Nutritionism, posts and celebrities: what does the oracle tell us to eat?
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2286 |
Resumo: | New information and communication technologies combined with new media and communication networks have made privacy an object of consumption. The communication scenario mediates access to digital products and services with new parameters of healthy eating habits and lifestyle behaviors. Visibility gives prestige to posts that move through the online environment, legitimizing them. The aim of this study was to map the representativeness of celebrity posts and understand their meanings in the field of Food and Nutrition. The central problem is the magical effect of healthy behavior in doctrinal guidelines on eating. We analyzed images and texts of six profiles of nutritionists who became celebrities in Brazil. Posts guide followers, reproducing rapid response models that promise happiness of the illusion of self-discipline and self-control. The webpages operate as ‘oracles’ for healthy living, following the logic of a fast thinking communication, not prone to the expression of thought. |
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Nutritionism, posts and celebrities: what does the oracle tell us to eat?Nutricionismo, publicaciones y celebridades: ¿qué nos dice el oráculo que comamos?Nutricionismo, postagens e celebridades: o que o oráculo nos diz para comer?NutritionistsCelebritiesEatingHealthy lifestyleCommunication technologies.NutricionistasCelebridadesAlimentaciónEstilo de vida saludableTecnologías de la comunicación.NutricionistasCelebridadesAlimentaçãoEstilo de vida saudávelTecnologias de comunicação.New information and communication technologies combined with new media and communication networks have made privacy an object of consumption. The communication scenario mediates access to digital products and services with new parameters of healthy eating habits and lifestyle behaviors. Visibility gives prestige to posts that move through the online environment, legitimizing them. The aim of this study was to map the representativeness of celebrity posts and understand their meanings in the field of Food and Nutrition. The central problem is the magical effect of healthy behavior in doctrinal guidelines on eating. We analyzed images and texts of six profiles of nutritionists who became celebrities in Brazil. Posts guide followers, reproducing rapid response models that promise happiness of the illusion of self-discipline and self-control. The webpages operate as ‘oracles’ for healthy living, following the logic of a fast thinking communication, not prone to the expression of thought.Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación, combinadas com los nuevos medios y redes de comunicación, han convertido privacidad en objeto de consumo. El escenario comunicacional media el acceso a productos y servicios digitales com nuevos parámetros de hábitos alimentarios y estilos de vida saludables. La visibilidad otorga prestigio a las publicaciones que se mueven por el entorno online, legitimándolas. El objetivo de este estúdio fue mapear la representatividad de las publicaciones de celebridades y comprender sus significados en el campo de la Alimentación y la Nutrición. El problema central es el efecto mágico del comportamiento saludable en las pautas doctrinales sobre la alimentación. Analizamos imágenes y textos de mayor receptividad de seis perfiles de nutricionistas que se convirtieron en celebridades en Brasil. Las publicaciones guían a los seguidores en la resolución de preguntas pragmáticas, reproduciendo modelos de respuestas rápidas que prometen felicidad en la ilusión de una disciplina y un autocontrol. Las páginas operan como ‘oráculos’ para una vida sana, siguiendo una lógica de comunicación fast thinking, no propensa a la expresión del pensamiento.As novas tecnologias da informação e comunicação, aliadas às novas mídias e redes de comunicação, transformaram privacidade em objeto de consumo. O cenário comunicacional medeia o acesso a produtos e serviços digitais com novos parâmetros de hábito alimentar e estilo de vida saudáveis. A visibilidade confere prestígio às postagens no ambiente on-line, legitimando-as. O objetivo deste estudo foi mapear a representatividade de postagens de celebridades e compreender seus significados no campo da Alimentação e Nutrição. O problema central é o efeito mágico de um comportamento saudável em orientações doutrinárias sobre o comer. Analisamos imagens e textos de seis perfis de nutricionistas que se tornaram celebridades no Brasil. As postagens guiam seguidores, reproduzindo modelos de respostas rápidas que prometem a felicidade na ilusão de uma disciplina e do controle de si. As páginas operam como ‘oráculos’ para uma vida saudável, seguindo uma lógica de comunicação fast thinking, pouco propensa à expressão do pensamento.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/228610.29397/reciis.v15i3.2286Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 21981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2286/2452Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessGloria, Nathalie FonsecaCarvalho, Maria Cláudia da Veiga SoaresSeixas, Cristiane MarquesBarcellos, Daniela Menezes Neiva2022-06-30T17:58:38Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2286Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-06-30T17:58:38RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
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