Deviating from the norm: experiences of bioidentities and normatization in a virtual community on dyslexia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2469 |
Resumo: | Biomedicine has been increasingly concerned with issues of human life that were not seen as a health problem. In this process, difficulties related to learning and mastery of language norms came to be classified as ‘dyslexia’ by this field. Today, people are looking for online spaces to search for information and connect with other individuals who share the same health condition or illness. In this article, we present the results of a research that aimed to analyze the experience of subjects named as dyslexic or close to this diagnosis who are part of the virtual community amigosedislexia.com, on Facebook. In terms of methodology, this work was based on exploratory research with qualitative approach, conducting a thematic content analysis. Posts from the community’s ‘digital influencers’ were classified and analyzed. This research allowed us to identify four communication profiles present in the analyzed environment, namely: ‘welcoming’, ‘citizen poster’, ‘clinician/specialist’ and ‘otherness’. |
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Deviating from the norm: experiences of bioidentities and normatization in a virtual community on dyslexiaDesviarse de la norma: experiencias de bioidentidades y normatización en una comunidad virtual sobre dislexiaDesviando da norma: experiências de bioidentidades e normatização em uma comunidade virtual sobre dislexiaMedicalizationDyslexiaOnline social networkingOnline access to informationSocial media.MedicalizaciónDislexiaRedes sociales onlineAcceso a la información en líneaMedios de comunicación sociales.MedicalizaçãoDislexiaRedes sociais on-lineAcesso à informação on-lineMídias sociais.Biomedicine has been increasingly concerned with issues of human life that were not seen as a health problem. In this process, difficulties related to learning and mastery of language norms came to be classified as ‘dyslexia’ by this field. Today, people are looking for online spaces to search for information and connect with other individuals who share the same health condition or illness. In this article, we present the results of a research that aimed to analyze the experience of subjects named as dyslexic or close to this diagnosis who are part of the virtual community amigosedislexia.com, on Facebook. In terms of methodology, this work was based on exploratory research with qualitative approach, conducting a thematic content analysis. Posts from the community’s ‘digital influencers’ were classified and analyzed. This research allowed us to identify four communication profiles present in the analyzed environment, namely: ‘welcoming’, ‘citizen poster’, ‘clinician/specialist’ and ‘otherness’.La biomedicina se ha preocupado cada vez más por cuestiones de la vida humana que no se consideraban un problema de salud. Así, dificultades relacionadas con el aprendizaje y el dominio de las normas del lenguaje llegaron a ser clasificadas como ‘dislexia’ por este campo. Hoy, las personas buscan espacios en línea para buscar información y conectarse con otras que comparten la misma condición de salud o enfermedad. Presentamos los resultados de una investigación que analizó la experiencia de sujetos denominados como disléxicos o cercanos a este diagnóstico que forman parte de la comunidad virtual amigosedislexia.com, en Facebook. Metodológicamente, este trabajo se basó en un enfoque cualitativo con carácter exploratorio, realizando un análisis de contenido temático. Las publicaciones de los ‘influencers digitales’ de la comunidad fueron clasificadas y analizadas. Esta investigación permitió identificar cuatro perfiles comunicativos presentes en el entorno analizado, a saber: ‘bienvenida’, ‘poster ciudadano’, ‘clínico/especialista’ y ‘alteridad’. A biomedicina tem se ocupado cada vez mais de questões da vida humana que não eram vistas como problema de saúde. Nesse processo, dificuldades relacionadas à aprendizagem e ao domínio das normas da linguagem passaram a ser classificadas como ‘dislexia’ por esse campo. Atualmente as pessoas têm buscado espaços on-line para procurar informações e se conectar com outros indivíduos que compartilham a mesma condição de saúde ou doença. Neste artigo, apresentamos os resultados de uma pesquisa que visou analisar a experiência de sujeitos denominados como disléxicos ou próximos a esse diagnóstico que integram a comunidade virtual amigosedislexia.com, organizada no Facebook. Metodologicamente, este trabalho baseou-se na abordagem qualitativa com caráter exploratório, realizando uma análise de conteúdo temática. Foram classificadas e analisadas as postagens dos ‘influenciadores digitais’ da comunidade. Esta pesquisa permitiu identificar quatro perfis de comunicação presentes no ambiente analisado, a saber: “acolhedor”, “poster cidadão”, “clínico/especialista” e “alteridade”. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/246910.29397/reciis.v16i2.2469Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 16 No. 2 (2022): Dossiê Perspectivas multidisciplinares sobre desinformação em ciência e saúdeRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Dossiê Perspectivas multidisciplinares sobre desinformação em ciência e saúdeRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 16 No 2 (2022): Dossiê Perspectivas multidisciplinares sobre desinformação em ciência e saúdeRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 16 n. 2 (2022): Dossiê Perspectivas multidisciplinares sobre desinformação em ciência e saúde1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2469/2518Faria, Gisela Alves PauloPereira Neto, André de FariaBarbosa, Leticiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-25T18:01:44Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2469Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-08-25T18:01:44RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
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