Transdisciplinarity in the university: discourse and practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andalécio, Aleixina Maria Lopes
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795
Resumo: This article presents discussions and partial results of a piece of doctoral research centered on the questions raised by the new forms of production and organization of knowledge, guided by the discourse and practice of transdisciplinarity. The latter is understood in the context of the university, as an effort to overcome the fragmentation of knowledge into disciplines and excessive specialization, in face of the complex reality of the modern world, with its relational and interconnected character. To guide the questions, the research is based on the presuppositions that there is an epistemological, practical, social, and political distance between the discourse and the practice of transdisciplinarity. The empirical terrain is represented by the analysis of two large institutional transdisciplinary projects implemented at the Federal University of Minas Gerais in the late 1990s. In the methodology, thematic document analysis techniques, in-depth interviews, and direct observation are used. The results reached so far indicate that even researchers who have a strong discourse in favor of transdisciplinarity still work in a disciplinary manner in practice. However, even among researchers who are called “disciplinary”, there seems to be a consensus that current problems demand a different approach and transdisciplinarity presents itself as an appropriate alternative to deal with them.
id FIOCRUZ-6_87e4bde2b37c487be333c4aebfb306a9
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/795
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Transdisciplinarity in the university: discourse and practiceA transdisciplinaridade na universidade: o discurso e a práticaKnowledgeuniversitytransdisciplinarityinformationconhecimentouniversidadetransdisciplinaridadeinformaçãoThis article presents discussions and partial results of a piece of doctoral research centered on the questions raised by the new forms of production and organization of knowledge, guided by the discourse and practice of transdisciplinarity. The latter is understood in the context of the university, as an effort to overcome the fragmentation of knowledge into disciplines and excessive specialization, in face of the complex reality of the modern world, with its relational and interconnected character. To guide the questions, the research is based on the presuppositions that there is an epistemological, practical, social, and political distance between the discourse and the practice of transdisciplinarity. The empirical terrain is represented by the analysis of two large institutional transdisciplinary projects implemented at the Federal University of Minas Gerais in the late 1990s. In the methodology, thematic document analysis techniques, in-depth interviews, and direct observation are used. The results reached so far indicate that even researchers who have a strong discourse in favor of transdisciplinarity still work in a disciplinary manner in practice. However, even among researchers who are called “disciplinary”, there seems to be a consensus that current problems demand a different approach and transdisciplinarity presents itself as an appropriate alternative to deal with them.Apresentam-se discussões e resultados parciais de uma pesquisa de doutorado, cuja problemática situa-se nas questões colocadas pelas novas formas de produção e organização do conhecimento, orientadas pelo discurso e pelas práticas de transdisciplinaridade. Esta última é entendida no contexto da universidade, como esforço de superar a fragmentação do conhecimento em disciplinas e a excessiva especialização, diante da realidade complexa do mundo atual, de caráter relacional e interconectado. Para orientar as perguntas da pesquisa, parte-se do pressuposto de que existe uma distância de caráter epistemológico, prático, social e político entre o discurso e a prática da transdisciplinaridade. O terreno empírico é representado pela análise de dois grandes projetos institucionais transdisciplinares implantados na Universidade Federal de Minas Gerais, no final dos anos de 1990. Na metodologia, empregam-se técnicas de análise temática de documentos, entrevistas em profundidade e observação direta. Os resultados alcançados até então indicam que, mesmo pesquisadores com um forte discurso em prol da transdisciplinaridade, em sua prática ainda trabalham de forma disciplinar. Mas, mesmo entre pesquisadores ditos “disciplinares”, parece haver um consenso de que os problemas atuais exigem um enfoque diferente e a transdisciplinaridade se apresenta como uma alternativa apropriada para sua abordagem.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/79510.3395/reciis.v3i3.795Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usosRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usosRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usosRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporenghttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1437https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1736Andalécio, Aleixina Maria Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-11T14:24:53Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/795Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-08-11T14:24:53RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
A transdisciplinaridade na universidade: o discurso e a prática
title Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
spellingShingle Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
Andalécio, Aleixina Maria Lopes
Knowledge
university
transdisciplinarity
information
conhecimento
universidade
transdisciplinaridade
informação
title_short Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
title_full Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
title_fullStr Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
title_full_unstemmed Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
title_sort Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
author Andalécio, Aleixina Maria Lopes
author_facet Andalécio, Aleixina Maria Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andalécio, Aleixina Maria Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Knowledge
university
transdisciplinarity
information
conhecimento
universidade
transdisciplinaridade
informação
topic Knowledge
university
transdisciplinarity
information
conhecimento
universidade
transdisciplinaridade
informação
description This article presents discussions and partial results of a piece of doctoral research centered on the questions raised by the new forms of production and organization of knowledge, guided by the discourse and practice of transdisciplinarity. The latter is understood in the context of the university, as an effort to overcome the fragmentation of knowledge into disciplines and excessive specialization, in face of the complex reality of the modern world, with its relational and interconnected character. To guide the questions, the research is based on the presuppositions that there is an epistemological, practical, social, and political distance between the discourse and the practice of transdisciplinarity. The empirical terrain is represented by the analysis of two large institutional transdisciplinary projects implemented at the Federal University of Minas Gerais in the late 1990s. In the methodology, thematic document analysis techniques, in-depth interviews, and direct observation are used. The results reached so far indicate that even researchers who have a strong discourse in favor of transdisciplinarity still work in a disciplinary manner in practice. However, even among researchers who are called “disciplinary”, there seems to be a consensus that current problems demand a different approach and transdisciplinarity presents itself as an appropriate alternative to deal with them.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795
10.3395/reciis.v3i3.795
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795
identifier_str_mv 10.3395/reciis.v3i3.795
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1437
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1736
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942463545573376