O Trabalho de Campo Como Prática Pedagógica em Cartografia / Fieldwork as Pedagogical Practice in Cartography
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FSA |
Texto Completo: | http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1565 |
Resumo: | Este estudo procura oferecer subsídios práticos para reflexões sobre a importância do trabalho de campo na formação de geógrafos. Como realidade objetiva, toma-se por base uma experiência vivenciada durante o segundo semestre letivo de 2013, no curso de Geografia do Centro de Estudos Superiores de Imperatriz, da Universidade Estadual do Maranhão, na disciplina Prática: Experimentação em Cartografia. Utilizou-sede um vasto referencial teórico, abordando principalmente os conceitos de lugar e paisagem, aspectos físicos, econômicos e históricos da área de estudo e a teoria da comunicação cartográfica. Na abordagem do lugar, foram utilizadas conversas informais com moradores, sendo feitas algumas anotações dos depoimentos dos mesmos. Na abordagem da paisagem, foram utilizados mapas de hipsometria e uso da terra, fotografias e observações in loco. Destacam-se as contribuições na formação dos futuros geógrafos, pois eles tiveram a oportunidade de experimentar na prática os conceitos de lugar e paisagem, conhecer um pouco da história de vida de alguns moradores, vivenciar o cotidiano destes moradores e interpretar, na prática, mapas temáticos produzidos por integrantes do LabCartE (Laboratório de Cartografia e Ensino). Atividades dessa natureza contribuem tanto para a formação acadêmica, quanto para a formação de cidadãos conscientes e participantes nas mudanças da sociedade. Entende-se que é na universidade que o acadêmico começa a vivenciar e praticar ciência, e ciência se faz com método. Portanto, o trabalho de campo deve ser realizado de forma consciente, tanto pelo professor coordenador quanto pelos alunos participantes. Além disso, como prática pedagógica, deve ser separado dos momentos de lazer. Palavras-chave: Lugar. Paisagem. Trabalho de Campo. Geografia. ABSTRACTThis study tries to offer practical subsidies for reflections on the importance of fieldwork in the training of geographers. As an objective reality, based on an experience during the second semester of 2013 in the Geography course of the Center for Higher Studies of Imperatriz, State University of Maranhão, in the discipline Practical: Experimentation in Cartography. A broad theoretical framework was used, focusing mainly on the concepts of place and landscape, physical, economic and historical aspects of the area of study and the theory of cartographic communication. In the approach of the place, informal conversations with residents were used, being made some notes of the testimonies of the same ones. In the landscape approach, maps of hypsometry and land use, photographs and in loco observations were used. We highlight the contributions in the training of future geographers, since they had the opportunity to experience the concepts of place and landscape in practice, to know a little of the life history of some residents, to experience the daily life of these residents and to interpret thematic maps in practice produced by members of the Laboratory of Cartography and Teaching. Activities of this nature contribute both to the academic formation and to the formation of conscious citizens and participants in the changes of society. It is understood that it is in the university that the academic begins to experience and practice science, and science is done with the method. Therefore, the fieldwork must be carried out in a conscious way, both by the coordinating teacher and by the participating students. Moreover, as a pedagogical practice, it should be separated from leisure time.Keywords: Place. Landscape. Fieldwork. Geography. |
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ABSTRACTThis study tries to offer practical subsidies for reflections on the importance of fieldwork in the training of geographers. As an objective reality, based on an experience during the second semester of 2013 in the Geography course of the Center for Higher Studies of Imperatriz, State University of Maranhão, in the discipline Practical: Experimentation in Cartography. A broad theoretical framework was used, focusing mainly on the concepts of place and landscape, physical, economic and historical aspects of the area of study and the theory of cartographic communication. In the approach of the place, informal conversations with residents were used, being made some notes of the testimonies of the same ones. In the landscape approach, maps of hypsometry and land use, photographs and in loco observations were used. We highlight the contributions in the training of future geographers, since they had the opportunity to experience the concepts of place and landscape in practice, to know a little of the life history of some residents, to experience the daily life of these residents and to interpret thematic maps in practice produced by members of the Laboratory of Cartography and Teaching. Activities of this nature contribute both to the academic formation and to the formation of conscious citizens and participants in the changes of society. It is understood that it is in the university that the academic begins to experience and practice science, and science is done with the method. Therefore, the fieldwork must be carried out in a conscious way, both by the coordinating teacher and by the participating students. Moreover, as a pedagogical practice, it should be separated from leisure time.Keywords: Place. Landscape. Fieldwork. Geography.Revista FSA (St. Augustine College Journal)Revista FSA (Centro Universitário Santo Agostinho)Barbosa, Ronaldo dos Santos; Universidade Federal de Pernambuco - UFPESantos, Rodrigo Lima; Instituto de Estudos Socioambientais - IESA Universidade Federal de Goiás - UFG2018-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/x-rarapplication/xmlhttp://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/156510.12819/2018.15.3.9Revista FSA (St. Augustine College Journal); Rev. FSA, Teresina, v. 15, n. 3, mai./jun. 2018; 181-197Revista FSA (Centro Universitário Santo Agostinho); Rev. 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