PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897 |
Resumo: | Upon entering the university, the student of the Geography degree course can be led to build an image of independence between the different disciplines that make up the curriculum matrix. To show the mistake of this fragmented view of the curriculum, this work implements the dialogue between two disciplines that, for the unwary, are not related. In this philosophical exercise, exemplified in the dialogue between Philosophy and Cartography, the objective is, in fact, to establish the principles for a dialectical formation of the “university spirit”. Furthermore, it poses the challenge so that the university, rescuing this dialectical tradition, will be able to foster honest intellectual dialogue between different areas of knowledge. |
id |
UNEMAT-5_e5c660b772f0d75e514d144178cc9e58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4897 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?FILOSOFÍA Y CARTOGRAFÍA: ¿UN DIÁLOGO INUSUAL?FILOSOFIA E CARTOGRAFIA: UM DIÁLOGO INUSITADO?filosofíacartografíalicenciatura en geografía philosophy cartographydegree in geographyfilosofiacartografia licenciatura em geografiaUpon entering the university, the student of the Geography degree course can be led to build an image of independence between the different disciplines that make up the curriculum matrix. To show the mistake of this fragmented view of the curriculum, this work implements the dialogue between two disciplines that, for the unwary, are not related. In this philosophical exercise, exemplified in the dialogue between Philosophy and Cartography, the objective is, in fact, to establish the principles for a dialectical formation of the “university spirit”. Furthermore, it poses the challenge so that the university, rescuing this dialectical tradition, will be able to foster honest intellectual dialogue between different areas of knowledge.Al ingresar a la universidad, el estudiante de pregrado en Geografía puede ser conducido a construir una imagen de independencia entre las diferentes disciplinas que componen el plan de estudios. Para mostrar el error de esta visión fragmentada del currículum, este trabajo implementa el diálogo entre dos materias que, para los incautos, no están relacionadas. En este ejercicio filosófico, ejemplificado en el diálogo entre Filosofía y Cartografía, el objetivo es, de hecho, establecer los principios para una formación dialéctica del “espíritu universitario”. Además, plantea el desafío para la universidad, rescatando esta tradición dialéctica, para poder fomentar un diálogo intelectual honesto entre las diferentes áreas del conocimiento.Ao ingressar na universidade, o aluno do curso de licenciatura em Geografia pode ser levado a construir uma imagem de independência entre as diferentes disciplinas que compõem a matriz curricular. Para mostrar o equívoco dessa visão fragmentada do currículo, este trabalho implementa o diálogo entre duas disciplinas que, para os incautos, não se relacionam. Nesse exercício filosófico, exemplificado no diálogo entre Filosofia e Cartografia, objetiva-se, na verdade, estabelecer os princípios para a formação do autêntico “espírito universitário”. Ademais, lança o desafio para que a universidade, resgatando uma tradição dialética, consiga fomentar o diálogo intelectual honesto entre as diferentes áreas do conhecimento.UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 239-2592178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897/4696Copyright (c) 2022 Claudio Luis de Alvarenga Barbosa, Gustavo Souto Perdigão Granhahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Claudio Luis de AlvarengaGranha, Gustavo Souto Perdigão2023-05-05T17:58:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4897Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-05-05T17:58:20Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? FILOSOFÍA Y CARTOGRAFÍA: ¿UN DIÁLOGO INUSUAL? FILOSOFIA E CARTOGRAFIA: UM DIÁLOGO INUSITADO? |
title |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? |
spellingShingle |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga filosofía cartografía licenciatura en geografía philosophy cartography degree in geography filosofia cartografia licenciatura em geografia |
title_short |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? |
title_full |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? |
title_fullStr |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? |
title_full_unstemmed |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? |
title_sort |
PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE? |
author |
Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga |
author_facet |
Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga Granha, Gustavo Souto Perdigão |
author_role |
author |
author2 |
Granha, Gustavo Souto Perdigão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga Granha, Gustavo Souto Perdigão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
filosofía cartografía licenciatura en geografía philosophy cartography degree in geography filosofia cartografia licenciatura em geografia |
topic |
filosofía cartografía licenciatura en geografía philosophy cartography degree in geography filosofia cartografia licenciatura em geografia |
description |
Upon entering the university, the student of the Geography degree course can be led to build an image of independence between the different disciplines that make up the curriculum matrix. To show the mistake of this fragmented view of the curriculum, this work implements the dialogue between two disciplines that, for the unwary, are not related. In this philosophical exercise, exemplified in the dialogue between Philosophy and Cartography, the objective is, in fact, to establish the principles for a dialectical formation of the “university spirit”. Furthermore, it poses the challenge so that the university, rescuing this dialectical tradition, will be able to foster honest intellectual dialogue between different areas of knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897/4696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Claudio Luis de Alvarenga Barbosa, Gustavo Souto Perdigão Granha https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Claudio Luis de Alvarenga Barbosa, Gustavo Souto Perdigão Granha https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 239-259 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217460810022912 |