Science and communication: the presence of Brazilian institutions on YouTube

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Eveline Stella de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Benato, Arielly Cristina de Moura Grande
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3228
Resumo: In Brazil, infodemic was added to a process of denial and discrediting of science by spreading fake news online, aggravating the consequences of covid-19. This article hypothesizes that Search Engine Optimization (SEO) and web semantic strategies can improve the construction of the digital presence of public and institutional science YouTube channels in Brazil, in the fight against fake news. The objective is to describe and analize two institutional channels of public science production on YouTube. For that, we used the quanti-quali method, with Social Blade metrics, direct observation, and questionnaire application. Concerning the results, we came up with short videos with substantial differences in artistic design andnarrative style. Having circulated in other digital social networks, the contents generated conversations andreactions outside the academy. In conclusion, improving the optimization techniques on both channels,with appropriate hashtags and more attractive titles, broadened the final audience.
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spelling Science and communication: the presence of Brazilian institutions on YouTubeCiencia y comunicación: la presencia de instituciones brasileñas en YouTubeCiência e comunicação: a presença de instituições brasileiras no YouTubeComunicação da ciênciaDesinformaçãoArtigo audiovisual científicoInfodemiaEstratégias digitaisScience communicationDisinformationScientific audio-visual articleInfodemicDigital strategiesComunicación científicaDesinformaciónArtículo científico audiovisualInfodemiaEstrategias digitalesIn Brazil, infodemic was added to a process of denial and discrediting of science by spreading fake news online, aggravating the consequences of covid-19. This article hypothesizes that Search Engine Optimization (SEO) and web semantic strategies can improve the construction of the digital presence of public and institutional science YouTube channels in Brazil, in the fight against fake news. The objective is to describe and analize two institutional channels of public science production on YouTube. For that, we used the quanti-quali method, with Social Blade metrics, direct observation, and questionnaire application. Concerning the results, we came up with short videos with substantial differences in artistic design andnarrative style. Having circulated in other digital social networks, the contents generated conversations andreactions outside the academy. In conclusion, improving the optimization techniques on both channels,with appropriate hashtags and more attractive titles, broadened the final audience.En Brasil, un proceso de negación y descrédito de la ciencia a través de la difusión de noticias falsas en línea se sumó a la infodemia, agravando las consecuencias del covid-19. La hipótesis de este artículo es que las estrategias de optimización de motores de búsqueda (SEO) y web semántica pueden mejorar significativamente la construcción de la presencia digital de los canales de ciencia institucionales en Brasil, en la lucha contra las noticias falsas. El objetivo es describir y analizar dos canales institucionales de YouTube de producción científica pública. Para ello se utilizó el método cuantitativo-cuali, con métricas de Social Blade, observación directa y aplicación de un cuestionario. En los resultados, hubo una preferencia por los videos cortos, con diferencias sustanciales en el estilo artístico y narrativo. Los contenidos generaron conversaciones y reacciones fuera de la academia, debido a la circulación en otras redes sociales digitales. Se concluye que la mejora de las técnicas de optimización en ambos canales, a partir del uso de hashtags adecuados y títulos más atractivos, incrementó la audiencia final.No Brasil, somou-se à infodemia um processo de negacionismo e descrédito das ciências pelo espalhamento de fake news on-line, agravando as consequências da covid-19. A hipótese desse artigo é que as estratégias de Search Engine Optimization (SEO) e de web semântica podem melhorar significativamente a construção da presença digital de canais institucionais de ciência no Brasil, no combate às fake news. O objetivo é descrever e analisar dois canais institucionais no YouTube de produção pública da ciência. Para tal, foi utilizado o método quanti-quali, com métricas do Social Blade, observação direta e aplicação de questionário. Nos resultados, constatou-se a preferência por vídeos de curta duração, com diferenças substanciais no estilo artístico e narrativo. Os conteúdos geraram conversações e reações externas à academia, devido a circulação em outras redes sociais digitais. Conclui-se que o aprimoramento das técnicas de otimização nos dois canais, a partir da utilização de hashtags apropriadas e títulos mais atrativos ampliou o público final.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/322810.29397/reciis.v17i2.3228Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 17 No. 2 (2023): Dossier Archives, memory and health ; 332-348Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 17 Núm. 2 (2023): Dossier Archivo, memoria y salud; 332-348Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 17 No 2 (2023): Dossiê Arquivo, memória e saúde; 332-348Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 17 n. 2 (2023): Dossiê Arquivo, memória e saúde; 332-3481981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporenghttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3228/2623https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3228/2624Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúdehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Eveline Stella deBenato, Arielly Cristina de Moura Grande2023-09-12T17:21:26Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/3228Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2023-09-12T17:21:26RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
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