Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233 |
Resumo: | The objective of this article is to report the experience of postgraduate students when using the Charles Maguerez Arc as a methodology that problematizes and enhances critical-reflective and creative thinking in a health education discipline. The method is experience report on the construction of the Arch developed in the Postgraduate Course in Health and Rurality. This study addresses the theoretical aspects of education as a promotion tool. The problematizing learning proposal, together with the theoretical-conceptual convergences supported by Freire's theory, allowed reflections and connections between pedagogical practices and the dialogue of health processes experienced by master's students. This enabled disaccommodation and critical reflection on ideal-real practice. The development of the Charles Maguerez Arch as a tool for promoting health education showed that it is possible to use educational theories and active methodologies in the field of health, as the critical-reflective approach gives those involved the opportunity to become protagonists in your teaching-learning process. |
id |
UFMG-24_4ceb91e9e74b925c6c0e7f386363f31b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45233 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate programArco de Charles Maguerez: potenciador reflexivo en educación para la salud en el programa de posgrado stricto sensuArco de Charles Maguerez: potencializador reflexivo na educação em saúde na pós-graduação stricto sensueducação em saúdeaprendizagem baseada em problemaseducação de pós-graduaçãoeducação baseada em competênciaseducação em saúde públicaeducación en saludaprendizaje basado en problemaseducación de postgradoeducación basada en competenciaseducación en salud públicahealth educationproblem-based learninggraduate educationcompetency-based educationpublic health educationThe objective of this article is to report the experience of postgraduate students when using the Charles Maguerez Arc as a methodology that problematizes and enhances critical-reflective and creative thinking in a health education discipline. The method is experience report on the construction of the Arch developed in the Postgraduate Course in Health and Rurality. This study addresses the theoretical aspects of education as a promotion tool. The problematizing learning proposal, together with the theoretical-conceptual convergences supported by Freire's theory, allowed reflections and connections between pedagogical practices and the dialogue of health processes experienced by master's students. This enabled disaccommodation and critical reflection on ideal-real practice. The development of the Charles Maguerez Arch as a tool for promoting health education showed that it is possible to use educational theories and active methodologies in the field of health, as the critical-reflective approach gives those involved the opportunity to become protagonists in your teaching-learning process.El objetivo de este artículo es reportar la experiencia de estudiantes de posgrado al utilizar el Arco de Charles Maguerez como metodología que problematiza y potencia el pensamiento crítico-reflexivo y creativo en una disciplina de educación en salud. El método es relato de experiencia sobre la construcción del Arco desarrollado en el Postgrado en Salud y Ruralidad. Este estudio aborda los aspectos teóricos de la educación como herramienta de promoción. La propuesta de aprendizaje problematizador, junto con las convergencias teórico-conceptuales sustentadas en la teoría de Freire, permitieron reflexiones y conexiones entre las prácticas pedagógicas y el diálogo de los procesos de salud vividos por los estudiantes de maestría. Esto permitió el desalojo y la reflexión crítica sobre la práctica ideal-real. El desarrollo del Arco Carlos Maguerez como herramienta para promover la educación en salud demostró que es posible utilizar teorías educativas y metodologías activas en el campo de la salud, ya que el enfoque crítico-reflexivo brinda a los involucrados la oportunidad de convertirse en protagonistas de su proceso de enseñanza-aprendizaje.O objetivo deste artigo é relatar a experiência de pós-graduandos ao utilizar o Arco de Charles Maguerez como uma metodologia que problematiza e potencializa o pensamento crítico-reflexivo e criativo em uma disciplina de educação em saúde. O método é o relato de experiência da construção do Arco desenvolvido no curso de Pós-Graduação em Saúde e Ruralidade. Este estudo aborda as vertentes teóricas da educação como uma ferramenta de promoção. A proposta de aprendizagem problematizadora, juntamente com as convergências teórico-conceituais sustentadas pela teoria freiriana, permitiu reflexões e conexões entre as práticas pedagógicas e a interlocução dos processos de saúde vivenciados pelos mestrandos. Isso possibilitou a desacomodação e a reflexão crítica sobre a prática ideal-real. O desenvolvimento do Arco de Charles Maguerez como ferramenta para a promoção da educação em saúde evidenciou que é possível a utilização de teorias da educação e metodologias ativas no campo da saúde, pois a abordagem crítico-reflexiva oportuniza aos envolvidos tornarem-se protagonistas no seu processo de ensino-aprendizagem.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/4523310.35699/2237-5864.2023.45233Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39454https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39664Copyright (c) 2023 Fabiane Debastiani, Juliana Fabris, Camila Franceschi, Ethel Bastos da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDebastiani, FabianeFabris, JulianaFranceschi, CamilaSilva, Ethel Bastos da2024-01-10T20:16:24Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45233Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2024-01-10T20:16:24Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program Arco de Charles Maguerez: potenciador reflexivo en educación para la salud en el programa de posgrado stricto sensu Arco de Charles Maguerez: potencializador reflexivo na educação em saúde na pós-graduação stricto sensu |
title |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program |
spellingShingle |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program Debastiani, Fabiane educação em saúde aprendizagem baseada em problemas educação de pós-graduação educação baseada em competências educação em saúde pública educación en salud aprendizaje basado en problemas educación de postgrado educación basada en competencias educación en salud pública health education problem-based learning graduate education competency-based education public health education |
title_short |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program |
title_full |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program |
title_fullStr |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program |
title_full_unstemmed |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program |
title_sort |
Arch of Charles Maguerez: reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program |
author |
Debastiani, Fabiane |
author_facet |
Debastiani, Fabiane Fabris, Juliana Franceschi, Camila Silva, Ethel Bastos da |
author_role |
author |
author2 |
Fabris, Juliana Franceschi, Camila Silva, Ethel Bastos da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Debastiani, Fabiane Fabris, Juliana Franceschi, Camila Silva, Ethel Bastos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação em saúde aprendizagem baseada em problemas educação de pós-graduação educação baseada em competências educação em saúde pública educación en salud aprendizaje basado en problemas educación de postgrado educación basada en competencias educación en salud pública health education problem-based learning graduate education competency-based education public health education |
topic |
educação em saúde aprendizagem baseada em problemas educação de pós-graduação educação baseada em competências educação em saúde pública educación en salud aprendizaje basado en problemas educación de postgrado educación basada en competencias educación en salud pública health education problem-based learning graduate education competency-based education public health education |
description |
The objective of this article is to report the experience of postgraduate students when using the Charles Maguerez Arc as a methodology that problematizes and enhances critical-reflective and creative thinking in a health education discipline. The method is experience report on the construction of the Arch developed in the Postgraduate Course in Health and Rurality. This study addresses the theoretical aspects of education as a promotion tool. The problematizing learning proposal, together with the theoretical-conceptual convergences supported by Freire's theory, allowed reflections and connections between pedagogical practices and the dialogue of health processes experienced by master's students. This enabled disaccommodation and critical reflection on ideal-real practice. The development of the Charles Maguerez Arch as a tool for promoting health education showed that it is possible to use educational theories and active methodologies in the field of health, as the critical-reflective approach gives those involved the opportunity to become protagonists in your teaching-learning process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233 10.35699/2237-5864.2023.45233 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2023.45233 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39454 https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45233/39664 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fabiane Debastiani, Juliana Fabris, Camila Franceschi, Ethel Bastos da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fabiane Debastiani, Juliana Fabris, Camila Franceschi, Ethel Bastos da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-19 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636525387776 |