Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222 |
Resumo: | This article aimed at describing the experience and evaluation of use of digital technologies by medical students as a dissemination strategy of a course created by “More Doctors” Program. This is an experience report on the development of a YouTube channel to publicize the medical degree at the Federal University of Jataí. Quantitative and qualitative evaluation of channel indicators was carried out. From September 2017, the team was organized into five working groups: timetable, writing, updating, recording and editing. The main results were 17 videos, 603 subscribers and 34,757 views. We noticed users’ engagement and direct demand for information, a continuous increase in the number of accesses, and peaks in vestibular opening periods, in addition to comments. The experiences contributed to improvement of students’ extracurricular skills. The channel was able to assist interested people in Higher Education in decision making and motivation for choosing the course. |
id |
FIOCRUZ-6_b78209c205bede006c28d80599b84287 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2222 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiencesUso de la tecnología de la información y la comunicación de YouTube para la producción y difusión de contenido sobre el curso de medicina: experiencias de los estudiantesUso de Tecnologia da Informação e Comunicação YouTube para produção e divulgação de conteúdo sobre o curso de medicina: experiências dos acadêmicosMultimediaHigher educationMedical educationInformation technologyMedicine.MultimediaEducación superiorEducación médicaTecnología de la informaciónMedicina.Multimídia de comunicaçãoEducação superiorEducação médicaTecnologia da informaçãoMedicina.This article aimed at describing the experience and evaluation of use of digital technologies by medical students as a dissemination strategy of a course created by “More Doctors” Program. This is an experience report on the development of a YouTube channel to publicize the medical degree at the Federal University of Jataí. Quantitative and qualitative evaluation of channel indicators was carried out. From September 2017, the team was organized into five working groups: timetable, writing, updating, recording and editing. The main results were 17 videos, 603 subscribers and 34,757 views. We noticed users’ engagement and direct demand for information, a continuous increase in the number of accesses, and peaks in vestibular opening periods, in addition to comments. The experiences contributed to improvement of students’ extracurricular skills. The channel was able to assist interested people in Higher Education in decision making and motivation for choosing the course.Este artículo describe la experiencia y evaluación del uso de las tecnologías digitales como estrategia de difusión por parte de los estudiantes de un curso de medicina creado por el Programa “Mais Médicos”. Relato de experiencia sobre el desarrollo de un canal de YouTube para dar a conocer la graduación médica de la Universidad Federal de Jataí. Se realizó una evaluación cuantitativa y cualitativa de los indicadores del canal. En septiembre de 2017, equipo se organizó en grupos: agenda, redacción, actualización, grabación y edición. Resultados: 17 videos, 603 suscriptores y 34,757 visualizaciones. Se notó el compromiso y demanda de información de los usuarios, aumento continuo en el número de accesos y picos en los períodos de apertura de exámenes de ingreso. Las experiencias contribuyeron a la mejora de las habilidades extracurriculares de los estudiantes. El canal pudo ayudar a los estudiantes en la toma de decisiones para elegir el curso.Este artigo objetivou descrever a experiência e a avaliação do uso de tecnologias digitais como estratégia de divulgação por discentes de um curso de medicina criado pelo Programa Mais Médicos. Trata-se de relato de experiência sobre o desenvolvimento de um canal no YouTube para divulgar a graduação de medicina da Universidade Federal de Jataí. Procedeu-se avaliação quantitativa e qualitativa dos indicadores do canal. A partir de setembro de 2017, a equipe se organizou em cinco grupos de trabalho: pauta, redação, atualização, gravação e edição. Ressaltam-se como resultados: 17 vídeos, 607 inscritos e 34.757 visualizações. Percebeu-se engajamento e demanda de informações pelos usuários, aumento contínuo do número de acessos e picos em períodos de abertura de vagas de vestibulares e comentários. As experiências contribuíram para aprimoramento de habilidades extracurriculares dos estudantes envolvidos. O canal pôde auxiliar ingressantes no Ensino Superior na tomada de decisão e motivação pela escolha do curso.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/222210.29397/reciis.v15i2.2222Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 11981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222/2448Silva, Marcela Costa de AlmeidaSantos, Paulo Ricardo dosDias, Letícia Cristina Oliveirada Silva, Johnatan ReisRibeiro, Aridiane Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-30T17:58:38Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2222Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-06-30T17:58:38RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences Uso de la tecnología de la información y la comunicación de YouTube para la producción y difusión de contenido sobre el curso de medicina: experiencias de los estudiantes Uso de Tecnologia da Informação e Comunicação YouTube para produção e divulgação de conteúdo sobre o curso de medicina: experiências dos acadêmicos |
title |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences |
spellingShingle |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences Silva, Marcela Costa de Almeida Multimedia Higher education Medical education Information technology Medicine. Multimedia Educación superior Educación médica Tecnología de la información Medicina. Multimídia de comunicação Educação superior Educação médica Tecnologia da informação Medicina. |
title_short |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences |
title_full |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences |
title_fullStr |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences |
title_full_unstemmed |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences |
title_sort |
Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences |
author |
Silva, Marcela Costa de Almeida |
author_facet |
Silva, Marcela Costa de Almeida Santos, Paulo Ricardo dos Dias, Letícia Cristina Oliveira da Silva, Johnatan Reis Ribeiro, Aridiane Alves |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Paulo Ricardo dos Dias, Letícia Cristina Oliveira da Silva, Johnatan Reis Ribeiro, Aridiane Alves |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcela Costa de Almeida Santos, Paulo Ricardo dos Dias, Letícia Cristina Oliveira da Silva, Johnatan Reis Ribeiro, Aridiane Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multimedia Higher education Medical education Information technology Medicine. Multimedia Educación superior Educación médica Tecnología de la información Medicina. Multimídia de comunicação Educação superior Educação médica Tecnologia da informação Medicina. |
topic |
Multimedia Higher education Medical education Information technology Medicine. Multimedia Educación superior Educación médica Tecnología de la información Medicina. Multimídia de comunicação Educação superior Educação médica Tecnologia da informação Medicina. |
description |
This article aimed at describing the experience and evaluation of use of digital technologies by medical students as a dissemination strategy of a course created by “More Doctors” Program. This is an experience report on the development of a YouTube channel to publicize the medical degree at the Federal University of Jataí. Quantitative and qualitative evaluation of channel indicators was carried out. From September 2017, the team was organized into five working groups: timetable, writing, updating, recording and editing. The main results were 17 videos, 603 subscribers and 34,757 views. We noticed users’ engagement and direct demand for information, a continuous increase in the number of accesses, and peaks in vestibular opening periods, in addition to comments. The experiences contributed to improvement of students’ extracurricular skills. The channel was able to assist interested people in Higher Education in decision making and motivation for choosing the course. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222 10.29397/reciis.v15i2.2222 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v15i2.2222 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222/2448 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1 Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942467442081792 |