Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1193 |
Resumo: | Written from the initial experiences of the master’s degree in Environmental Education, and from the learning experiences in the subject of “Environmental and Complexity Education”, in the following article, the author advocates that the practice of the intense contact with artistic works, specially the literary productions, in teacher formation spaces, is an important tool for the constitution of new productions: know-hows, how to dos, and transforming and complex ways of life. The thi nking re-form, as Morin proposes, overcoming the own dichotomies of the educational and scientific productions of Modernity, is the fundamental presupposition for the reflections. |
id |
FURG-12_2529a924883765eeea3e19259aaee8cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1193 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadoraFormação de professores. Educação ambiental. Arte. Literatura. Poesia. Complexidade.Written from the initial experiences of the master’s degree in Environmental Education, and from the learning experiences in the subject of “Environmental and Complexity Education”, in the following article, the author advocates that the practice of the intense contact with artistic works, specially the literary productions, in teacher formation spaces, is an important tool for the constitution of new productions: know-hows, how to dos, and transforming and complex ways of life. The thi nking re-form, as Morin proposes, overcoming the own dichotomies of the educational and scientific productions of Modernity, is the fundamental presupposition for the reflections.Escrito a partir das vivências iniciais no Mestrado em Educação Ambiental e das aprendizagens na disciplina de “Educação Ambiental e Complexidade”, neste artigo a autora defende que a prática cotidiana do contato intenso com obras artísticas, em especial, a escrita literária, nos espaços de formação de professores, é ferramenta importante na constituição de novas produções: saberes, fazeres e modos de vida (trans)formadores e complexos. A reforma do pensamento, como propõe Morin, com a superação das dicotomias próprias das produções educativas e científicas da Modernidade, é pressuposto fundamental das reflexões.Lepidus2010-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1193Revista Didática Sistêmica; v. 2 (2006); 1-101809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1193/483Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Aline Crochemore Hillal2018-11-08T19:35:00Zoai:periodicos.furg.br:article/1193Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:35Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora |
title |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora |
spellingShingle |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora Leal, Aline Crochemore Hillal Formação de professores. Educação ambiental. Arte. Literatura. Poesia. Complexidade. |
title_short |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora |
title_full |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora |
title_fullStr |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora |
title_full_unstemmed |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora |
title_sort |
Diálogos entre prosa e poesia constituindo contextos de educação (trans)formadora |
author |
Leal, Aline Crochemore Hillal |
author_facet |
Leal, Aline Crochemore Hillal |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal, Aline Crochemore Hillal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores. Educação ambiental. Arte. Literatura. Poesia. Complexidade. |
topic |
Formação de professores. Educação ambiental. Arte. Literatura. Poesia. Complexidade. |
description |
Written from the initial experiences of the master’s degree in Environmental Education, and from the learning experiences in the subject of “Environmental and Complexity Education”, in the following article, the author advocates that the practice of the intense contact with artistic works, specially the literary productions, in teacher formation spaces, is an important tool for the constitution of new productions: know-hows, how to dos, and transforming and complex ways of life. The thi nking re-form, as Morin proposes, overcoming the own dichotomies of the educational and scientific productions of Modernity, is the fundamental presupposition for the reflections. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1193 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1193/483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 2 (2006); 1-10 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939091030016 |