PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Granha, Gustavo Souto Perdigão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897
Resumo: Upon entering the university, the student of the Geography degree course can be led to build an image of independence between the different disciplines that make up the curriculum matrix. To show the mistake of this fragmented view of the curriculum, this work implements the dialogue between two disciplines that, for the unwary, are not related. In this philosophical exercise, exemplified in the dialogue between Philosophy and Cartography, the objective is, in fact, to establish the principles for a dialectical formation of the “university spirit”. Furthermore, it poses the challenge so that the university, rescuing this dialectical tradition, will be able to foster honest intellectual dialogue between different areas of knowledge.
id UNEMAT-5_e5c660b772f0d75e514d144178cc9e58
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4897
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?FILOSOFÍA Y CARTOGRAFÍA: ¿UN DIÁLOGO INUSUAL?FILOSOFIA E CARTOGRAFIA: UM DIÁLOGO INUSITADO?filosofíacartografíalicenciatura en geografía philosophy cartographydegree in geographyfilosofiacartografia licenciatura em geografiaUpon entering the university, the student of the Geography degree course can be led to build an image of independence between the different disciplines that make up the curriculum matrix. To show the mistake of this fragmented view of the curriculum, this work implements the dialogue between two disciplines that, for the unwary, are not related. In this philosophical exercise, exemplified in the dialogue between Philosophy and Cartography, the objective is, in fact, to establish the principles for a dialectical formation of the “university spirit”. Furthermore, it poses the challenge so that the university, rescuing this dialectical tradition, will be able to foster honest intellectual dialogue between different areas of knowledge.Al ingresar a la universidad, el estudiante de pregrado en Geografía puede ser conducido a construir una imagen de independencia entre las diferentes disciplinas que componen el plan de estudios. Para mostrar el error de esta visión fragmentada del currículum, este trabajo implementa el diálogo entre dos materias que, para los incautos, no están relacionadas. En este ejercicio filosófico, ejemplificado en el diálogo entre Filosofía y Cartografía, el objetivo es, de hecho, establecer los principios para una formación dialéctica del “espíritu universitario”. Además, plantea el desafío para la universidad, rescatando esta tradición dialéctica, para poder fomentar un diálogo intelectual honesto entre las diferentes áreas del conocimiento.Ao ingressar na universidade, o aluno do curso de licenciatura em Geografia pode ser levado a construir uma imagem de independência entre as diferentes disciplinas que compõem a matriz curricular. Para mostrar o equívoco dessa visão fragmentada do currículo, este trabalho implementa o diálogo entre duas disciplinas que, para os incautos, não se relacionam. Nesse exercício filosófico, exemplificado no diálogo entre Filosofia e Cartografia, objetiva-se, na verdade, estabelecer os princípios para a formação do autêntico “espírito universitário”. Ademais, lança o desafio para que a universidade, resgatando uma tradição dialética, consiga fomentar o diálogo intelectual honesto entre as diferentes áreas do conhecimento.UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 239-2592178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897/4696Copyright (c) 2022 Claudio Luis de Alvarenga Barbosa, Gustavo Souto Perdigão Granhahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Claudio Luis de AlvarengaGranha, Gustavo Souto Perdigão2023-05-05T17:58:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4897Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-05-05T17:58:20Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
FILOSOFÍA Y CARTOGRAFÍA: ¿UN DIÁLOGO INUSUAL?
FILOSOFIA E CARTOGRAFIA: UM DIÁLOGO INUSITADO?
title PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
spellingShingle PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga
filosofía
cartografía
licenciatura en geografía
philosophy
cartography
degree in geography
filosofia
cartografia
licenciatura em geografia
title_short PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
title_full PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
title_fullStr PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
title_full_unstemmed PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
title_sort PHILOSOPHY AND CARTOGRAPHY: AN UNUSUAL DIALOGUE?
author Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga
author_facet Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga
Granha, Gustavo Souto Perdigão
author_role author
author2 Granha, Gustavo Souto Perdigão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Claudio Luis de Alvarenga
Granha, Gustavo Souto Perdigão
dc.subject.por.fl_str_mv filosofía
cartografía
licenciatura en geografía
philosophy
cartography
degree in geography
filosofia
cartografia
licenciatura em geografia
topic filosofía
cartografía
licenciatura en geografía
philosophy
cartography
degree in geography
filosofia
cartografia
licenciatura em geografia
description Upon entering the university, the student of the Geography degree course can be led to build an image of independence between the different disciplines that make up the curriculum matrix. To show the mistake of this fragmented view of the curriculum, this work implements the dialogue between two disciplines that, for the unwary, are not related. In this philosophical exercise, exemplified in the dialogue between Philosophy and Cartography, the objective is, in fact, to establish the principles for a dialectical formation of the “university spirit”. Furthermore, it poses the challenge so that the university, rescuing this dialectical tradition, will be able to foster honest intellectual dialogue between different areas of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4897/4696
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Claudio Luis de Alvarenga Barbosa, Gustavo Souto Perdigão Granha
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Claudio Luis de Alvarenga Barbosa, Gustavo Souto Perdigão Granha
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 239-259
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460810022912