
Alves, Neila Guimarães
Alves, Luiz Anastacio
dc.subject.por.fl_str_mv Health professional education
Professional education
Curriculum
Active learning
Problem- Based Learning
Brazilian National Public Health Laboratory
Public Health
Educación profesional en salud
Educación profesional
Currículo
Aprendizage activa
Aprendizaje basado en problemas
Sistema Nacional de Laboratorios de Salud Pública
Salud pública.
Educação profissional em saúde
Educação profissionalizante
Currículo
Aprendizagem ativa
Aprendizagem baseada em problemas
Sistema Nacional de Laboratórios de Saúde Pública
Saúde pública
topic Health professional education
Professional education
Curriculum
Active learning
Problem- Based Learning
Brazilian National Public Health Laboratory
Public Health
Educación profesional en salud
Educación profesional
Currículo
Aprendizage activa
Aprendizaje basado en problemas
Sistema Nacional de Laboratorios de Salud Pública
Salud pública.
Educação profissional em saúde
Educação profissionalizante
Currículo
Aprendizagem ativa
Aprendizagem baseada em problemas
Sistema Nacional de Laboratórios de Saúde Pública
Saúde pública
description In the context of vocational training, the characteristics of the problem-based learning (PBL) provide a greater proximity of the students to professional practice. This article presents an innovative curriculum proposal for the training of technicians in public health laboratories, based on PBL. The logic of the curriculum structure is based on two axes: 1) The main technologies applied at public health laboratories, such as microscopy, volumetry, spectrophotometry, chromatography and electrophoresis; and 2) The main matrices used in laboratories, such as water, food, urine, faeces and blood. With this proposal, we seek to foster discussions about the curriculum implementation and the teaching strategies that can contribute to the improvement in vocational education in Brazil, as well as promote the training of technicians capable of working in laboratories comprising the Brazilian National Public Health Laboratory (SISLAB).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/942
10.29397/reciis.v9i2.942
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/942
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v9i2.942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/942/1953
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 2 (2015)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 2 (2015)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 2 (2015)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 2 (2015)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464163184640