Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcela Costa de Almeida
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Paulo Ricardo dos, Dias, Letícia Cristina Oliveira, da Silva, Johnatan Reis, Ribeiro, Aridiane Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222
Resumo: This article aimed at describing the experience and evaluation of use of digital technologies by medical students as a dissemination strategy of a course created by “More Doctors” Program. This is an experience report on the development of a YouTube channel to publicize the medical degree at the Federal University of Jataí. Quantitative and qualitative evaluation of channel indicators was carried out. From September 2017, the team was organized into five working groups: timetable, writing, updating, recording and editing. The main results were 17 videos, 603 subscribers and 34,757 views. We noticed users’ engagement and direct demand for information, a continuous increase in the number of accesses, and peaks in vestibular opening periods, in addition to comments. The experiences contributed to improvement of students’ extracurricular skills. The channel was able to assist interested people in Higher Education in decision making and motivation for choosing the course.
id FIOCRUZ-6_b78209c205bede006c28d80599b84287
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2222
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiencesUso de la tecnología de la información y la comunicación de YouTube para la producción y difusión de contenido sobre el curso de medicina: experiencias de los estudiantesUso de Tecnologia da Informação e Comunicação YouTube para produção e divulgação de conteúdo sobre o curso de medicina: experiências dos acadêmicosMultimediaHigher educationMedical educationInformation technologyMedicine.MultimediaEducación superiorEducación médicaTecnología de la informaciónMedicina.Multimídia de comunicaçãoEducação superiorEducação médicaTecnologia da informaçãoMedicina.This article aimed at describing the experience and evaluation of use of digital technologies by medical students as a dissemination strategy of a course created by “More Doctors” Program. This is an experience report on the development of a YouTube channel to publicize the medical degree at the Federal University of Jataí. Quantitative and qualitative evaluation of channel indicators was carried out. From September 2017, the team was organized into five working groups: timetable, writing, updating, recording and editing. The main results were 17 videos, 603 subscribers and 34,757 views. We noticed users’ engagement and direct demand for information, a continuous increase in the number of accesses, and peaks in vestibular opening periods, in addition to comments. The experiences contributed to improvement of students’ extracurricular skills. The channel was able to assist interested people in Higher Education in decision making and motivation for choosing the course.Este artículo describe la experiencia y evaluación del uso de las tecnologías digitales como estrategia de difusión por parte de los estudiantes de un curso de medicina creado por el Programa “Mais Médicos”. Relato de experiencia sobre el desarrollo de un canal de YouTube para dar a conocer la graduación médica de la Universidad Federal de Jataí. Se realizó una evaluación cuantitativa y cualitativa de los indicadores del canal. En septiembre de 2017, equipo se organizó en grupos: agenda, redacción, actualización, grabación y edición. Resultados: 17 videos, 603 suscriptores y 34,757 visualizaciones. Se notó el compromiso y demanda de información de los usuarios, aumento continuo en el número de accesos y picos en los períodos de apertura de exámenes de ingreso. Las experiencias contribuyeron a la mejora de las habilidades extracurriculares de los estudiantes. El canal pudo ayudar a los estudiantes en la toma de decisiones para elegir el curso.Este artigo objetivou descrever a experiência e a avaliação do uso de tecnologias digitais como estratégia de divulgação por discentes de um curso de medicina criado pelo Programa Mais Médicos. Trata-se de relato de experiência sobre o desenvolvimento de um canal no YouTube para divulgar a graduação de medicina da Universidade Federal de Jataí. Procedeu-se avaliação quantitativa e qualitativa dos indicadores do canal. A partir de setembro de 2017, a equipe se organizou em cinco grupos de trabalho: pauta, redação, atualização, gravação e edição. Ressaltam-se como resultados: 17 vídeos, 607 inscritos e 34.757 visualizações. Percebeu-se engajamento e demanda de informações pelos usuários, aumento contínuo do número de acessos e picos em períodos de abertura de vagas de vestibulares e comentários. As experiências contribuíram para aprimoramento de habilidades extracurriculares dos estudantes envolvidos. O canal pôde auxiliar ingressantes no Ensino Superior na tomada de decisão e motivação pela escolha do curso.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/222210.29397/reciis.v15i2.2222Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 11981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222/2448Silva, Marcela Costa de AlmeidaSantos, Paulo Ricardo dosDias, Letícia Cristina Oliveirada Silva, Johnatan ReisRibeiro, Aridiane Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-30T17:58:38Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2222Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-06-30T17:58:38RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
Uso de la tecnología de la información y la comunicación de YouTube para la producción y difusión de contenido sobre el curso de medicina: experiencias de los estudiantes
Uso de Tecnologia da Informação e Comunicação YouTube para produção e divulgação de conteúdo sobre o curso de medicina: experiências dos acadêmicos
title Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
spellingShingle Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
Silva, Marcela Costa de Almeida
Multimedia
Higher education
Medical education
Information technology
Medicine.
Multimedia
Educación superior
Educación médica
Tecnología de la información
Medicina.
Multimídia de comunicação
Educação superior
Educação médica
Tecnologia da informação
Medicina.
title_short Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
title_full Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
title_fullStr Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
title_full_unstemmed Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
title_sort Use of the Information and Communication Technology YouTube for production and diffusion of content about a medical course: students’ experiences
author Silva, Marcela Costa de Almeida
author_facet Silva, Marcela Costa de Almeida
Santos, Paulo Ricardo dos
Dias, Letícia Cristina Oliveira
da Silva, Johnatan Reis
Ribeiro, Aridiane Alves
author_role author
author2 Santos, Paulo Ricardo dos
Dias, Letícia Cristina Oliveira
da Silva, Johnatan Reis
Ribeiro, Aridiane Alves
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcela Costa de Almeida
Santos, Paulo Ricardo dos
Dias, Letícia Cristina Oliveira
da Silva, Johnatan Reis
Ribeiro, Aridiane Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Multimedia
Higher education
Medical education
Information technology
Medicine.
Multimedia
Educación superior
Educación médica
Tecnología de la información
Medicina.
Multimídia de comunicação
Educação superior
Educação médica
Tecnologia da informação
Medicina.
topic Multimedia
Higher education
Medical education
Information technology
Medicine.
Multimedia
Educación superior
Educación médica
Tecnología de la información
Medicina.
Multimídia de comunicação
Educação superior
Educação médica
Tecnologia da informação
Medicina.
description This article aimed at describing the experience and evaluation of use of digital technologies by medical students as a dissemination strategy of a course created by “More Doctors” Program. This is an experience report on the development of a YouTube channel to publicize the medical degree at the Federal University of Jataí. Quantitative and qualitative evaluation of channel indicators was carried out. From September 2017, the team was organized into five working groups: timetable, writing, updating, recording and editing. The main results were 17 videos, 603 subscribers and 34,757 views. We noticed users’ engagement and direct demand for information, a continuous increase in the number of accesses, and peaks in vestibular opening periods, in addition to comments. The experiences contributed to improvement of students’ extracurricular skills. The channel was able to assist interested people in Higher Education in decision making and motivation for choosing the course.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222
10.29397/reciis.v15i2.2222
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v15i2.2222
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222/2448
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 2 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 1
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942467442081792