Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1374 |
Resumo: | This article presents considerations of the research that had as central problem to analyze the meanings and the meanings of the EE for the children. In this participated 10 children between 4 and 5 years old from a kindergarten class in public schools in Rio Grande-RS. The theoretical permeated the fields of socio-historical approach, in Studies of Children and Environmental Education. Thus, in activities and dialogues that took place in that context, the children got hold of social relations to represent their thinking, talking, feeling, doing and imagine, highlighting the significance and meanings of the EE. |
id |
FURG-12_284c8a198f177f31cf9b98e319eab43d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1374 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativaPesquisa com crianças. Educação Infantil. Educação AmbientalThis article presents considerations of the research that had as central problem to analyze the meanings and the meanings of the EE for the children. In this participated 10 children between 4 and 5 years old from a kindergarten class in public schools in Rio Grande-RS. The theoretical permeated the fields of socio-historical approach, in Studies of Children and Environmental Education. Thus, in activities and dialogues that took place in that context, the children got hold of social relations to represent their thinking, talking, feeling, doing and imagine, highlighting the significance and meanings of the EE.Essa escrita apresenta o resultado de uma pesquisa de mestrado em Educação Ambiental (EA) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (PPGEA/FURG), que teve como objetivo central analisar os significados e os sentidos da EA para as crianças na Educação Infantil. Nesta pesquisa qualitativa, participaram 10 crianças entre 4 e 5 anos de idade e a turma foi escolhida porque a professora tem o título de Mestre em EA pelo PPGEA/FURG.Lepidus2010-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1374Revista Didática Sistêmica; v. 11 (2010); 143-1611809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1374/771Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessJardim, Daniele BarrosMolon, Susana Inês2018-11-08T18:45:19Zoai:periodicos.furg.br:article/1374Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T18:45:19Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa |
title |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa |
spellingShingle |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa Jardim, Daniele Barros Pesquisa com crianças. Educação Infantil. Educação Ambiental |
title_short |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa |
title_full |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa |
title_fullStr |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa |
title_full_unstemmed |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa |
title_sort |
Significados e sentidos da educação ambiental para as crianças: resultados de uma pesquisa qualitativa |
author |
Jardim, Daniele Barros |
author_facet |
Jardim, Daniele Barros Molon, Susana Inês |
author_role |
author |
author2 |
Molon, Susana Inês |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jardim, Daniele Barros Molon, Susana Inês |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pesquisa com crianças. Educação Infantil. Educação Ambiental |
topic |
Pesquisa com crianças. Educação Infantil. Educação Ambiental |
description |
This article presents considerations of the research that had as central problem to analyze the meanings and the meanings of the EE for the children. In this participated 10 children between 4 and 5 years old from a kindergarten class in public schools in Rio Grande-RS. The theoretical permeated the fields of socio-historical approach, in Studies of Children and Environmental Education. Thus, in activities and dialogues that took place in that context, the children got hold of social relations to represent their thinking, talking, feeling, doing and imagine, highlighting the significance and meanings of the EE. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1374 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1374/771 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 11 (2010); 143-161 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939513606144 |