Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Debastiani, Fabiane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fabris, Juliana, Franceschi, Camila, Silva, Ethel Bastos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233
Resumo: The objective of this article is to report the experience of postgraduate students when using the Charles Maguerez Arc as a methodology that problematizes and enhances critical-reflective and creative thinking in a health education discipline. The method is experience report on the construction of the Arch developed in the Postgraduate Course in Health and Rurality. This study addresses the theoretical aspects of education as a promotion tool. The problematizing learning proposal, together with the theoretical-conceptual convergences supported by Freire's theory, allowed reflections and connections between pedagogical practices and the dialogue of health processes experienced by master's students. This enabled disaccommodation and critical reflection on ideal-real practice. The development of the Charles Maguerez Arch as a tool for promoting health education showed that it is possible to use educational theories and active methodologies in the field of health, as the critical-reflective approach gives those involved the opportunity to become protagonists in your teaching-learning process.
id UFMG-24_4ceb91e9e74b925c6c0e7f386363f31b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45233
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate programArco de Charles Maguerez: potenciador reflexivo en educación para la salud en el programa de posgrado stricto sensuArco de Charles Maguerez: potencializador reflexivo na educação em saúde na pós-graduação stricto sensueducação em saúdeaprendizagem baseada em problemaseducação de pós-graduaçãoeducação baseada em competênciaseducação em saúde públicaeducación en saludaprendizaje basado en problemaseducación de postgradoeducación basada en competenciaseducación en salud públicahealth educationproblem-based learninggraduate educationcompetency-based educationpublic health educationThe objective of this article is to report the experience of postgraduate students when using the Charles Maguerez Arc as a methodology that problematizes and enhances critical-reflective and creative thinking in a health education discipline. The method is experience report on the construction of the Arch developed in the Postgraduate Course in Health and Rurality. This study addresses the theoretical aspects of education as a promotion tool. The problematizing learning proposal, together with the theoretical-conceptual convergences supported by Freire's theory, allowed reflections and connections between pedagogical practices and the dialogue of health processes experienced by master's students. This enabled disaccommodation and critical reflection on ideal-real practice. The development of the Charles Maguerez Arch as a tool for promoting health education showed that it is possible to use educational theories and active methodologies in the field of health, as the critical-reflective approach gives those involved the opportunity to become protagonists in your teaching-learning process.El objetivo de este artículo es reportar la experiencia de estudiantes de posgrado al utilizar el Arco de Charles Maguerez como metodología que problematiza y potencia el pensamiento crítico-reflexivo y creativo en una disciplina de educación en salud. El método es relato de experiencia sobre la construcción del Arco desarrollado en el Postgrado en Salud y Ruralidad. Este estudio aborda los aspectos teóricos de la educación como herramienta de promoción. La propuesta de aprendizaje problematizador, junto con las convergencias teórico-conceptuales sustentadas en la teoría de Freire, permitieron reflexiones y conexiones entre las prácticas pedagógicas y el diálogo de los procesos de salud vividos por los estudiantes de maestría. Esto permitió el desalojo y la reflexión crítica sobre la práctica ideal-real. El desarrollo del Arco Carlos Maguerez como herramienta para promover la educación en salud demostró que es posible utilizar teorías educativas y metodologías activas en el campo de la salud, ya que el enfoque crítico-reflexivo brinda a los involucrados la oportunidad de convertirse en protagonistas de su proceso de enseñanza-aprendizaje.O objetivo deste artigo é relatar a experiência de pós-graduandos ao utilizar o Arco de Charles Maguerez como uma metodologia que problematiza e potencializa o pensamento crítico-reflexivo e criativo em uma disciplina de educação em saúde. O método é o relato de experiência da construção do Arco desenvolvido no curso de Pós-Graduação em Saúde e Ruralidade. Este estudo aborda as vertentes teóricas da educação como uma ferramenta de promoção. A proposta de aprendizagem problematizadora, juntamente com as convergências teórico-conceituais sustentadas pela teoria freiriana, permitiu reflexões e conexões entre as práticas pedagógicas e a interlocução dos processos de saúde vivenciados pelos mestrandos. Isso possibilitou a desacomodação e a reflexão crítica sobre a prática ideal-real. O desenvolvimento do Arco de Charles Maguerez como ferramenta para a promoção da educação em saúde evidenciou que é possível a utilização de teorias da educação e metodologias ativas no campo da saúde, pois a abordagem crítico-reflexiva oportuniza aos envolvidos tornarem-se protagonistas no seu processo de ensino-aprendizagem.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/4523310.35699/2237-5864.2023.45233Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39454https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39664Copyright (c) 2023 Fabiane Debastiani, Juliana Fabris, Camila Franceschi, Ethel Bastos da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDebastiani, FabianeFabris, JulianaFranceschi, CamilaSilva, Ethel Bastos da2024-01-10T20:16:24Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45233Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2024-01-10T20:16:24Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
Arco de Charles Maguerez: potenciador reflexivo en educación para la salud en el programa de posgrado stricto sensu
Arco de Charles Maguerez: potencializador reflexivo na educação em saúde na pós-graduação stricto sensu
title Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
spellingShingle Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
Debastiani, Fabiane
educação em saúde
aprendizagem baseada em problemas
educação de pós-graduação
educação baseada em competências
educação em saúde pública
educación en salud
aprendizaje basado en problemas
educación de postgrado
educación basada en competencias
educación en salud pública
health education
problem-based learning
graduate education
competency-based education
public health education
title_short Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
title_full Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
title_fullStr Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
title_full_unstemmed Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
title_sort Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
author Debastiani, Fabiane
author_facet Debastiani, Fabiane
Fabris, Juliana
Franceschi, Camila
Silva, Ethel Bastos da
author_role author
author2 Fabris, Juliana
Franceschi, Camila
Silva, Ethel Bastos da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Debastiani, Fabiane
Fabris, Juliana
Franceschi, Camila
Silva, Ethel Bastos da
dc.subject.por.fl_str_mv educação em saúde
aprendizagem baseada em problemas
educação de pós-graduação
educação baseada em competências
educação em saúde pública
educación en salud
aprendizaje basado en problemas
educación de postgrado
educación basada en competencias
educación en salud pública
health education
problem-based learning
graduate education
competency-based education
public health education
topic educação em saúde
aprendizagem baseada em problemas
educação de pós-graduação
educação baseada em competências
educação em saúde pública
educación en salud
aprendizaje basado en problemas
educación de postgrado
educación basada en competencias
educación en salud pública
health education
problem-based learning
graduate education
competency-based education
public health education
description The objective of this article is to report the experience of postgraduate students when using the Charles Maguerez Arc as a methodology that problematizes and enhances critical-reflective and creative thinking in a health education discipline. The method is experience report on the construction of the Arch developed in the Postgraduate Course in Health and Rurality. This study addresses the theoretical aspects of education as a promotion tool. The problematizing learning proposal, together with the theoretical-conceptual convergences supported by Freire's theory, allowed reflections and connections between pedagogical practices and the dialogue of health processes experienced by master's students. This enabled disaccommodation and critical reflection on ideal-real practice. The development of the Charles Maguerez Arch as a tool for promoting health education showed that it is possible to use educational theories and active methodologies in the field of health, as the critical-reflective approach gives those involved the opportunity to become protagonists in your teaching-learning process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233
10.35699/2237-5864.2023.45233
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2023.45233
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39454
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39664
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fabiane Debastiani, Juliana Fabris, Camila Franceschi, Ethel Bastos da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fabiane Debastiani, Juliana Fabris, Camila Franceschi, Ethel Bastos da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-19
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636525387776