Information literacy: the concept captured from studies on health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silveira, Martha Silvia Martinez, Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da, Camacho, Luiz Antonio Bastos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/681
Resumo: The concept of information literacy (IL) has evolved since its birth in 1974. This article analyzes the employment of the IL concept within studies in the health sciences. For this purpose, we have used the bibliographic search on Medline/PubMed throughout 1998-2010. Both IL and aspects of IL on texts and questionnaires of selected articles were examined. From 26 studies, four applied the expression IL and 22 applied different terms. The studies that seemed to investigate aspects more tied to the concept of IL had librarians as authors or collaborators. Although the IL term has only been employed in four studies, the intention of investigating IL was implicit on the remaining 22 studies. Since Medline indexes the health science literature, we believe that the authors preferred not to use the term IL or, perhaps, they were not aware of its particular concept. The incorporation of IL into Medline's MeSH vocabulary indicates that IL has been assimilated by the health sciences.
id FIOCRUZ-6_13f54fc0567f7d7d4178dee2f901adfe
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/681
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Information literacy: the concept captured from studies on healthAlfabetización informacional: el concepto revelado en estudios en el área de saludCompetência em Informação: o conceito revelado em estudos da área da saúdeInformation literacyConcept formationHealth sciencesClassificationQuestionnaires ResumenAlfabetización informacionalFormación del conceptoCiencias de la saludClasificaciónCuestionariosCompetência em informaçãoFormação do conceitoCiências da saúdeClassificaçãoQuestionáriosThe concept of information literacy (IL) has evolved since its birth in 1974. This article analyzes the employment of the IL concept within studies in the health sciences. For this purpose, we have used the bibliographic search on Medline/PubMed throughout 1998-2010. Both IL and aspects of IL on texts and questionnaires of selected articles were examined. From 26 studies, four applied the expression IL and 22 applied different terms. The studies that seemed to investigate aspects more tied to the concept of IL had librarians as authors or collaborators. Although the IL term has only been employed in four studies, the intention of investigating IL was implicit on the remaining 22 studies. Since Medline indexes the health science literature, we believe that the authors preferred not to use the term IL or, perhaps, they were not aware of its particular concept. The incorporation of IL into Medline's MeSH vocabulary indicates that IL has been assimilated by the health sciences.El concepto de “information literacy” (IL), o alfabetización informacional (ALFIN), ha sido gradualmente alterado desde su surgimiento en 1974. Este artículo tiene por objetivo analizar el uso del concepto de ALFIN en estudios en el área de salud. El método de trabajo ha sido una investigación bibliográfica en el Medline/PubMed de los años 1998-2010. Se buscó su uso o aspectos de ALFIN en el texto y cuestionarios de los respectivos estudios. De los 26 estudios seleccionados, cuatro emplearan el término IL y otros términos fueron identificados en los demás. Bibliotecarios escribieron los estudios más relacionados con el concepto tradicional de ALFIN o fueron sus colaboradores. Aunque el término ALFIN ha sido usado en pocos trabajos, los demás tenían implícita la intención de investigarlo ese término. Porque Medline se centra en el área de salud, nosotros creemos que los autores han escogido no usar lo término ALFIN teniendo en cuenta el contexto de la publicación o quizá porque, no tenían conocimiento del concepto teórico. Asimismo, su incorporación en el área de ciencias de la salud ya es realidad.O conceito de “information literacy” (IL), competência em informação (CI), vem sendo modificado desde o seu surgimento em 1974. O objetivo deste artigo é analisar o uso desse conceito nos estudos da área da saúde. O método utilizado foi o de pesquisa bibliográfica na Medline/PubMed nos anos 1998-2010. Buscou-se o seu emprego e/ou seus aspectos nos textos e questionários dos estudos selecionados. Entre os resultados obtidos, foi possível observar que, em 26 estudos, quatro empregaram a expressão IL e 22 usaram outros termos. Os estudos mais alinhados com esse conceito contaram com bibliotecários como autores ou colaboradores. Embora a expressão IL tenha sido empregada somente em quatro trabalhos, nos outros 22 a intenção de se investigar a CI estava implícita. Como a base Medline é voltado para a área da saúde, acreditamos ser possível que os autores que optaram por não usar a expressão tivessem em vista o contexto da publicação, ou então desconhecessem o conceito teórico. Sua incorporação, entretanto, é realidade nas áreas das ciências da saúde.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2015-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/68110.3395/reciis.v8i3.681Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 8 No. 3 (2014)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 8 Núm. 3 (2014)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 8 No 3 (2014)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 8 n. 3 (2014)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/681/1329Vincent, Beatriz Rodrigues LopesSilveira, Martha Silvia MartinezLuz, Maurício Roberto Motta Pinto daCamacho, Luiz Antonio Bastosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-12-04T12:58:55Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/681Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2015-12-04T12:58:55RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy: the concept captured from studies on health
Alfabetización informacional: el concepto revelado en estudios en el área de salud
Competência em Informação: o conceito revelado em estudos da área da saúde
title Information literacy: the concept captured from studies on health
spellingShingle Information literacy: the concept captured from studies on health
Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
Information literacy
Concept formation
Health sciences
Classification
Questionnaires Resumen
Alfabetización informacional
Formación del concepto
Ciencias de la salud
Clasificación
Cuestionarios
Competência em informação
Formação do conceito
Ciências da saúde
Classificação
Questionários
title_short Information literacy: the concept captured from studies on health
title_full Information literacy: the concept captured from studies on health
title_fullStr Information literacy: the concept captured from studies on health
title_full_unstemmed Information literacy: the concept captured from studies on health
title_sort Information literacy: the concept captured from studies on health
author Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
author_facet Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
Silveira, Martha Silvia Martinez
Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da
Camacho, Luiz Antonio Bastos
author_role author
author2 Silveira, Martha Silvia Martinez
Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da
Camacho, Luiz Antonio Bastos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
Silveira, Martha Silvia Martinez
Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da
Camacho, Luiz Antonio Bastos
dc.subject.por.fl_str_mv Information literacy
Concept formation
Health sciences
Classification
Questionnaires Resumen
Alfabetización informacional
Formación del concepto
Ciencias de la salud
Clasificación
Cuestionarios
Competência em informação
Formação do conceito
Ciências da saúde
Classificação
Questionários
topic Information literacy
Concept formation
Health sciences
Classification
Questionnaires Resumen
Alfabetización informacional
Formación del concepto
Ciencias de la salud
Clasificación
Cuestionarios
Competência em informação
Formação do conceito
Ciências da saúde
Classificação
Questionários
description The concept of information literacy (IL) has evolved since its birth in 1974. This article analyzes the employment of the IL concept within studies in the health sciences. For this purpose, we have used the bibliographic search on Medline/PubMed throughout 1998-2010. Both IL and aspects of IL on texts and questionnaires of selected articles were examined. From 26 studies, four applied the expression IL and 22 applied different terms. The studies that seemed to investigate aspects more tied to the concept of IL had librarians as authors or collaborators. Although the IL term has only been employed in four studies, the intention of investigating IL was implicit on the remaining 22 studies. Since Medline indexes the health science literature, we believe that the authors preferred not to use the term IL or, perhaps, they were not aware of its particular concept. The incorporation of IL into Medline's MeSH vocabulary indicates that IL has been assimilated by the health sciences.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/681
10.3395/reciis.v8i3.681
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/681
identifier_str_mv 10.3395/reciis.v8i3.681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/681/1329
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 8 No. 3 (2014)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 8 Núm. 3 (2014)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 8 No 3 (2014)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 8 n. 3 (2014)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942462888116224