Transdisciplinarity in the university: discourse and practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795 |
Resumo: | This article presents discussions and partial results of a piece of doctoral research centered on the questions raised by the new forms of production and organization of knowledge, guided by the discourse and practice of transdisciplinarity. The latter is understood in the context of the university, as an effort to overcome the fragmentation of knowledge into disciplines and excessive specialization, in face of the complex reality of the modern world, with its relational and interconnected character. To guide the questions, the research is based on the presuppositions that there is an epistemological, practical, social, and political distance between the discourse and the practice of transdisciplinarity. The empirical terrain is represented by the analysis of two large institutional transdisciplinary projects implemented at the Federal University of Minas Gerais in the late 1990s. In the methodology, thematic document analysis techniques, in-depth interviews, and direct observation are used. The results reached so far indicate that even researchers who have a strong discourse in favor of transdisciplinarity still work in a disciplinary manner in practice. However, even among researchers who are called “disciplinary”, there seems to be a consensus that current problems demand a different approach and transdisciplinarity presents itself as an appropriate alternative to deal with them. |
id |
FIOCRUZ-6_87e4bde2b37c487be333c4aebfb306a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/795 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practiceA transdisciplinaridade na universidade: o discurso e a práticaKnowledgeuniversitytransdisciplinarityinformationconhecimentouniversidadetransdisciplinaridadeinformaçãoThis article presents discussions and partial results of a piece of doctoral research centered on the questions raised by the new forms of production and organization of knowledge, guided by the discourse and practice of transdisciplinarity. The latter is understood in the context of the university, as an effort to overcome the fragmentation of knowledge into disciplines and excessive specialization, in face of the complex reality of the modern world, with its relational and interconnected character. To guide the questions, the research is based on the presuppositions that there is an epistemological, practical, social, and political distance between the discourse and the practice of transdisciplinarity. The empirical terrain is represented by the analysis of two large institutional transdisciplinary projects implemented at the Federal University of Minas Gerais in the late 1990s. In the methodology, thematic document analysis techniques, in-depth interviews, and direct observation are used. The results reached so far indicate that even researchers who have a strong discourse in favor of transdisciplinarity still work in a disciplinary manner in practice. However, even among researchers who are called “disciplinary”, there seems to be a consensus that current problems demand a different approach and transdisciplinarity presents itself as an appropriate alternative to deal with them.Apresentam-se discussões e resultados parciais de uma pesquisa de doutorado, cuja problemática situa-se nas questões colocadas pelas novas formas de produção e organização do conhecimento, orientadas pelo discurso e pelas práticas de transdisciplinaridade. Esta última é entendida no contexto da universidade, como esforço de superar a fragmentação do conhecimento em disciplinas e a excessiva especialização, diante da realidade complexa do mundo atual, de caráter relacional e interconectado. Para orientar as perguntas da pesquisa, parte-se do pressuposto de que existe uma distância de caráter epistemológico, prático, social e político entre o discurso e a prática da transdisciplinaridade. O terreno empírico é representado pela análise de dois grandes projetos institucionais transdisciplinares implantados na Universidade Federal de Minas Gerais, no final dos anos de 1990. Na metodologia, empregam-se técnicas de análise temática de documentos, entrevistas em profundidade e observação direta. Os resultados alcançados até então indicam que, mesmo pesquisadores com um forte discurso em prol da transdisciplinaridade, em sua prática ainda trabalham de forma disciplinar. Mas, mesmo entre pesquisadores ditos “disciplinares”, parece haver um consenso de que os problemas atuais exigem um enfoque diferente e a transdisciplinaridade se apresenta como uma alternativa apropriada para sua abordagem.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/79510.3395/reciis.v3i3.795Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usosRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usosRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usosRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporenghttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1437https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1736Andalécio, Aleixina Maria Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-11T14:24:53Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/795Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-08-11T14:24:53RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice A transdisciplinaridade na universidade: o discurso e a prática |
title |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice |
spellingShingle |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice Andalécio, Aleixina Maria Lopes Knowledge university transdisciplinarity information conhecimento universidade transdisciplinaridade informação |
title_short |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice |
title_full |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice |
title_fullStr |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice |
title_full_unstemmed |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice |
title_sort |
Transdisciplinarity in the university: discourse and practice |
author |
Andalécio, Aleixina Maria Lopes |
author_facet |
Andalécio, Aleixina Maria Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andalécio, Aleixina Maria Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Knowledge university transdisciplinarity information conhecimento universidade transdisciplinaridade informação |
topic |
Knowledge university transdisciplinarity information conhecimento universidade transdisciplinaridade informação |
description |
This article presents discussions and partial results of a piece of doctoral research centered on the questions raised by the new forms of production and organization of knowledge, guided by the discourse and practice of transdisciplinarity. The latter is understood in the context of the university, as an effort to overcome the fragmentation of knowledge into disciplines and excessive specialization, in face of the complex reality of the modern world, with its relational and interconnected character. To guide the questions, the research is based on the presuppositions that there is an epistemological, practical, social, and political distance between the discourse and the practice of transdisciplinarity. The empirical terrain is represented by the analysis of two large institutional transdisciplinary projects implemented at the Federal University of Minas Gerais in the late 1990s. In the methodology, thematic document analysis techniques, in-depth interviews, and direct observation are used. The results reached so far indicate that even researchers who have a strong discourse in favor of transdisciplinarity still work in a disciplinary manner in practice. However, even among researchers who are called “disciplinary”, there seems to be a consensus that current problems demand a different approach and transdisciplinarity presents itself as an appropriate alternative to deal with them. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795 10.3395/reciis.v3i3.795 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795 |
identifier_str_mv |
10.3395/reciis.v3i3.795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1437 https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/795/1736 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 3 (2009): Temático | Informação, conhecimentos e saberes: acesso e usos 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942463545573376 |