Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zattar, Marianna
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Liinc em Revista
Texto Completo: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391
Resumo: Informational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practices
id IBICT-2_2e23668f4baff25f1770de7b73d3de5c
oai_identifier_str oai:ojs.revista.ibict.br:article/5391
network_acronym_str IBICT-2
network_name_str Liinc em Revista
spelling Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 PandemicCompetência em Informação e Desinfodemia no contexto da pandemia de Covid-19Information LiteracyDisinformationInfodemicDisinfodemicCompetência em InformaçãoDesinformaçãoInfodemiaDesinfodemiaInformational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practicesA educação no âmbito informacional pode ser um caminho para o controle da infodemia e da desinfodemia neste contexto pandêmico. Deste modo, apresenta-se aqui o resultado de uma pesquisa cujo objetivo central é indicar duas ações de competência em informação, no âmbito da desinfodemia da COVID-19. Para tanto, uma pesquisa qualitativa é realizada a partir de um recorte teórico-conceitual assentado em quatro conceitos analíticos entre infodemia, desinformação, desinfodemia e competência em informação, do ponto de vista da educação nas dinâmicas informacionais. A competência em informação é apresentada no escopo das ações voltadas para o público-alvo das informações falsas sobre a COVID-19, com o objetivo de promover o pensamento crítico e a avaliação de fontes de informação, em diferentes ambientes e dinâmicas informacionais. Como resultado, e com o objetivo de ilustrar duas dinâmicas em competência em informação, são apresentadas as iniciativas da International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) e do VI Fórum sobre Competência em Informação: pesquisas e práticas, realizado no Rio de Janeiro, na perspectiva da educação em informação. Conclui que iniciativas de competência em informação devem ser vistas sob a perspectiva da promoção dos direitos dos cidadãos na medida em que a educação em dinâmicas informacionais pode promover práticas informacionais críticas, éticas e solidáriasInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/539110.18617/liinc.v16i2.5391Liinc em Revista; Vol. 16 No. 2 (2020): Informational Perspectives and Challenges in Times of the Covid-19 Pandemic; e5391Liinc em Revista; Vol. 16 Núm. 2 (2020): Perspectivas y desafíos de la información en tiempos de la Pandemia de Covid-19; e5391Liinc em Revista; v. 16 n. 2 (2020): Perspectivas e desafios informacionais em tempos da pandemia da Covid-19; e53911808-3536reponame:Liinc em Revistainstname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTporhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391/5112Todos os direitos (c) 2020 Marianna Zattarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZattar, Marianna2021-05-27T11:34:14Zoai:ojs.revista.ibict.br:article/5391Revistahttp://revista.ibict.br/liincPUBhttp://revista.ibict.br/liinc/oai1808-35361808-3536opendoar:null2021-05-27 11:34:15.681Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.none.fl_str_mv Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
Competência em Informação e Desinfodemia no contexto da pandemia de Covid-19
title Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
spellingShingle Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
Zattar, Marianna
Information Literacy
Disinformation
Infodemic
Disinfodemic
Competência em Informação
Desinformação
Infodemia
Desinfodemia
title_short Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
title_full Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
title_fullStr Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
title_full_unstemmed Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
title_sort Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
author Zattar, Marianna
author_facet Zattar, Marianna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zattar, Marianna
dc.subject.por.fl_str_mv Information Literacy
Disinformation
Infodemic
Disinfodemic
Competência em Informação
Desinformação
Infodemia
Desinfodemia
topic Information Literacy
Disinformation
Infodemic
Disinfodemic
Competência em Informação
Desinformação
Infodemia
Desinfodemia
dc.description.none.fl_txt_mv Informational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practices
A educação no âmbito informacional pode ser um caminho para o controle da infodemia e da desinfodemia neste contexto pandêmico. Deste modo, apresenta-se aqui o resultado de uma pesquisa cujo objetivo central é indicar duas ações de competência em informação, no âmbito da desinfodemia da COVID-19. Para tanto, uma pesquisa qualitativa é realizada a partir de um recorte teórico-conceitual assentado em quatro conceitos analíticos entre infodemia, desinformação, desinfodemia e competência em informação, do ponto de vista da educação nas dinâmicas informacionais. A competência em informação é apresentada no escopo das ações voltadas para o público-alvo das informações falsas sobre a COVID-19, com o objetivo de promover o pensamento crítico e a avaliação de fontes de informação, em diferentes ambientes e dinâmicas informacionais. Como resultado, e com o objetivo de ilustrar duas dinâmicas em competência em informação, são apresentadas as iniciativas da International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) e do VI Fórum sobre Competência em Informação: pesquisas e práticas, realizado no Rio de Janeiro, na perspectiva da educação em informação. Conclui que iniciativas de competência em informação devem ser vistas sob a perspectiva da promoção dos direitos dos cidadãos na medida em que a educação em dinâmicas informacionais pode promover práticas informacionais críticas, éticas e solidárias
description Informational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practices
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391
10.18617/liinc.v16i2.5391
url http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391
identifier_str_mv 10.18617/liinc.v16i2.5391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391/5112
dc.rights.driver.fl_str_mv Todos os direitos (c) 2020 Marianna Zattar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Todos os direitos (c) 2020 Marianna Zattar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
dc.source.none.fl_str_mv Liinc em Revista; Vol. 16 No. 2 (2020): Informational Perspectives and Challenges in Times of the Covid-19 Pandemic; e5391
Liinc em Revista; Vol. 16 Núm. 2 (2020): Perspectivas y desafíos de la información en tiempos de la Pandemia de Covid-19; e5391
Liinc em Revista; v. 16 n. 2 (2020): Perspectivas e desafios informacionais em tempos da pandemia da Covid-19; e5391
1808-3536
reponame:Liinc em Revista
instname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
reponame_str Liinc em Revista
collection Liinc em Revista
instname_str Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
repository.name.fl_str_mv Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv
subject_por_txtF_mv Information Literacy
Disinformation
Infodemic
Disinfodemic
Competência em Informação
Desinformação
Infodemia
Desinfodemia
_version_ 1700924326673383424