Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Liinc em Revista |
Texto Completo: | http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391 |
Resumo: | Informational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practices |
id |
IBICT-2_2e23668f4baff25f1770de7b73d3de5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.ibict.br:article/5391 |
network_acronym_str |
IBICT-2 |
network_name_str |
Liinc em Revista |
spelling |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 PandemicCompetência em Informação e Desinfodemia no contexto da pandemia de Covid-19Information LiteracyDisinformationInfodemicDisinfodemicCompetência em InformaçãoDesinformaçãoInfodemiaDesinfodemiaInformational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practicesA educação no âmbito informacional pode ser um caminho para o controle da infodemia e da desinfodemia neste contexto pandêmico. Deste modo, apresenta-se aqui o resultado de uma pesquisa cujo objetivo central é indicar duas ações de competência em informação, no âmbito da desinfodemia da COVID-19. Para tanto, uma pesquisa qualitativa é realizada a partir de um recorte teórico-conceitual assentado em quatro conceitos analíticos entre infodemia, desinformação, desinfodemia e competência em informação, do ponto de vista da educação nas dinâmicas informacionais. A competência em informação é apresentada no escopo das ações voltadas para o público-alvo das informações falsas sobre a COVID-19, com o objetivo de promover o pensamento crítico e a avaliação de fontes de informação, em diferentes ambientes e dinâmicas informacionais. Como resultado, e com o objetivo de ilustrar duas dinâmicas em competência em informação, são apresentadas as iniciativas da International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) e do VI Fórum sobre Competência em Informação: pesquisas e práticas, realizado no Rio de Janeiro, na perspectiva da educação em informação. Conclui que iniciativas de competência em informação devem ser vistas sob a perspectiva da promoção dos direitos dos cidadãos na medida em que a educação em dinâmicas informacionais pode promover práticas informacionais críticas, éticas e solidáriasInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/539110.18617/liinc.v16i2.5391Liinc em Revista; Vol. 16 No. 2 (2020): Informational Perspectives and Challenges in Times of the Covid-19 Pandemic; e5391Liinc em Revista; Vol. 16 Núm. 2 (2020): Perspectivas y desafíos de la información en tiempos de la Pandemia de Covid-19; e5391Liinc em Revista; v. 16 n. 2 (2020): Perspectivas e desafios informacionais em tempos da pandemia da Covid-19; e53911808-3536reponame:Liinc em Revistainstname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTporhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391/5112Todos os direitos (c) 2020 Marianna Zattarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZattar, Marianna2021-05-27T11:34:14Zoai:ojs.revista.ibict.br:article/5391Revistahttp://revista.ibict.br/liincPUBhttp://revista.ibict.br/liinc/oai1808-35361808-3536opendoar:null2021-05-27 11:34:15.681Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic Competência em Informação e Desinfodemia no contexto da pandemia de Covid-19 |
title |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic |
spellingShingle |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic Zattar, Marianna Information Literacy Disinformation Infodemic Disinfodemic Competência em Informação Desinformação Infodemia Desinfodemia |
title_short |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic |
title_full |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic |
title_fullStr |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic |
title_full_unstemmed |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic |
title_sort |
Information Literacy and Disinfodemic in the Covid-19 Pandemic |
author |
Zattar, Marianna |
author_facet |
Zattar, Marianna |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zattar, Marianna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Literacy Disinformation Infodemic Disinfodemic Competência em Informação Desinformação Infodemia Desinfodemia |
topic |
Information Literacy Disinformation Infodemic Disinfodemic Competência em Informação Desinformação Infodemia Desinfodemia |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Informational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practices A educação no âmbito informacional pode ser um caminho para o controle da infodemia e da desinfodemia neste contexto pandêmico. Deste modo, apresenta-se aqui o resultado de uma pesquisa cujo objetivo central é indicar duas ações de competência em informação, no âmbito da desinfodemia da COVID-19. Para tanto, uma pesquisa qualitativa é realizada a partir de um recorte teórico-conceitual assentado em quatro conceitos analíticos entre infodemia, desinformação, desinfodemia e competência em informação, do ponto de vista da educação nas dinâmicas informacionais. A competência em informação é apresentada no escopo das ações voltadas para o público-alvo das informações falsas sobre a COVID-19, com o objetivo de promover o pensamento crítico e a avaliação de fontes de informação, em diferentes ambientes e dinâmicas informacionais. Como resultado, e com o objetivo de ilustrar duas dinâmicas em competência em informação, são apresentadas as iniciativas da International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) e do VI Fórum sobre Competência em Informação: pesquisas e práticas, realizado no Rio de Janeiro, na perspectiva da educação em informação. Conclui que iniciativas de competência em informação devem ser vistas sob a perspectiva da promoção dos direitos dos cidadãos na medida em que a educação em dinâmicas informacionais pode promover práticas informacionais críticas, éticas e solidárias |
description |
Informational education can be a way to control infodemic and disinfodemic in this pandemic context. In this way, the result of a research whose central objective is to present two actions of information literacy, within the scope of the disinfodemic of COVID-19, is disclosed here. For this, a qualitative research is carried out from a theoretical-conceptual perspective based on four analytical concepts between infodemic, disinformation, disinfodemic and information literacy, from the point of view of education in informational dynamics. Information literacy is presented within the scope of actions aimed at the target audience of false information about COVID-19, with the objective of promoting critical thinking and the assessment of information sources, in different environments and information dynamics. The result, with the objective of illustrating two dynamics in information literacy, is seen in the initiatives of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the VI Forum de Competência em Informação: pesquisas e práticas, carried out in Rio de Janeiro, from the perspective of information education. It concludes that initiatives of information literacy seen from the perspective of promoting citizens' rights as education in information dynamics can promote critical, ethical and solidary information practices |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391 10.18617/liinc.v16i2.5391 |
url |
http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391 |
identifier_str_mv |
10.18617/liinc.v16i2.5391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391/5112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Todos os direitos (c) 2020 Marianna Zattar https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Todos os direitos (c) 2020 Marianna Zattar https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Liinc em Revista; Vol. 16 No. 2 (2020): Informational Perspectives and Challenges in Times of the Covid-19 Pandemic; e5391 Liinc em Revista; Vol. 16 Núm. 2 (2020): Perspectivas y desafíos de la información en tiempos de la Pandemia de Covid-19; e5391 Liinc em Revista; v. 16 n. 2 (2020): Perspectivas e desafios informacionais em tempos da pandemia da Covid-19; e5391 1808-3536 reponame:Liinc em Revista instname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT) instacron:IBICT |
reponame_str |
Liinc em Revista |
collection |
Liinc em Revista |
instname_str |
Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT) |
instacron_str |
IBICT |
institution |
IBICT |
repository.name.fl_str_mv |
Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
subject_por_txtF_mv |
Information Literacy Disinformation Infodemic Disinfodemic Competência em Informação Desinformação Infodemia Desinfodemia |
_version_ |
1700924326673383424 |