Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205 |
Resumo: | This works invites a reflection on the representations of female identity offered by the documentary ‘Estamira’ under the ‘risk of the real’. Mediated by the camera, the power of the imaginary and collective life build something shared based on what we put in action from ourselves and others. In this mise-en-scéne, the ethics of ‘act(ing)’ the world and the aesthetics of the documentary allow the stories of a wastepicker in Campo Grande (a poor neighborhood in Rio de Janeiro) to prominently display on the screen that which excludes her: handling the waste of others. Those who interact with the protagonist have to deal with the residues of a fragmented, intense discourse in constant flow: these ‘sense pickers’, authors and viewers alike are faced with the decoded keys of her perspective on female identity – what she calls “trocadilo” as she discusses themes such as seduction, patriarchy, gender and maternity. |
id |
FIOCRUZ-6_78b67c6fb5cc70d56c8fea5fabe4e96a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1205 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentaryImagen “riesgo”: la mise-en-scène y el “trocadilo” en el documental EstamiraImagem risco: a mise-en-scène e o “trocadilo” do documentário Estamiradocumentaryaestheticsethicsfemininediscoursegendersignificance.Documentalestéticaéticafemeninodiscursogénerosentido.documentárioestéticaéticafemininodiscursogênerosentido.This works invites a reflection on the representations of female identity offered by the documentary ‘Estamira’ under the ‘risk of the real’. Mediated by the camera, the power of the imaginary and collective life build something shared based on what we put in action from ourselves and others. In this mise-en-scéne, the ethics of ‘act(ing)’ the world and the aesthetics of the documentary allow the stories of a wastepicker in Campo Grande (a poor neighborhood in Rio de Janeiro) to prominently display on the screen that which excludes her: handling the waste of others. Those who interact with the protagonist have to deal with the residues of a fragmented, intense discourse in constant flow: these ‘sense pickers’, authors and viewers alike are faced with the decoded keys of her perspective on female identity – what she calls “trocadilo” as she discusses themes such as seduction, patriarchy, gender and maternity.Este trabajo invita a reflexionar sobre las representaciones de lo femenino que, en el documental Estamira, aparecen bajo el “riesgo de lo real”. Mediante la cámara, la fuerza de lo imaginario y de la vida ordinaria construye algo común a partir de lo que ponemos en acción de nosotros y del otro. En esta mise-en-scène, la ética de la ‘puesta en escena’ del mundo y la estética de lo documental hacen que los relatos de una recolectora de residuos de Río de Janeiro plasmen en la pantalla lo que la excluye: lidiar con restos. Es con los residuos de un discurso fragmentado, intenso, fluido, que el otro de la protagonista tiene que lidiar: recolectores de sentido, autores y espectadores de la película se ven frente la decodificación de claves de lectura sobre lo femenino – lo que ella denomina “trocadilo” al aborda temas como seducción, cuerpo, consumo, patriarcado, género, maternidad.Este trabalho convida a refletir sobre as representações do feminino que, no documentário ‘Estamira’, se dão sob o ‘risco do real’. Mediada pela câmera, a força do imaginário e da vida ordinária constrói algo comum a partir do que colocamos de nós e do outro em ação. Nessa mise-en-scène, a ética da “in-cenação” do mundo e a estética do documental fazem com que os relatos de uma catadora de Campo Grande, na zona oeste da cidade do Rio de Janeiro, coloquem no campo da tela o que a exclui: lidar com restos. É com os resíduos de um discurso fragmentado, intenso e em fluxo que o outro da protagonista tem que lidar: catadores de sentido, autores e espectadores do filme são colocados diante da descodificação de chaves de leitura sobre o feminino – o que ela chama de “trocadilo” quando aborda temas como sedução, corpo, consumo, patriarcado, gênero e maternidade.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/120510.29397/reciis.v11i2.1205Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 2 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 2 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 2 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 2 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205/2111D'Abreu, Patrícia Cardosoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-21T16:08:18Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1205Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-11-21T16:08:18RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary Imagen “riesgo”: la mise-en-scène y el “trocadilo” en el documental Estamira Imagem risco: a mise-en-scène e o “trocadilo” do documentário Estamira |
title |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary |
spellingShingle |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary D'Abreu, Patrícia Cardoso documentary aesthetics ethics feminine discourse gender significance. Documental estética ética femenino discurso género sentido. documentário estética ética feminino discurso gênero sentido. |
title_short |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary |
title_full |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary |
title_fullStr |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary |
title_full_unstemmed |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary |
title_sort |
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentary |
author |
D'Abreu, Patrícia Cardoso |
author_facet |
D'Abreu, Patrícia Cardoso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D'Abreu, Patrícia Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
documentary aesthetics ethics feminine discourse gender significance. Documental estética ética femenino discurso género sentido. documentário estética ética feminino discurso gênero sentido. |
topic |
documentary aesthetics ethics feminine discourse gender significance. Documental estética ética femenino discurso género sentido. documentário estética ética feminino discurso gênero sentido. |
description |
This works invites a reflection on the representations of female identity offered by the documentary ‘Estamira’ under the ‘risk of the real’. Mediated by the camera, the power of the imaginary and collective life build something shared based on what we put in action from ourselves and others. In this mise-en-scéne, the ethics of ‘act(ing)’ the world and the aesthetics of the documentary allow the stories of a wastepicker in Campo Grande (a poor neighborhood in Rio de Janeiro) to prominently display on the screen that which excludes her: handling the waste of others. Those who interact with the protagonist have to deal with the residues of a fragmented, intense discourse in constant flow: these ‘sense pickers’, authors and viewers alike are faced with the decoded keys of her perspective on female identity – what she calls “trocadilo” as she discusses themes such as seduction, patriarchy, gender and maternity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205 10.29397/reciis.v11i2.1205 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v11i2.1205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1205/2111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 2 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 2 (2017) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 2 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 2 (2017) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942465275723776 |