Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660 |
Resumo: | This work aimed to discuss the gains obtained by students of higher education in the understanding and assimilation of fundamental concepts in health care courses based on the use of the problem - based learning method (PBLM). A bibliographic survey was carried out in books obtained in the library of the Anhanguera University of São Paulo, theses, journals and scientific articles that were available in the scientific bases Scielo and Google Scholar, using as descriptor "method of learning based on problems". Based on this bibliographic review, it was possible to conclude that students, when submitted to PBLM, develop autonomy and independence during the construction of their own knowledge, characteristics that favor students in the search for knowledge, consolidation of ethical, fundamental and specific concepts in different courses of health area, in addition to promoting social interaction and strengthening the process of humanization during the training of students and health professionals. |
id |
UNESP-15_4d8d1bf54fe43bbbb0e6f6a26ab34503 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11660 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation coursesVantajas de la utilización del método de aprendizaje basado en problemas (mapb) en cursos de graduación en el área de la saludVantagens da utilização do método de aprendizagem baseada em problemas (mapb) em cursos de graduação na área da saúdeActive learningHealth areaHigher EducationProblem-based learning method.Aprendizaje activoSaludEducación SuperiorMétodo de aprendizaje basado en problemas.Aprendizagem ativaSaúdeEnsino SuperiorMétodo de aprendizagem baseada em problemas.This work aimed to discuss the gains obtained by students of higher education in the understanding and assimilation of fundamental concepts in health care courses based on the use of the problem - based learning method (PBLM). A bibliographic survey was carried out in books obtained in the library of the Anhanguera University of São Paulo, theses, journals and scientific articles that were available in the scientific bases Scielo and Google Scholar, using as descriptor "method of learning based on problems". Based on this bibliographic review, it was possible to conclude that students, when submitted to PBLM, develop autonomy and independence during the construction of their own knowledge, characteristics that favor students in the search for knowledge, consolidation of ethical, fundamental and specific concepts in different courses of health area, in addition to promoting social interaction and strengthening the process of humanization during the training of students and health professionals.Este trabajo objetivó discutir las ganancias obtenidas por alumnos de la enseñanza superior en la comprensión y asimilación de conceptos fundamentales en cursos del área de la salud a partir de la utilización del método de aprendizaje basado en problemas (MABP). Se realizó un levantamiento bibliográfico en libros obtenidos en la biblioteca de la Universidad Anhanguera de São Paulo, tesis, revistas y artículos científicos que se encontraban disponibles en las bases científicas Scielo y Google Académico, utilizando como descriptor "método de aprendizaje basado en problemas". A partir de esta revisión bibliográfica fue posible concluir que los discentes, cuando sometidos al MABP, desarrollan autonomía e independencia durante la construcción de su propio conocimiento, características que favorecen a los estudiantes en la búsqueda del conocimiento, consolidación de conceptos éticos, fundamentales y específicos en diferentes cursos de la enseñanza el área de la salud, además de promover la interacción social y fortalecer el proceso de humanización durante la formación de los estudiantes y profesionales de la salud.Este trabalho objetivou discutir os ganhos obtidos por discentes do ensino superior na compreensão e assimilação de conceitos fundamentais em cursos da área da saúde a partir da utilização do método de aprendizagem baseado em problemas (MABP). Foi realizado um levantamento bibliográfico em livros obtidos na biblioteca da Universidade Anhanguera de São Paulo, teses, revistas e artigos científicos que se encontravam disponíveis nas bases científicas Scielo e Google Acadêmico, utilizando como descritor a frase “método de aprendizagem baseado em problemas”. A partir desta revisão bibliográfica foi possível concluir que discentes, quando submetidos ao MABP, desenvolvem autonomia e independência durante a construção do seu próprio conhecimento, características que favorecem os estudantes na busca do conhecimento, consolidação de conceitos éticos, fundamentais e específicos em diferentes cursos da área da saúde, além de promover a interação social e fortalecer o processo de humanização durante a formação dos estudantes e profissionais da saúde. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1166010.21723/riaee.v14i2.11660Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-353Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-3531982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8022https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8137https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8584Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes-Rodrigues, Francisco SandroErrante, Paolo RuggeroLima, Rildo Yamagutido Carmo, Alípio de OliveiraSilva, Enny FernandesGehrke, FláviaCarvalho, Diego SoaresTikazawa, Eduardo HiroshiFerraz, Renato Ribeiro NogueiraCaricati-Neto, AfonsoTaha, Murched Omar2019-11-14T17:57:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11660Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T17:57:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses Vantajas de la utilización del método de aprendizaje basado en problemas (mapb) en cursos de graduación en el área de la salud Vantagens da utilização do método de aprendizagem baseada em problemas (mapb) em cursos de graduação na área da saúde |
title |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses |
spellingShingle |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro Active learning Health area Higher Education Problem-based learning method. Aprendizaje activo Salud Educación Superior Método de aprendizaje basado en problemas. Aprendizagem ativa Saúde Ensino Superior Método de aprendizagem baseada em problemas. |
title_short |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses |
title_full |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses |
title_fullStr |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses |
title_full_unstemmed |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses |
title_sort |
Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses |
author |
Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro |
author_facet |
Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro Errante, Paolo Ruggero Lima, Rildo Yamaguti do Carmo, Alípio de Oliveira Silva, Enny Fernandes Gehrke, Flávia Carvalho, Diego Soares Tikazawa, Eduardo Hiroshi Ferraz, Renato Ribeiro Nogueira Caricati-Neto, Afonso Taha, Murched Omar |
author_role |
author |
author2 |
Errante, Paolo Ruggero Lima, Rildo Yamaguti do Carmo, Alípio de Oliveira Silva, Enny Fernandes Gehrke, Flávia Carvalho, Diego Soares Tikazawa, Eduardo Hiroshi Ferraz, Renato Ribeiro Nogueira Caricati-Neto, Afonso Taha, Murched Omar |
author2_role |
author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro Errante, Paolo Ruggero Lima, Rildo Yamaguti do Carmo, Alípio de Oliveira Silva, Enny Fernandes Gehrke, Flávia Carvalho, Diego Soares Tikazawa, Eduardo Hiroshi Ferraz, Renato Ribeiro Nogueira Caricati-Neto, Afonso Taha, Murched Omar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Active learning Health area Higher Education Problem-based learning method. Aprendizaje activo Salud Educación Superior Método de aprendizaje basado en problemas. Aprendizagem ativa Saúde Ensino Superior Método de aprendizagem baseada em problemas. |
topic |
Active learning Health area Higher Education Problem-based learning method. Aprendizaje activo Salud Educación Superior Método de aprendizaje basado en problemas. Aprendizagem ativa Saúde Ensino Superior Método de aprendizagem baseada em problemas. |
description |
This work aimed to discuss the gains obtained by students of higher education in the understanding and assimilation of fundamental concepts in health care courses based on the use of the problem - based learning method (PBLM). A bibliographic survey was carried out in books obtained in the library of the Anhanguera University of São Paulo, theses, journals and scientific articles that were available in the scientific bases Scielo and Google Scholar, using as descriptor "method of learning based on problems". Based on this bibliographic review, it was possible to conclude that students, when submitted to PBLM, develop autonomy and independence during the construction of their own knowledge, characteristics that favor students in the search for knowledge, consolidation of ethical, fundamental and specific concepts in different courses of health area, in addition to promoting social interaction and strengthening the process of humanization during the training of students and health professionals. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660 10.21723/riaee.v14i2.11660 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i2.11660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8022 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8137 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8584 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-353 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-353 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856700981248 |