Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: D'Abreu, Patrícia Cardoso
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205
Resumo: This works invites a reflection on the representations of female identity offered by the documentary ‘Estamira’ under the ‘risk of the real’. Mediated by the camera, the power of the imaginary and collective life build something shared based on what we put in action from ourselves and others. In this mise-en-scéne, the ethics of ‘act(ing)’ the world and the aesthetics of the documentary allow the stories of a wastepicker in Campo Grande (a poor neighborhood in Rio de Janeiro) to prominently display on the screen that which excludes her: handling the waste of others. Those who interact with the protagonist have to deal with the residues of a fragmented, intense discourse in constant flow: these ‘sense pickers’, authors and viewers alike are faced with the decoded keys of her perspective on female identity – what she calls “trocadilo” as she discusses themes such as seduction, patriarchy, gender and maternity.
id FIOCRUZ-6_78b67c6fb5cc70d56c8fea5fabe4e96a
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1205
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentaryImagen “riesgo”: la mise-en-scène y el “trocadilo” en el documental EstamiraImagem risco: a mise-en-scène e o “trocadilo” do documentário Estamiradocumentaryaestheticsethicsfemininediscoursegendersignificance.Documentalestéticaéticafemeninodiscursogénerosentido.documentárioestéticaéticafemininodiscursogênerosentido.This works invites a reflection on the representations of female identity offered by the documentary ‘Estamira’ under the ‘risk of the real’. Mediated by the camera, the power of the imaginary and collective life build something shared based on what we put in action from ourselves and others. In this mise-en-scéne, the ethics of ‘act(ing)’ the world and the aesthetics of the documentary allow the stories of a wastepicker in Campo Grande (a poor neighborhood in Rio de Janeiro) to prominently display on the screen that which excludes her: handling the waste of others. Those who interact with the protagonist have to deal with the residues of a fragmented, intense discourse in constant flow: these ‘sense pickers’, authors and viewers alike are faced with the decoded keys of her perspective on female identity – what she calls “trocadilo” as she discusses themes such as seduction, patriarchy, gender and maternity.Este trabajo invita a reflexionar sobre las representaciones de lo femenino que, en el documental Estamira, aparecen bajo el “riesgo de lo real”. Mediante la cámara, la fuerza de lo imaginario y de la vida ordinaria construye algo común a partir de lo que ponemos en acción de nosotros y del otro. En esta mise-en-scène, la ética de la ‘puesta en escena’ del mundo y la estética de lo documental hacen que los relatos de una recolectora de residuos de Río de Janeiro plasmen en la pantalla lo que la excluye: lidiar con restos. Es con los residuos de un discurso fragmentado, intenso, fluido, que el otro de la protagonista tiene que lidiar: recolectores de sentido, autores y espectadores de la película se ven frente la decodificación de claves de lectura sobre lo femenino – lo que ella denomina “trocadilo” al aborda temas como seducción, cuerpo, consumo, patriarcado, género, maternidad.Este trabalho convida a refletir sobre as representações do feminino que, no documentário ‘Estamira’, se dão sob o ‘risco do real’. Mediada pela câmera, a força do imaginário e da vida ordinária constrói algo comum a partir do que colocamos de nós e do outro em ação. Nessa mise-en-scène, a ética da “in-cenação” do mundo e a estética do documental fazem com que os relatos de uma catadora de Campo Grande, na zona oeste da cidade do Rio de Janeiro, coloquem no campo da tela o que a exclui: lidar com restos. É com os resíduos de um discurso fragmentado, intenso e em fluxo que o outro da protagonista tem que lidar: catadores de sentido, autores e espectadores do filme são colocados diante da descodificação de chaves de leitura sobre o feminino – o que ela chama de “trocadilo” quando aborda temas como sedução, corpo, consumo, patriarcado, gênero e maternidade.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/120510.29397/reciis.v11i2.1205Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 2 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 2 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 2 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 2 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205/2111D'Abreu, Patrícia Cardosoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-21T16:08:18Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1205Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-11-21T16:08:18RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
Imagen “riesgo”: la mise-en-scène y el “trocadilo” en el documental Estamira
Imagem risco: a mise-en-scène e o “trocadilo” do documentário Estamira
title Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
spellingShingle Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
D'Abreu, Patrícia Cardoso
documentary
aesthetics
ethics
feminine
discourse
gender
significance.
Documental
estética
ética
femenino
discurso
género
sentido.
documentário
estética
ética
feminino
discurso
gênero
sentido.
title_short Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
title_full Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
title_fullStr Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
title_full_unstemmed Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
title_sort Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
author D'Abreu, Patrícia Cardoso
author_facet D'Abreu, Patrícia Cardoso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv D'Abreu, Patrícia Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv documentary
aesthetics
ethics
feminine
discourse
gender
significance.
Documental
estética
ética
femenino
discurso
género
sentido.
documentário
estética
ética
feminino
discurso
gênero
sentido.
topic documentary
aesthetics
ethics
feminine
discourse
gender
significance.
Documental
estética
ética
femenino
discurso
género
sentido.
documentário
estética
ética
feminino
discurso
gênero
sentido.
description This works invites a reflection on the representations of female identity offered by the documentary ‘Estamira’ under the ‘risk of the real’. Mediated by the camera, the power of the imaginary and collective life build something shared based on what we put in action from ourselves and others. In this mise-en-scéne, the ethics of ‘act(ing)’ the world and the aesthetics of the documentary allow the stories of a wastepicker in Campo Grande (a poor neighborhood in Rio de Janeiro) to prominently display on the screen that which excludes her: handling the waste of others. Those who interact with the protagonist have to deal with the residues of a fragmented, intense discourse in constant flow: these ‘sense pickers’, authors and viewers alike are faced with the decoded keys of her perspective on female identity – what she calls “trocadilo” as she discusses themes such as seduction, patriarchy, gender and maternity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205
10.29397/reciis.v11i2.1205
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v11i2.1205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205/2111
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 2 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 2 (2017)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 2 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 2 (2017)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942465275723776